vrijdag 25 oktober 2019

auteursrechten op mijn blog/copyright at my blog

Ik kwam onlangs weer ergens iemand tegen die een betalende workshop gaf en daarbij gebruik maakte van patronen die anderen hadden gemaakt. En ze bleek niet te begrijpen dat dat eigenlijk niet kon. En toen dacht ik: ik moet toch zelf ook eens uitschrijven hoe de inhoud van mijn blog wel en niet mag gebruikt worden. Om misverstanden te voorkomen. 
Dus bij deze...

Recently I ran into a person who used patterns made by someone else for giving a paying workshop. And it was really difficult to make her understand that that is not allowed. And that made me think about copyright at my own blog. I decided to write it down so it is clear for everyone what is possible and what not. 

Foto's en blogposts.

Heb je zelf een blog of heb je voor iets anders online foto's of artikelen van mijn blog nodig? En dit zonder dat je er iets mee verdient? Dan mag je ze gebruiken als je ze embed. Dat wil zeggen dat je mijn foto of blogartikel mag gebruiken:

  • door de URL ervan te gebruiken om het op je blog/internetplek te zetten
  • én duidelijk bij te voegen dat "Moois van Mie" de eigenaar is  
  • én duidelijk terug te linken naar (de plek waar het staat op) mijn blog . 
Pictures and blog posts.

Do you have a blog of your own or do you want to use my blog content for another reason? And you don't get any payment for it? Then you are allowed to use my blog content in case you embed it. That means that you can use my content if :

  • you use the original URL to place it at your internet spot or blog
  • + by adding "Moois van Mie" as the author
  • + by linking back to the place of the original content at my blog

De inhoud van mijn blog mag niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden.
Even een woordje uitleg: ik schrijf met plezier mijn blog en stel alles daarop ook met plezier gratis ter beschikking van wie het wil gebruiken voor zichzelf. Maar ik steek er wel heel erg veel tijd in (écht heel veel tijd zelfs) en ik zou het niet op prijs stellen dat iemand anders geld verdient met mijn harde werk. 
Wil je graag geld verdienen met het soort van dingen dat ik ook doe? Maak dan je eigen materiaal en kopieer niet het mijne. 

Om het effe nog wat duidelijker te stellen wat voorbeelden van wat niet mag:
  • het namaken van artikelen op basis van mijn tutorials en ze vervolgens verkopen
  • mijn tutorials gebruiken om betaalde workshops mee te geven
  • mijn tutorials en blogposts gebruiken om reclame te maken voor dingen die je verkoopt
  • mijn foto's gebruiken in eigen reclame. Ook niet als inspiratie
  • ...
En dit mag wel:
  • het maken van artikelen voor eigen gebruik of om kado te doen op basis van mijn tutorials
  • mijn tutorials gebruiken om zelf dingen te maken of om samen met vrienden gratis gezellig vanalles te maken
  • op je niet-commercieel internetplekje delen wat je bij mij hebt gevonden, mét duidelijke link naar de plek waar je het hebt gevonden én vermelding van "moois van mie" als auteur 
The content of my blog may not be used for commercial purposes. 
Some explanation: writing my blog gives me a lot of pleasure and I send the content into the world for free with a lot of joy. But I spend a lot of time in making these blog posts. And I wouldn't like it that someone else is making money with my effort. 
If you want to make money with the things I do to, make your own material and content and don't copy mine!

To be sure a list of what is not allowed:
  • copying and making articles by using my tutorials and sell them
  • using my tutorials for paying workshops
  • using my pictures and content as advertisement to sell something
  • using my pictures in advertisement, also not as 'inspiration' for something you sell
  • ...
And a list of what is allowed:
  • making articles for yourself or to give away as a present
  • using my tutorials to spent some time with friends to make something together in a non-commercial and free way
  • using content of Moois Van Mie at your own non commercial internet spot, linking back to the original url, and with the mentioning of Moois van Mie as the author

Vragen staat vrij.

Ik kreeg wel eens de vraag om een foto te mogen gebruiken voor een geboortekaartje, of een tutorial te mogen vertalen voor niet commercieel gebruik.
Wil je iets doen met mijn materiaal maar kan je niet uitmaken of het mag of niet? Of wil je toch iets doen dat volgens bovenstaande info niet mag? Vraag het even door me een mailtje te sturen. Een 'nee' heb je, een 'ja' kan je krijgen ;) .

Ask it.
Sometimes I get questions like 'Can I use that picture to make a birth announcement?' or 'Can I translate that pattern into danish for use in a non commercial friends group? '. 
Do you want to do something with the content of my blog but are you not sure if it is allowed or not? Or do you really want to do something that is not allowed? Ask me by sending an email

Hou je je niet aan aan deze afspraken? : verwacht je dan maar aan een gepeperde rekening!
Voila, wat denken jullie: is het duidelijk zo?

Be warned: In case you do something that is not allowed, without my permission, I will send you a bill to pay for it.
Voila, what do you think: clear enough? 

10 opmerkingen:

  1. Zo klaar als een klontje oftewel helder en duidelijk en voor iedereen te begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel duidelijk, maar terecht. Soms moeten anderen met hun neus op de feiten worden gedrukt, vooraleer ze iets begrijpen, niet?!
    Fijne dag, Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel duidelijk hoor en je hebt groot gelijk!!! Mensen denken dat ze alles mogen tegenwoordig en gaan met de pluimen lopen terwijl een ander het werk doet, onmogelijk!! Misschien moet ik dit ook eens vermelden op mijn blog.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet of er met mijn blog posts al dingen zijn gebeurd die ik niet wil, maar je weet maar nooit hé.

      Verwijderen
  4. Heel duidelijk, Mieke. En meer dan terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zelf doe ik er totaal niet moeilijk over. Iedereen mag van mijn webspullen alles lenen. Als ik dat niet wil, dan zet ik het niet op het web. Daarbij is het me ook teveel werk om ook maar iets op dat gebied te handhaven. Dus meer als blaffen wordt het niet en ik hou niet van tandeloos blaffen. Zelf leen ik incidenteel alleen spotprenten. Daar heb ik ooit een spotprententekenaar voor benaderd en die vond het prima. Tegenwoordig denk ik dat niemand bij de makers van Fokke en Sukke vraagt of een spotprent overgenomen mag worden. Foto's e.d. maak ik gewoon liever zelf. Ooit heeft een serie Italiaanse datingsites m'n ingescande oude foto van Bolzano gebruikt. Vond dat wel leuk om uit te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij mag ook alles 'geleend' worden hoor. Via embedden. Op die manier blijft de bron van hetgeen je gebruikt duidelijk en de auteur ook. Ik vermoed dat jij dat ook zo deed bij die spotprenten. Dat is ook gewoon wettelijk in orde. Ik leg de grens wel op commercieel gebruik omdat er dan geld mee verdiend wordt en het zou wat cynisch zijn dat iemand geld verdient met dingen die ik zelf bewust gratis verspreid.En ik vind dat als je er voor kiest om voor iets geld te vragen, dat je er dan minstens zelf moeite voor mag doen.

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com