dinsdag 30 juli 2013

Recept: pastasalade

DIT dames en heren...
DIT is een superlekker recept.
En zeer geschikt voor de tijd van het jaar : koud eten namelijk...
Een pastasalade en 1 van de weinige salades die ik maak zonder tomaten in.
Maar vermits ik er toch nog geen lekkere heb gevonden is dat juist goed :) .
Het recept komt niet van mij maar ik heb het al zo vaak gemaakt dat het me toch al helemaal eigen is geworden.
Het is terug te vinden in ' Big Book of Basics '.
Daarin raden ze het aan als ' partysalade ' en ik maak dat inderdaad altijd voor veel volk en het wordt altijd lekker gevonden.

Recept: pastasalade


wat gaat er in ? 
- pasta natuurlijk. Ik gebruik graag de minivlindertjes of spirelli's van Delhaize maar het kan ook met andere vormen. 250 grammen is goed voor 4 mensen .
- een bosje radijzen. Of meer natuurlijk. Radijzen zijn lekker !
- een komkommer
- 150 gram belegen kaas - een blokje, geen sneden...
- 200 gram gekookte ham. Maar ik maakte ook al een vegetarische versie door de ham gewoon weg te laten en dat is ook erg lekker !
- een bosje bieslook
- een bosje verse dille
- voor de dressing : 
         - 2 - 3 eetlepels mayonaise
         - 2 - 3 eetlepels yoghurt
         - 2 - 3 eetlepels witte wijnazijn
         - 2 - 3 eetlepels zonnebloemolie of andere olie die makkelijk is dressings gebruikt kan worden
- peper en zout
- eventueel een bouillonblokje

Recept: pastasalade

hoe maak je het ? 
- Kook de pasta volgens de instructies van het pak. Ik doe dat graag in bouillon voor een extra smaakje.  Spoel hem onder koud water
- Was de radijzen, verwijder het loof en het worteltje en snij ze in schijfjes. Ze mogen dan bij de pasta.
- Was de komkommer en snij hem in kleine blokjes. Ook de komkommer mag bij de pasta en de radijzen.
- Snij de dille fijn en strooi die mee onder de pasta.
- Snipper de bieslook maar hou die apart, zeker als je de pastasalade niet onmiddellijk gaat opeten ! Als je het er te lang voor het opdienen bij doet, proeft alles alleen nog maar naar bieslook namelijk. En da's niet lekker...
- Snij de schellen ham in stukjes en laat ze de pasta en groenten gezelschap houden.
- Rasp de kaas  - met de groffe kant van je rasp  - en mengel de kaas onder de pasta. 
- Maak de dressing door alle ingrediënten ervoor bij mekaar te kieperen en goed dooreen te roeren.
Het mag ook ineens bij de pasta-met-zijn-nieuwe-vriendjes...
En dan mag je het opdienen.
Mét bieslook.
Of je mag nog wat wachten...
Maar dan zonder de bieslook ...
Of je serveert het op een feest op een buffet of zo. Je kan dit namelijk best wel effe op voorhand al maken of even laten staan. Maar geef dan de bieslook apart.
En natuurlijk genoeg peper en zout ! 

En lekkerdadadis !

Recept: pastasalade

22 opmerkingen:

  1. Alleen je omschrijving maakt me al dat ik er zin in heb :)
    Dit recept ga ik zeker eens uitproberen!
    Dank je wel voor je recept plus bijbehorende commentaar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om te watertanden!Deze ga ik zeker eens een keer uitproberen!Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Koude pastasalade is zooo lekker met dit warme weer! Afgelopen week heb ik er al 1 met pesto gemaakt; deze variant is deze week aan de beurt!
    Groetjes Janine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker, is een goed idee voor as vrijdag als het zo warm wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt lekker. Dat ga ik eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er heerlijk uit! Ik ga het meteen pinnen en binnenkort eens uit proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmmmmmmm ik houd van pastasalade!! Hier is hij al jaren een favoriet, zelfs de kids eten dan hun bord leeg :) Dank je wel voor het delen van je link op de link party!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat schrijf je leuk! Ik ga de pasta van de week meteen uitproberen, ziet er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb vandaag ook pasta gegeten met twee kleine tomaatjes ham gesneden heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De pasta salade was heerlijk , zeker met dit warme weer !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb het nu voor de 2 de keer gemaakt en iedereen zit ervan te smullen !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ‘m al een aantal zomers gemaakt. Zoooo lekker! Ik word ook altijd vrolijk van de beschrijving ☺️. Dankjewel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat is plezant! Geniet er nog vaak van dan! Ik ga heet ook nog eens maken!

      Verwijderen
    2. groffe moet zijn grove.
      Zou je de kaas door iets kunnen vervangen ? De salade lijkt mij lekker maar ben niet zo weg van kaas door salades. Of gewoon weglaten?

      Verwijderen
    3. Gewoon proberen! Ik zou het weglaten dan.

      Verwijderen
  13. Had geen gekookte ham in huis. Recept in tweeën gedeeld 1 deel moet gerookte ham en 1 deel met gerookte kipfilet gemaakt. Beide ook erg lekker

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com