fragment uit een werk van Marc Ryden |
Ik kreeg van verschillende mensen een verbaasde "Gade gij daar écht naartoe?" toen ik vertelde dat ik in Parijs zou gaan kijken "naar een tentoonstelling over Michael Jackson in Grand Palais'.
Sam Lipp |
Ik had ergens opgepikt dat er in Grand Palais een tentoonstelling liep met deze man in de hoofdrol en had er geen moment over getwijfeld dat ik zou gaan kijken.
En maar goed ook, want het was een toffe tentoonstelling.
Glen Ligon |
Ik hou van muziek, al heel mijn leven. Muziek kleurt mijn leven, het geeft mijn leven een extra snuifje peper en is op andere momenten een toevluchtsoord voor pijntjes en kwaaltjes van lichaam, ziel en het leven.
detail uit ene werk van Kehinde Wiley |
Als je muziek al lang kent, neig je wel eens te vergeten hoe ze klonk toen ze voor het eerst werd losgelaten in de wereld.
Soms luidde die muziek het ontstaan van een hele nieuwe stroming in en zou ze vele anderen inspireren.
Erg duidelijke voorbeelden daarvan zijn natuurlijk de Beatles en Elvis Presley.
detail uit een werk van Graham Dolphin |
Maar ook Michael Jackson's 'Thriller' had dat effect, weliswaar in mindere mate dan bovenstaande voorbeelden.
Toen ik deze plaat voor het eerst hoorde, voelde ik sterk aan dat dit iets bijzonder was. En toen ik de bijbehorende clips zag, werd dat gevoel nog sterker. Het was nieuw en erg opwindend.
detail uit een werk van Graham Dolphin |
We zijn denk ik allemaal wat geneigd om naar Michael Jackson te kijken als die gestoorde wereldvreemde al dan niet kindermisbruiker die er hoe langer hoe vreemder uit zag en wat treurig vroegtijdig aan zijn einde kwam.
Todd Gray |
En dat doet de man oneer aan want hij was veel meer dan dat.
Keith Haring |
De tentoonstelling 'on the wall' zet de invloed die Michael Jackson had op de hedendaagse kunst en (sub)cultuur in de aandacht.
Yan Pei-Ming |
Michael Jackson was meer dan alleen zijn muziek.
Hij slaagde er in om van zichzelf een herkenbaar icoon te maken. Met enkele eenvoudige voorwerpen of door het tekenen van een paar lijnen kan je hem herkenbaar oproepen.
Lyle Ashton Harris |
Zijn videoclips waren vernieuwend, zijn danspasjes (die hij naar men zei zelf oppikte uit de straatcultuur) werden legendarisch, zijn outfits beïnvloedden menig kledingcollectie.
Op deze tentoonstelling zag ik werken van Keith Haring of van Andy Warhol met Michael Jackson als onderwerp.
Andy Warhol |
Er werd geïllustreerd hoe hij van kleins af aan tot hij ontaardde in de excentrieke rare witte man die hij uiteindelijk werd invloed had op anderen. En hoe een aantal van zijn 'creaties' gemeengoed werden.
grote quilt |
Toen ik daar zo rond liep viel het me nog eens op hoe moeilijk ik de ongemakkelijk wereldvreemde hakkelende man die zeer af en toe in een gesprek op TV verscheen kan rijmen met de Michael Jackson in zijn clips, foto's, muziek en optredens.
Johannes Kars |
Dat lijken wel 2 verschillende mensen.
Ook verwarrend is zijn positie als voorbeeldfiguur en strijder voor afro-amerikaanse mensen: voor sommigen is hij een voorbeeld en anderen zien in hem de donkere man die wit wilde zijn en daar heel ver voor wilde gaan.
Michael Jackson is geëindigd als een controversieel figuur.
Gary Hume |
Maar zo is het niet altijd geweest. En zijn invloed werkt nog altijd na.
Paul McCarthy |
Dat kan je nog tot valentijn zelf gaan bekijken in Grand Palais in Parijs.
Faith Ringgold |
Wil je er ook eens naartoe? Alle info staat op deze website .
Meer blogposts over Parijs via deze tag of op deze pagina ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com