zondag 29 april 2018

Antwerpen: M KHA: het oeuvre van AMVK

Anne-Mie Van Kerckhoven

Of ik nog eens zin had om mee te gaan naar een tentoonstelling met wat blinde mensen, vroeg vriendin Tonia me. 
Dat had ik namelijk eerder al eens gedaan en dat was zowel mij als de andere aanwezigen goed bevallen.


Anne-Mie Van Kerckhoven


Deze keer was de bestemming het Museum van Hedendaagse Kunst in Antwerpen (M KHA). Ik had op voorhand niet uitgezocht wat we daar te zien zouden krijgen, een museum bezoeken vind ik namelijk altijd wel tof. 

Anne-Mie Van Kerckhoven

En ik had geluk bleek achteraf: we bezochten een tentoonstelling met werken van de zeer veelzijdige kunstenares Anne-Mie Van Kerkhoven (AMVK).
Ik hou van kunst, maar ken er niet zo veel van. Ik kende de werken van deze kunstenares dan ook niet.

Anne-Mie Van Kerckhoven

Maar ik was onmiddellijk geïntrigeerd door wat ik zag hangen en door haar persoonlijkheid. 

Anne-Mie Van Kerckhoven

Met blinden in een museum rondlopen is een andere beleving dan wat ik gewoon ben:  Voor blinden is hetgeen er verteld wordt over de tentoongestelde werken veel belangrijker dan voor mij. En voor hen is het absoluut een meerwaarde als ze dingen mogen aanraken. Dat laatste is natuurlijk niet evident: in musea mag je gewoonlijk niks aanraken. Blinden mogen dat soms wel maar ook niet alles.
Deze 2 dingen maken dat bij een museumbezoek door blinden de hoeveelheid van de werken die 'bekeken' kunnen worden veel beperkter is. Ik heb dan ook niet alles gezien wat er te zien was van het oeuvre van AMVK. Maar hetgeen ik wel zag, sprak me erg aan.

Victoria, zitten op een kunstwerk van AMVK, aandachtig luisterend naar de gids...

AMVK werd geboren in een tijdperk waarin het als vrouw veel moeilijker was om je eigen ding te doen. Zij botste daar vaak op en de vrouw en de manier waarop vrouwen in onze samenleving werden/worden behandeld is dan ook een belangrijk thema in haar werken.

Anne-Mie Van Kerckhoven

Haar werken zelf zijn zeer gevarieerd in materialen, technieken en media: er zijn collages, film, klanken, installaties, tapijten, meubelen, felle kleuren, lampen, spiegels, tekeningen, muziek, foto's en nog veel meer. Ik hou daar wel van, ik ben zelf ook een creatieve duizendpoot en kan me ook niet beperken tot 1 ding. 

Anne-Mie Van Kerckhoven

Naast de vrouw (en vaak naakte vrouwen) is ze ook erg gefascineerd door technologie en wetenschap en werkt ze in haar kunst vaak samen met wetenschappers.

Anne-Mie Van Kerckhoven

Als je zin hebt om ook de wereld van AMVK te verkennen kan je nog tot 13 mei terecht in het M KHA. Of je kan ook eens grasduinen op deze website: hier heeft de kunstenares samen met het M KHA al haar werken gecatalogeerd!

Anne-Mie Van Kerckhoven

In het M KHA zijn naast periodieke tentoonstellingen ook nog een vaste collectie en een ruime gratis toegankelijke bibliotheek ter beschikking.

jan fabre in M KHA

En voor meer informatie over kunst voor blinden en slechtzienden kan je terecht op de website van Tonia.

Meer blogposts over musea....
Meer blogposts over Antwerpen...
Meer blogposts over kunst ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com