woensdag 3 april 2024

geklets: over een veel te vroeg afscheid van een vriendin, een reisje naar Sevilla en nog wat tips en losse flodders...

geklets: over een veel te vroeg afscheid van een vriendin, een reisje naar Sevilla en nog wat tips en losse flodders...

afscheid van Tonia

Ik heb helaas afscheid moeten nemen van een vriendin die veel te vroeg is heen gegaan. Ze bleek kanker te hebben maar dat wist ik pas toen ze al in een definitieve coma lag waar ze niet meer uit ontwaakte. En alhoewel ik het wat ongemakkelijk vind om daar hier over te schrijven, wil ik dat toch echt doen want ze is geregeld gepasseerd op mijn blog en ze was zo'n inspirerende vrouw!

Ik leerde Tonia kennen via vriend Nick. Die 2 hadden mekaar namelijk gevonden en deed ik voorheen al wel eens uitstapjes met vriend Nick, vanaf toen werden het uitstapjes met ons 3 (of 4 als hulphonden Geeza en later Victoria erbij waren). Ik leerde een zeer inspirerende vrouw kennen: humoristisch, een fijne kijk op het leven, vol levenslust en dus vooral bijlange nog niet klaar om zo vroeg deze wereldbol te verlaten, creatief en warm.  Ze kookte wel eens voor me, we gingen met ons drietjes naar musea, we gingen samen op restaurant of naar een concert en al die ontmoetingen waren altijd gezellig, boeiend en warm. Tonia was heel actief (ik wou dat ik wat van haar energie had!) . 

Ze was geïnteresseerd in kunst, van thuis uit meegekregen vertelde ze me. Maar ze was zelf ook kunstenares. Dat was niet evident - zoals zo veel dingen voor haar niet evident waren - want ze was blind. Maar ze deed het toch. En goed ook! Een aantal van haar werken zal ik nooit vergeten omdat ik ze zo subliem vond. Op mijn schouw staat een stenen beeldje van haar en nu ze er niet meer is ben ik nog blijer dat dat er staat.

Ik vond ze zo inspirerend omdat ze zowat altijd een weg vond om te doen wat ze wilde doen, ondanks haar beperking. Naast kunst maken, ging ze ook graag op reis of bezocht ze musea en ze had contacten met verschillende musea om samen met hen een aanbod voor blinden en slechtzienden uit te werken. Soms organiseerde ze uitstappen in groep voor blinden en slechtzienden naar musea . Tonia speelde ook gitaar, en had een eigen blog

Als ik met haar had afgesproken, konden we blijven kletsen: we hadden op veel vlakken dezelfde kijk op de samenleving en hielden vaak van dezelfde dingen. Tonia las veel en we bleken vaak dezelfde boeken graag te hebben gelezen. We hadden meestal dezelfde kijk op maatschappelijke thema's en deelden geregeld tips met mekaar over vanalles en nog wat. Ze was ook altijd erg benieuwd naar wat er in mijn leven gebeurde.

Ik schrok erg van haar heengaan omdat ik niet wist dat ze ziek was en ik ga ze erg missen. Maar ik ben ook erg dankbaar dat ik ze mocht kennen en dat we zoveel mooie momenten samen hebben doorgebracht. Die herinneringen zal ik altijd blijven koesteren.

Wil je wat meer weten over Tonia? Ik schreef eerder al over onze uitjes en haar kunst op mijn blog:

gezamelijke uitstapjes

haar kunst

samen koken

en ook nog:

Tonia had overigens zelf ook een blog. Die kan je hier lezen.

geklets: over een veel te vroeg afscheid van een vriendin, een reisje naar Sevilla en nog wat tips en losse flodders...

Een weekje Sevilla - Spanje

Halverwege maart ging ik met mijn lief een weekje naar Sevilla. Het weer bleek daar zalig! Ik liep een hele week in t-shirt zonder mouwen en had het op een enkele keer 's avonds laat op een dakterras nooit te koud of te warm. Echt heerlijk!
Sevilla bleek ook heerlijk te ruiken rond deze tijd van het jaar. Ik hou van lekkere geuren, ben een soms wellicht iets te overenthousiaste gebruiker van parfums en geurtjes voor in huis en dus was dit een fijn extraatje. De stad staat namelijk vol met appelsienbomen en die stonden allemaal in bloei wat de straten lekker parfumeerden. Overigens vond ik het heel vreemd om te zien dat die bomen én bloesems hadden én vol vruchten hingen. 
En er hing op sommige plekken nog een geur die ik al heel mijn leven zeer lekker vind: die van wierook, de wierook die wij hier kennen van in de kerk. Een week na ons verblijf zou namelijk een week vol godsdienstige processies beginnen: Semana Santa. Maar blijkbaar konden sommigen daarop niet  wachten want we waren al getuige van een vroege processie en in de stad werd al druk wierook gebrand. Ik bracht overigens beide geuren mee naar huis, een plezant aandenken aan dit geslaagd reisje.
Nu is het kwestie om me doorheen de vele foto's te worstelen. En als dat klaar is, dan kan ik nagenieten door ze vervolgens in blogartikelen te gieten. 


En verder ...

- Er staan ondertussen trouwens nog uitjes op de planning. Mijn jaarlijks kerstperiodereisje naar Parijs ging deze keer niet door maar ik ga dat ruimschoots goed maken want ik plan zelfs nog meer dan een keer naar daar te treinen voor de Olympische Spelen beginnen. Ik boekte al 2 lange weekends enals dat meevalt komen er wellicht nog . En als alles gaat zoals gepland, volgt er minstens nog een derde... . 
- Blijf ik maar naar het ziekenhuis lopen: een familielid van me is daar beland en moet daar wat langer blijven omdat ze in het ziekenhuis vervolgens haar heup brak. Dat is al de 2de op korte termijn die ik  ken die een heup breekt in het ziekenhuis ... . Ik geloof gelukkig wel erg in toevalligheden want anders zou ik er ongerust van worden ;). Ze is overigens goed aan het genezen. 
- Ik volgde een aantal online 'proeflessen' fotografie bij Vinkacademy: zij organiseert soms gratis lessen of zeer laag geprijsd en dat vind ik erg handig omdat ik echt geen tijd heb om een hele cursus te volgen. Hopelijk ooit wel eens ... . En ook de rooij fotografie had een tijdelijke interessant en erg goedkoop digitaal proefaanbod over fotobewerking waar ik veel aan heb gehad. (Het was deze maar toen tijdelijk nog veel goedkoper). Ik weet niet of ze dat nog eens gaan herhalen, maar als het je interesseert moet je zeker hun aanbod in't oog houden. Deze tip is overigens niet gesponsord.
- Ik heb de kaft met zwartwitnegatieven uit de jaren 70 en 80 van mijn moeder helemaal ingescand en afgewerkt en ben nu begonnen aan dia's uit eind jaren 60, begin jaren 70. Dat is zooooooo plezant! (En je kan er een deel van bekijken op mijn instagramaccount op zondag of via #vintagemie... ) 
- Ik keek naar wat toffe dingen, zoals:
    - "The Club" op Netflix: een Turkse reeks die zich afspeelt in Istanbul in de jaren 40 en 50: boeiend verhaal, zeer mooi gefilmd en heerlijke muziek. En wil ik dus naar Istanbul!
    - House MD staat op Netflix! Alle afleveringen! Ik weet niet waarom ik dat zo goed vind want hij is absoluut onuitstaanbaar en zeer fout. Maar ik keek daar zeer graag en ik ben er dus opnieuw ingevlogen. Dat wordt best een klus want het gaat om 8 seizoenen van gemiddeld 20 afleveringen per seizoen ... . Ik ben al in seizoen 4 beland.... . 
- Ik ben in het updaten van mijn blog in december 2017 beland. En ik vrees trouwens dat als ik helemaal rond ben, ik eigenlijk weer opnieuw kan beginnen want nu moet van mij overal mijn bloglovin'-link weg en er zijn zeker alweer terug links die niet meer werken. Ik kwam oa deze 2 artikelen tegen die ik graag nog eens in de aandacht breng:
- In het begin ergerde ik me vaak aan het mannetjesputtergedrag en aan het gezaag over woke maar ondertussen ben ik verkocht en luister ik met plezier naar oude en nieuwe afleveringen van de podcast Welcome to the AA. Ik heb trouwens de indruk dat ze al een pak minder zagen over woke (en ik wijt dat aan de dochter die wat ouder is ondertussen en een goede invloed heeft op de vader... ). 
- Over woke gesproken: de uitmuntende serie Sarah in wokeland al gezien? 
- En nu we toch bezig zijn: Het proces dat niemand wou werd gelukkig toch uitgezonden en al maar goed ook want het legt haarfijn bloot wat deze vrouwen en helaas met hen nog vele anderen in soortgelijke situaties meemaakten ... .
- Wist je dat je net zomaar alles wat je wil mag doen met foto's die je tegenkomt op internet? (dus ook niet met de mijne!) VRT legt het hier duidelijk uit.
- 1 van mijn favoriete Parijsbloggers schreef dit boeiend abc over mijn favoriete stad.
- An van Satur9 schreef hier vakkundig neer wat ik ook altijd denk als het weer eens vrouwendag is ... . 
- Vincent Scheltiens legt nog eens vanaf het prille begin uit waar het Cordon Sanitaire vandaan komt en waarom dat best ook blijft bestaan ... .
- De échte cijfers mbt migratie naar België in dit artikel... . 
- Leve Borgerhout! Maar zo schoon dat dit was zeg! En vooral zoooo inspirerend! meer van dat!
- Eindigen doe ik met nog een ergernis: wat is er in hemelsnaam aan de hand met messenger zeg! Dan weer werkt hij helemaal niet, dan weer is er geen synchronisatie meer tussen de versie op mijn laptop en mijn gsm en bovendien blijft hij maar om een code vragen die ik niet heb en nooit heb gehad ... Iemand een idee wat te doen om dat allemaal terug normaal te laten functioneren? 

geklets: over een veel te vroeg afscheid van een vriendin, een reisje naar Sevilla en nog wat tips en losse flodders...


Meer geklets via deze tag... 

6 opmerkingen:

  1. Ah, zo lief, dankje voor de vermelding en link :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Triest dat je geen afscheid van je vriendin hebt kunnen nemen, tenminste niet toen ze nog bij kennis was. Sterkte met het gemis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heh wat naar van je vriendin, maar wat een mooi eerbetoon zo bovenaan dit blogartikel. Verder: leuk om zo een inkijkje te krijgen in je leven! Jammer genoeg mogen we in Nederland niets bekijken van de VRT want je tips spraken me aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omgekeerd is dat ook zo: vanuit België kunnen we zeer veel niet bekijken via internet. Spijtig want ik had graag 'pak de macht 'gezien!

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com