Mijn vervoermiddel is de fiets : het is snel, het is makkelijk, goed voor het milieu, goed voor de conditie, en het kost niks. Zeker als je zoals ik in de stad woont, zou je wel gek zijn om niet te fietsen.
Sinds een paar jaar merk ik dat meer mensen het gemak van de fiets hebben ontdekt want ik zie een enorme toename in het aantal collega-fietsers.
Ondanks het feit dat fietsen de beste manier is om je te verplaatsen in de stad ( en wellicht ook daarbuiten, toch voor redelijke afstanden) is het niet altijd een even groot genot om al trappend door het verkeer te laveren.
Al te veel gemotoriseerde weggebruikers vinden namelijk dat zij de bevoorrechte weggebruikers zijn en trekken zich niks aan van fietsers en voetgangers.
Zo vond de hysterische chauffeuze van onderstaande auto het te veel moeite om een metertje verder de open parkeerruimte in te draaien en zo te wachten op haar vriend die in de bakker stond. Want ' dat was voor een garage en stel je voor dat die mensen in of uit hun garage moeten, dat stoort '. Dat er in geen velden of wegen een chauffeur te bespeuren was die daar moest zijn, dat ze wettelijk gezien wel degelijk voor een garagepoort mag stilstaan om te laden en te lossen en dat ze op die manier wettelijk niet toegelaten gedrag vertoont waarmee ze fietsers in gevaar brengt was iets wat haar verstand te boven ging blijkbaar.
Dit soort van dingen maak ik echt dagelijks mee en dit maakt fietsen vaak gevaarlijk. Maar toch is dat niet waar ik het vandaag wil over hebben.
Tot mijn grote verbazing constateer ik gelijklopend met de toename van het aantal fietsers, ook een enorme toename van gevaarlijk gedrag van medefietsers.
Dat mensen zichzelf in gevaar willen brengen is spijtig maar natuurlijk hun eigen keuze.
Als ze mij en andere weggebruikers in gevaar brengen wordt het een andere zaak.
Ik had 5 jaar geleden nooit durven denken dat ik dit nu zou schrijven, dat ik dat nodig zou vinden, maar ik heb hier een aantal tips voor fietsers om andere fietsers en voetgangers niet in gevaar te brengen :
1. rij in de juiste rijrichting
Ook al is er een fietspad aan beide kanten van de weg, toch vinden vele fietsers dat ze aan de verkeerde kant van de weg mogen rijden. Op zeer rustige banen met zeer weinig verkeer en grote brede fietspaden is dat misschien niet altijd een probleem. Maar op de van zichzelf al ingewikkelde chaotische verkeersituaties zoals op het Astridplein, Gemeentestraat en Roosenveltplaats of op de singel of de Plantijn Moretuslei in Antwerpen creëert dat alleen maar meer onveiligheid en chaos. Doe dat dus niet ! Er is een fietspad aan de juiste kant van de weg , gebruik dat !
2. fiets niet op voetpaden
tenzij je onder de 10 jaar bent, dan mag dat .
Soms gebruiken fietsers het voetpad omdat er geen fietspad is en ze de rijweg te gevaarlijk vinden. Maar ze beseffen blijkbaar niet dat ze daarmee andere weggebruikers - de voetgangers - in gevaar brengen. Eigenlijk vertonen ze zo hetzelfde gedrag als die chauffeur van hierboven ...
Ik wéét dat bijvoorbeeld de Turnhoutsebaan in Borgerhout een zeer gevaarlijke plaats is om te fietsen, ik doe namelijk elke dag 2 keer. Maar er is op de Turnhoutsebaan écht geen plaats om tussen de vele voetgangers door veilig op het voetpad te fietsen : doe een ander niet aan wat je zelf ook niet graag hebt (auto's op het fietspad bijvoorbeeld) en fiets dus niet op het voetpad. Voetgangers mogen zich ook veilig verplaatsen.
3. gebruik je bel bij het inhalen
Hoe vaak ik al bijna van mijn zadel ben gevallen van't verschieten als er een andere fietser me inhaalt!
Fietsers hebben geen achteruitkijkspiegel. Als je me inhaalt, zie ik het niet. Een klein diskreet belletje waarschuwt je voorligger dat je er aan komt en inhaalt en voorkomt dat die voorligger net op de moment dat je inhaalt uitwijkt voor de zoveelse put in het wegdek...
4. steek voorbij langs links
Ja, ook als fietser geldt de regel dat je langs links moet inhalen.
5. telefoneer/sms niet al fietsend
Dat je daarmee meer kans loopt om onder een auto te rijden of te vallen is je eigen keuze maar je brengt ook mij in gevaar. Ik wil echt niet bruusk moeten remmen , vallen of tegen je aan rijden omdat je valt of aan het zwalpen bent.
6. fiets zonder muziek
Om veilig te kunnen fietsen, moet je kunnen rekenen op al je zintuigen. Ook je oren. Zeker in druk chaotisch verkeer.
Ik zal zelf nooit of te nimmer met mijn oortjes in fietsen. Maar ik zie veel fietsers dat wel doen. Volgens mij mag dat volgens het verkeersreglement ook wel, maar weet dat als jij een ongeluk hebt omdat je iets niet hoorde je ook andere weggebruikers in gevaar brengt.
7. parkeer veilig
Deze laatste is er eentje voor Tonia. Tonia is blind en loopt dus rond met een hond en een stok. Zij vertelde me dat ze geregeld met haar stok in geparkeerde fietswielen vast komt te zitten.
Dus als je je fiets parkeert, zorg dan dat mensen met een beperking ( blind, rolwagen, slecht te been ...) er ook nog door kunnen.
Zo. Hebben jullie nog tips voor veilig fietsverkeer ?
Amen!
BeantwoordenVerwijderenGeef een teken als u gaat stoppen, aan een winkel bv, anders riskeert u dat de fietser achter u boenk op u inrijdt of zeer bruusk moet remmen.
BeantwoordenVerwijderenZorg ervoor dat uw lichten werken, zeker op fietspaden die in twee richtingen gebruikt worden.
Blokkeer met uw fiets in een nietjesstalling geen andere fietsen: er kunnen 3 fietsen tussen 2 nietjes, maar enkel als die allemaal ordentelijk gestald worden.
Parkeer uw fiets niet op het voetpad als dat minder dan 1 m breed is.
Parkeer uw fiets niet achter of voor een stalling als die zich voor een huisdeur bevindt: ook mensen in een rolstoel of met een rollator moeten buiten kunnen geraken.
yep ! goeie tips !
VerwijderenHelemaal mee eens!
BeantwoordenVerwijderenFluo armbandjes, te koop bij Decatlon voor geen geld!
BeantwoordenVerwijderenOok op een fietspad met dubbele rijrichting, rijd rechts en dus niet met twee, drie naast elkaar over de breedte van het fietspad. Ik als tegenligger word in dat geval immers gedwongen ofwel frontaal op jou te botsen, ofwel op het voetpad uit te wijken ofwel te stoppen (met het risico dat jij als tegenligger niet netjes rechts invoegt tussen je fietsgenoten, maar zelf op het voetpad uitwijkt).
BeantwoordenVerwijderenOok bochten neem je rechts, zeker als je vanachter een hoek komt.
Pas je snelheid aan. In winkelstraten - waar je mag fietsen - hoeft het niet in sneltreinvaart. En ook in winkelstraten waar je mag fietsen, rijd je rechts.
Dat rechts rijden zou al veel problemen voorkomen, precies :-)
Yep!
VerwijderenJe hand uitsteken als je afslaat. Geef goed richting aan.. alhoewel dat menig automobilis ook erg veel moeite kost hoor...
BeantwoordenVerwijderenLieve groet,dinah
yep ! Da's ook nog een zeer nuttige !
VerwijderenEr is nog wat opvoedwerk aan de winkel, voor alle weggebruikers denk ik
BeantwoordenVerwijderenO ja, zeer herkenbaar. Mijn grote passie is fietsen en ik doe het liefst dagelijks (maar door de winter is dat er bij in geschoten). Ik fiets voor het avontuur, plekjes te ontdekken, om mijn gedachten lekker uit te waaien en wat meer conditie etc. En ik stoor me ook enorm aan de chauffeurs die veel te dicht op de fietsers rijden als ze inhalen (ik bedoel, als ik maar een beetje naar links afwijk ben ik soms gewoon bijna dood), of ze minderen niet heel eventjes wat vaart als niet duidelijk is of je gaat oversteken of niet (ik kijk wel uit, maar als ik dat niet had gedaan was ik weerom bijna dood geweest). Nou ja..teveel om op te noemen. Chauffeurs denken vaak heer en meester te zijn op de weg en dat wij fietsers maar van die lastposten op de weg zijn. Terwijl ik eerlijk gezegd het omgekeerde denk, men neemt om de belachelijkste redenen de auto. Voor de allerkleinste afstandjes, om vervolgens met zo'n halve moordmachine de weg onveilig te maken. Geld nu ook voor de elektrische fietsen trouwens..oudjes die echt geen benul hebben van remweg etc. en met een chagrijnig hoofd ''vergeten'' mij voorrang te geven van rechts (o ja, chagrijnig kijken op de fiets moet ook verboden worden!). En waar ik me gisteren echt ONTZETTEND aan irriteerde!! Onverlichte paaltjes midden op een fietspad!! LEVENSgevaarlijk!! Ze dienen dan misschien om auto's te weren, maar ik ken iemand die er een compleet nieuw gebit voor aan heeft moeten laten meten. Maar na dit getiranniseer wil ik ook nog wel even melden dat fietsen meestal ook de hemel op aarde kan zijn, maar dat gevoel beleef ik meestal ver buiten de bebouwde kom. Ver ver vér weg van gemotoriseerd verkeer.
BeantwoordenVerwijderen