woensdag 14 maart 2018

recept: witloofsoep

recept: witloofsoep

Ik ben terug wat in een kookbui geschoten door een oud kookboek dat ik ineens herontdekte in mijn boekenkast en sindsdien zorg ik er voor dat ik altijd een pot soep in de ijskast heb staan.
Ook het recept van vandaag heeft zo al in mijn ijskast staan wachten op een hongerken van mijnentwege en heeft me daar vervolgens met veel genoegen en smaak van verlost.

Ik baseerde deze witloofsoep op het recept uit dat oude boek en paste het wat aan aan onze huidige manier van koken (maw: minder lang koken, niet door een zeef duwen maar mixen en veel minder boter) en dan krijg je dit.


recept: witloofsoep

INGREDIËNTEN:
  • een stronk of 4 tot 5 witloof
  • een prei
  • een paar stengels selder
  • 2 uien
  • een klein beetje boter
  • een eetlepel of 2 witte bloem
  • bouillon
  • water
  • room
  • optioneel: een ei
recept: witloofsoep

ZO MAAK JE HET:
  • Was en snij het witloof, de uien, de selder en de prei in stukjes. 
  • Stoof al deze groenten een beetje met de boter. 
  • Strooi er de bloem over en meng ze  'met een houten lepel' (in het boek zeggen ze dat er altijd expliciet bij en ik vind dat erg aandoenlijk) goed onder de groenten.
  • Giet er de bouillon bij en breng aan de kook.
  • Laat een 20 minuutjes pruttelen en mix ze dan fijn.
  • In het boek gieten ze dan de room er bij en dient men de soep vervolgens op door ze uit te scheppen in een soepkom over een eidooier en een klont boter  Ik heb ze zelf 1 keertje gegeten met een eidooier, maar die klont boter vond ik toch wat te veel van het goede. Dat zal wellicht lekker zijn - ik hou van echte boter - maar ik vond het gezien mijn omvang precies verstandiger om dat achterwege te laten. En de eidooier vond ik niet veel meerwaarde hebben dus heb ik dat later niet meer herhaalt.  Maar ga gerust je gang als je dat eens wil proberen! Het scheutje room giet ik er liever bij in mijn bord ipv in de pot.
  • En nu maar smullen!

Meer recepten hier of hier.

recept: witloofsoep

Smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Het moet gezegd, het klinkt verrukkelijk en als voedselfotograaf doe je het ook niet slecht. Leuk hoor zo'n kookboek in je kast uit de tijd dat er nog stevig gegeten kon worden omdat alle snack, snoep en koek nog niet tot de dagelijkse kost behoorde. Nu is het een kwestie van keuzes maken. En zonder ei en boter klinkt het nog steeds lekker. (Er vanuit gaande dat het bittere van de witlof weg is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Njammie...zonder ei en boter. Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com