woensdag 15 juli 2020

Hoera! 10 jaar Moois van M(i)e!


10 jaar Moois van M(i)e

Toch 1 blogpost tijdens mijn blogvakantie. Want vandaag vier ik iets dat ik niet onopgemerkt kan laten passeren : mijn blog bestaat 10 jaar. 
"Zo : hier gaan we dan!", waren de eerste woorden die ik 10 jaar geleden op mijn blog publiceerde. En 10 jaar later klik ik nog altijd een paar keer per week op de publiceerknop.


10 jaar Moois van M(i)e
De allereerste foto op mijn blog. Ik ben er duidelijk op vooruit gegaan op vlak van foto's maken...

Ik ontdekte het concept bloggen via een lid van 1 van de internetfora waarop ik actief was. Op een forum voor juwelenmaaksters vertelde iemand dat ze een blog was gestart en toen ik daar naar ging kijken wist ik direct: dat wil ik ook! Op dat forum deelden de leden hun creaties en tips maar het concept van die fora had toch ook erg zijn beperkingen. Op een blog zou ik helemaal mijn goesting kunnen doen.

10 jaar Moois van M(i)e

Ik vroeg aan een vriend hoe je dat deed, dat bloggen. Hij vertelde me over Blogger en Wordpress , ik koos voor Blogger, maakte vervolgens een account aan, verzon een naam en ik was vertrokken.

10 jaar Moois van M(i)e

Sindsdien is er veel veranderd in de blogwereld. In het begin ontmoette ik in de blogwereld veel andere vrouwen die graag creatief bezig waren en dat deelden via een wat amateuristische blog.

10 jaar Moois van M(i)e

Maar zeer veel van hen hebben dat ondertussen al lang weer opgegeven. En bloggen is meer een verhaal geworden van 'influenzers', van commerce en geld verdienen, van zoveel mogelijk volgers, professionele layouts en regeltjes en wetmatigheden waar een goede blogger aan zou moeten voldoen om een zo groot mogelijk bereik te je hebben.  Veel andere bloggers hebben hun actieterrein verplaatst naar instagram of you tube. 

10 jaar Moois van M(i)e

Ik heb me altijd ver gehouden van al die commerciële ontwikkelingen in de blogwereld en blijf gewoon mijn ding doen. 
Dat zal me ongetwijfeld lezers en volgers kosten, maar dat vind ik niet erg.
Ik blog niet om lezers te plezieren. Ik ben blij met elke persoon die hier komt lezen, maar ik hoop dat die lezer blij is met wat ik kwijt wil en niet van me verwacht dat ik schrijf wat de lezer wil lezen. 

10 jaar Moois van M(i)e

Bloggen heeft me veel geleerd. Dat zie je ook als je naar mijn eerste blogs gaat kijken: de foto's waren toen een pak minder goed. Er is een onlosmakelijke wisselwerking tussen mijn blog en mijn foto's: ik heb foto's nodig voor mijn blog, maar mijn blog is ook een manier om iets te doen met de foto's die ik maak.

10 jaar Moois van M(i)e

Door op een bepaalde moment te beslissen om sommige dingen naar het Engels te vertalen, is ook mijn Engels er enorm op vooruit gegaan. Ik ben niet zeker of mijn vertalingen altijd correct zijn (je mag altijd correcties doorgeven als je fouten tegenkomt!), maar ik denk dat het wel verstaanbaar is en mijn Engelse woordenschat is erg toegenomen. 

10 jaar Moois van M(i)e

Ik moet zelden zoeken naar een onderwerp. Het ontbreekt me eerder aan tijd dan aan inspiratie om iets te schrijven. Er is een tijd geweest dat ik 6 keer per week een blogpost publiceerde maar dat heb ik ondertussen teruggebracht naar 3 per week. 
En nu we toch wat cijfertjes aanhalen, eens effe kijken naar nog wat cijfertjes:

10 jaar Moois van M(i)e

De grootste keerzijde van bloggen is de ongelooflijk grote hoeveelheid tijd die ik er in steek. Ik schrijf mijn blogs in het weekend en ben dan toch tussen de 8 en 10 uur bezig om de blogposts van komende week te maken. Het maken van de foto's tel ik daar dan niet bij. En soms vind ik dat best belastend. Sinds vorige zomer ga ik ook op mijn blog met vakantie als ik vakantie heb, en ik merk dat ik dat een goede beslissing vind. 

10 jaar Moois van M(i)e

Ik ben ondertussen al zowat een dik jaar bezig om mijn blog wat op te kuisen. Ik begon bij de oudste blogpost en ga zo stilletjesaan verder naar vandaag. In die opkuis ben ik ondertussen aanbelandt in september 2013. Ik haal de erg verouderde en nietszeggende blogposts weg, haal de spam uit de reacties, check en herstel of verwijder de links en doe een snelle spellingscheck. En ik stel vast dat ik daar heel erg van geniet. Het is echt plezant om terug te kijken naar wat ik toen allemaal deed, schreef, maakte. Je zal daar af en toe ook iets van terugzien op mijn blog.

10 jaar Moois van M(i)e

In mijn zijbalk kan je sinds kort ook doorheen de tijd bladeren via de archiefknop. 

10 jaar Moois van M(i)e

Bon, tijd om weer af te sluiten want de eerlijkheid gebiedt me op te biechten dat ik deze blogpost wat vlugvlug aan het schrijven ben. Ik ben namelijk ook mijn ramen aan het schilderen, ondertussen muziek aan het opladen naar mijn smartphone, aan het chatten met mijn lief en ik heb honger.

10 jaar Moois van M(i)e

Rest me nog jullie allemaal te bedanken om al die tijd mee te lezen en ik hoop dat jullie dat de komende 10 jaar blijven doen! 

15 opmerkingen:

  1. Van harte gelukgewenst met je 10 jarig blogfestijn. Zo mag ik het wel omschrijven want niet alleen je vlotte schrijfstijl hebben me verrast, maar ook je inspirerende fotografie. Groetjes, Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och wat fijn, van harte gefeliciteerd medeblogger!
    Fijne groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proficiat met je "jubilé". 10 jaar dat is echt al wel lang. Ik vind je oorbellen ook mooier geworden. Mag ik dat zeggen? Het is zelfs zo dat ik overweeg om toch nog maar eens opnieuw gaatjes te laten schieten. Misschien ben ik intussen over de allergie gegroeid. ;-) Zou toch kunnen hé. Ik denk dat ik mijn blog ook maar eens ga opkuisen want daar staan blogposts bij die ik intussen "schaamtelijk" vind. En ik vind het heel jammer dat er zoveel mensen op IG overgeschakeld zijn. Dat gaat me daar te snel. Als je even niet kijkt, heb je honderden posts gemist. En het is zo makkelijk om even een hartje aan te klikken ook al heb je de tekst niet gelezen. Te oppervlakkig vaak maar dat is mijn idee. Misschien kan ik niet mee met mijn tijd. ;-) Blijf jij maar bloggen, ik blijf in ieder geval komen lezen. Fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik vind mijn bellen ook mooier nu. Zou maar raar zijn dat die in 10 jaar tijd niet meer 'gegroeid' zouden zijn hé .

      Ik laat schaamtelijke blogposts gewoon staan zenne, ze horen even goed bij mij. Ik haal alleen blogposts weg met linken die niet meer bestaan of oproepen voor acties die al lang voorbij zijn en zo.

      Op de moment verkoop ik geen oorbellen meer. Misschien ga ik dat ooit nog eens doen. maar als je besluit terug gaatjes te nemen en je ziet bellen passeren die je graag zou willen, dan geef je me maar een seintje!

      Bestaat jouw blog ook nog geen 10 jaar? Jij blogt toch ook al lang, nee?

      Verwijderen
  4. Hartelijk gefeliciteerd met je 10-jarige blog! Daar is veel tijd en liefde in gestopt. Leuk om te lezen hoe je ontwikkeld bent in deze materie. Ja, het kost veel tijd en je moet er echt voor gaan...
    Dat je nog maar lang door gaat!\
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je 10 jaar. We zijn ongeveer even lang bezig, en ik ben ook begonnen met het opruimen van al die blogs.
    Ik geniet altijd van je Parijse avonturen en die lees ik altijd na als we zelf naar Parijs gaan, want ze zijn altijd vol nieuws en tips. Bedankt daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Jij bent inderdaad ook al lang bezig hé, en je leest ook al lang mee! Nog veel quiltplezier!

      Verwijderen
  6. Wat een mooie lange tijd ook ik ben aan het opruimen geweest en als onderdeel van een proces waar ik mee bezig ben heb ik mijn blog verhuisd. Bloggen doe je voor jezelf niet voor volgers en die beïnvloeders daar geef ik dus niks om. Ze zijn nu zelfs al zo sneu om een betaalde link neer te zetten die naar hun blog gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop eerlijk gezegd dat ik mijn blog nooit moet verhuizen want dat lijkt me een hele klus vol ellende! Wat bedoel je met die betaalde link naar hun blog? Mensen die bij jou ene betaalde link naar hun blog komen zetten of zo?
      Jij maakt trouwens heerlijke foto's!

      Verwijderen
  7. Gefeliciteerd, 10 jaar is een lange tijd om iets to blijven doen :)
    Bloggen is helaas niet meer zo populair al blijf ik het het leukste vinden van alle social media.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij blogt toch ook al lang, niet? Het is niet zo belangrijk dat het niet meer zo populair is als vroeger hé. Als we er maar plezier aan beleven!

      Verwijderen
  8. Beetje laat, maar toch nog van harte gefeliciteerd!!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com