maandag 28 maart 2022

Recept/Recipe: witloof met Boursin en kip + andere recepten/endive with Boursin and chicken + other recipes

Recept/Recipe: witloof met Boursin en kip + mijn andere witloofrecepten/endive with Boursin and chicken + my other endive recipes

Ik las onlangs tot mijn verbazing dat hoe langer hoe minder mensen nog witloof eten. En dat vond ik verbazend want ik heb altijd witloof in mijn groentelade liggen.
Ik vind witloof een zeer veelzijdige groente. Achteraan deze blogpost heb ik mijn witloofrecepten op een rijtje gezet.
Toen ik las dat witloof niet meer zo populair was, besefte ik ineens dat ik 1 van mijn favoriete manieren om deze groente te bereiden nog nooit had uitgeschreven op mijn blog. Dus dat doe ik vandaag.

To my surprise I recently read that endive (I really thought that the translation of "witloof" was "Brussels sprouts" but now I discovered that "Brussels sprouts" are "spruitjes" ;). ) is less and less popular in our country. I found that very surprising because I always have some endive in my refrigerator.
I have a lot of tasteful ways to prepare a meal with endive. At the back of my artikel I listed all my endive recipes (not in English thou, but you can use google translate).
(For the non-Belgian readers: Casserole with endive, cheese and ham is one of the most popular dishes in our country.)
While reading the article I realized I never wrote down one of my most preferred ways to cook with this vegetable. So here we go.


Een 30 jaar geleden ging ik met mijn ouders eten bij onze bovenburen. Daar kregen we - geprepareerd door Veer - gestoofd witloof gepresenteerd met daarbij een gebraden kip met Boursinkaas. Ik meen me te herinneren dat de kaas in de buikholte van de kip stak en de kip vervolgens in de oven ging.
Die combinatie vond ik zo geslaagd dat ik het transformeerde tot dit recept.
Ondertussen bestaat er Boursinkookroom, maar ik geef voor dit recept toch écht de voorkeur aan de echte originele Boursin.

More or less 30 years ago me and my parents went to a diner party at our upstairs neighbours. Veer, our neighbour, presented us a meal with endive and a roasted chicken with Boursin. I think I remember she stuffed the chicken with the Boursin. 
I really liked that combination and I transformed the ingredients into the recipe I still make a lot today.
Nowadays, you can buy Boursin cooking cream, but for this recipe I prefer the original Boursin cheese. 

Recept/Recipe: witloof met Boursin en kip + mijn andere witloofrecepten/endive with Boursin and chicken + my other endive recipes


Ingrediënten/Ingredients

  • 4 witloofstronkjes
  • 300 gr kip (ik geef de voorkeur aan kippenboutvlees, maar kippenborst is ook goed)
  • Boursin (met look of fijne kruiden)
  • kippenbouillon
  • boter of olie
  • eventueel:
      • dragon
      • teentje look
      • Ik had nog wat champignons in huis die dringend op moesten en deed ze er ook bij.
Recept/Recipe: witloof met Boursin en kip + mijn andere witloofrecepten/endive with Boursin and chicken + my other endive recipes

  • 4 pieces of endive
  • 300 gr chicken meat (I prefer chicken tight meat but breast is also possible)
  • Boursin (with garlic or fine herbs)
  • chicken broth
  • some butter or oil
  • mandatory:
      • tarragon
      • extra garlic
      • I found some leftover mushrooms in my refrigerator and added them to this dish.

Recept/Recipe

  • Breng de bouillon aan de kook/heat the broth.
  • Kook het kippenvlees ( niet te lang want anders wordt het droog) in de bouillon/cook the chicken in the broth (don't overcook it!).
  • Trek het kippenvlees in stukjes/cut the chicken in small pieces.
  • Snij het witloof in stukjes/cut the endive in pieces.
  • Verwarm de olie of boter en stoof het witloof en eventueel de champignons/heat the oil of butter and bake the endive and mandatory the mushrooms.
  • Doe er nu eventueel ook een fijngesnipperd teentje look bij/add some extra garlic if you like that.
  • Als het witloof bijna gaar is, smelt je de boursinkaas er onder/when the endive is almost done, add the Boursin cheese and let it melt.
  • Is de kaas gesmolten? Doer er dan eventueel wat dragon onder/ Mandatory: add some tarragon when ready.
  • Roer het kippenvlees onder het groente/kaasmengsel/add the chicken and stir.
  • Kook er een aardappeltje bij (en ik rommel ook de gare aardappelen nog mee onder het kippen/witloofmengsel/ cook some potatoes with it. I like to stir the pieces of potato under the Chicken/vegetable dish
  • Variatie: ook lekker zonder vlees, met spekjes of met zalm. En je kan er ook nog andere groenten onder doen zoals courgette, broccoli, ... . /Variation: you can also make it without chicken or meat or add bacon or salmon instead of chicken. Add other vegetables: zucchini, broccoli ... 
.

Mijn andere recepten met witloof/My other recipes with endive

(but only in dutch)


Recept/Recipe: witloof met Boursin en kip + mijn andere witloofrecepten/endive with Boursin and chicken + my other endive recipes

Meer recepten op deze pagina of via deze tag/more recipes at this page or use this tag.

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze ingredienten. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these ingredients at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn recepten/ More info about my rules for copyright on my recipes.




3 opmerkingen:

  1. Wij eten graag witloof en zeker als het uit onze tuin komt wij eten het rauw en ook met hesp en kaassaus ,andere bereidingen lust de vent niet dus!!vanavond eten we het laatste uit de tuin en dan wachten we weer op het volgende seizoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waw! Uit de tuin! Smaakt dat dan nog wat bitterder dan de versie die we tegenwoordig in de supermarkt kopen?

      Verwijderen
  2. Nee dat is niets bitter want je doet het uit juist voor je gaat eten.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com