dinsdag 27 mei 2014

DIY - Tomaten kweken in pot

 Vroeger woonde ik even in een huis met een grote tuin en daar stonden een paar tomatenplanten in volle grond waar we elk jaar flink wat van konden oogsten.
Tomaten met smaak ! Haast niet te vinden in de winkel en zo ongelooflijk lekker !!


DIY - Tomaten kweken in pot
Maar waar ik nu woon is de tuin te klein om een echte moestuin te hebben met groentenbedden en al.
Dan maar in potten en weet je wat : dat lukt ook !
Tomaten hebben het imago om moeilijk te telen te zijn maar van alles wat ik al in mijn pottenmoestuin heb gezet , zijn tomaten de planten die het hier het beste doen.
Dat staat in schril contrast met de radijzen die de naam hebben simpel te telen te zijn - zo simpel dat het de ideale groente is om door kinderen gekweekt te worden - en die bij mij meestal geen knolletjes geven...
Dit jaar is het de zesde keer dat ik tomaten in potten kweek , hoog tijd om mijn bevindingen eens te delen met jullie....
DIY - Tomaten kweken in pot

zaaien of planten ? 
Ik probeerde tot en met vorig jaar binnen tomaten voor te zaaien, maar als er al planten van voortkwamen , brachten ze zelden of nooit eetbare tomaten voort. Dat doe ik dus niet meer. Zonder serre is dat - weet ik uit ondervinding na 5 jaar proberen - een vrij frustrerende onderneming.
Als je het zelf ook eens wil proberen : vooral doen ! Al is het dit jaar al wel wat te laat om nog tomaten te zaaien.
Maar als je zeker wil zijn van lekkere tomaten uit je tuin in je bord, dan kan je maar beter planten kopen.
Er zijn verschillende variëteiten te koop en al diegenen die ik ooit kocht brachten altijd tomaten op. Dus koop gewoon wat je het lekkerst vindt. Dat kan trouwens nu nog wel, in veel plantenzaken hebben ze er nog.
Of check eens bij moestuiniervrienden/buren/nonkels : mensen die zelf tomaten voorzaaien in de serre hebben er meestal veel te veel en misschien hebben ze er wel nog eentje op overschot voor jou ?


DIY - Tomaten kweken in pot

potten, grond en stokken
Ik gebruik zelf redelijk grote potten : minimum een emmer groot, per plant 1 pot. Meestal aardenwerken potten maar plastieken gaat ook.
En ik vul ze met universele potgrond waar ik de laatste jaren ook wat koemest onder meng. Dat kan je gewoon in korrelvorm kopen in de plantenzaak, maar als je eigen koeien hebt...
Een tomatenplant moet je stutten met een stevige stok en dat doe je best vanaf het begin .
Als je de plant in de pot zet, kan je hem best wat dieper in de aarde zetten dan in de pot waarin je hem hebt gekocht. Zo'n centimeter of 10 - 15. Dan maakt hij aan dat stukje steel ook nog wortels aan . 

DIY - Tomaten kweken in pot

gieten en bemesten
Zo'n tomatenplant heeft water nodig, veel water, en al helemaal als het zo'n hete zomer is als vorig jaar.
Dagelijks of om de dag gieten is de boodschap.
Doe dat regelmatig : als je dat te weinig doet, gaan de tomaten barsten.
Tomaten houden niet van water op de bladeren : giet ze aan de voet, niet van boven !
Extra bemesten heb ik zelf nog nooit gedaan.
Maar dat kan natuurlijk nooit geen kwaad, en nu ik een paar flessen godendrank voor planten heb gekregen van een nichtje zullen ze bij mij ook extra mest krijgen ( mijn nichtje maakte stinkende gier voor me, ik kan dat zelf niet doen zonder de buren op stang te jagen met de stank ). 


DIY - Tomaten kweken in pot

 regen en zonneschijn
Tomaten zijn echte zonnekloppers. ik denk dat ze het daarom zo goed doen bij mij : ze staan zowat heel de dag in de volle zon en omgeven door 3 muren die warmte blijven afgeven als de zon al lang verdwenen is. 
En ze willen wel graag water drinken, maar houden helemaal niet van regen . In de mate van het mogelijke kan je ze best beschutten tegen regen. Het voordeel van potten is dan dat je ze kan verplaatsen en onder een afdak of in een veranda kan zetten als je dat hebt en als het regent. Bij mij kan dat niet en er zijn jaren geweest dat de tomaten op het einde van de zomer aan de plant begonnen te rotten en zo. Wellicht hadden ze dan te veel regen gehad. Dit jaar plan ik een experiment met een parasol en een regenkap voor een fiets, benieuwd of dat gaat lukken.
Zijn ze toch nat geworden dan is dat geen ramp als ze maar snel genoeg weer kunnen opdrogen. Zet ze dus niet te dicht bij mekaar zodat ze makkelijker drogen.

DIY - Tomaten kweken in pot





























over dieven en toppen en ander speciale behoeftes
Een tomaat is als plant van structuur best zo eenvoudig mogelijk : een stengel met  afwisselend rechts en links een tak met bladeren en hier en daar een trosje bloemen of tomaten er tussen, meer moet dat niet zijn.
Vanaf de moment dat er in een oksel van een blad een extra stengel  begint te groeien , moet die weg : dat verzwakt namelijk de plant. Je kan dat naar het schijnt best doen door het weg te knippen met de snoeischaar, maar ik doe dat eerlijk gezegd altijd met mijn vingers. Maar deze gewoonte moet je dus niet nadoen als je het goed wil doen.
Pas wel op dat je niet de bloemetjes weghaalt want die groeien op dezelfde plaats ! Dus best eerst goed checken of je te maken hebt met een dief en niet met bloemetjes. Op de foto hierboven kan je een voorbeeld zien van een zeer klein diefje. Bij mij krijgen ze zelden de kans om uit te groeien tot een grotere stengel. Als ze groter zijn vallen ze vaak minder op omdat ze er dan helemaal hetzelfde uitzien als de rest van de tomatenplant, schrik dus niet als je op een bepaalde moment een dief vindt die even groot is als de rest van je plant. Gewoon weghalen en het leed is voorbij.
Op een grote dief kunnen trouwens ook bloemetjes en tomaten komen als je hem laat doen. Ik las eens ergens dat je zo'n grote dief gewoon kan afknippen en in een andere pot kan planten en je zo een nieuwe tomatenplant hebt en ik heb mezelf voorgenomen om dat eens uit te proberen als ik per ongeluk zo een grote dief tegen kom.

DIY - Tomaten kweken in pot

Je kan ook de bladeren hier en daar wegsnoeien. Ik doe de onderste bladeren meestal weg en als de tomaten te hard verscholen zijn onder de bladeren zodat ze niet kunnen rijpen , dan mag het groen op die plaats van mij ook weg. Ik las wel ergens dat je per keer niet ineens te veel groen mag weghalen omdat de plant daar dan te moeilijk van kan recupereren. Heb je je plant wat verwaarloosd en heeft hij een stevige onderhoudsbeurt nodig, dan doe je dat best in verschillende keren.
Een tomatenplant kan erg groot worden en blijft heel de zomer door verder groeien en meer tomaten bij produceren. Die laatste tomaten worden niet meer rijp in ons klimaat en gebruiken onnodig veel energie die beter naar de andere vruchten gaan. Dus moet je na een tros of 5/6 de plant ' toppen ' . Ik doe dat door boven de bovenste tros en de bladeren erboven de stengel gewoon af te breken ( maar waarschijnlijk doe je ook dat best met de snoeischaar )   

DIY - Tomaten kweken in pot

oogsten
Uiteraard oogst je de tomaten pas als ze rijp zijn. Dat is meestal als ze rood zien maar dat kan misleidend zijn omdat er ook gele, oranje en zelfs zwarte  rassen bestaan.
Als je ze te lang laat hangen worden ze melig en dat is echt zonde ! Ik spreek uit ondervinding ...
Oogst de tomaat door je vingernagel  op het ' knikje ' ( zie foto ) te houden en de vrucht omhoog te buigen. Hij zal dan afbreken op het knikje en zo hoort het ook.


DIY - Tomaten kweken in pot

hulp bij bevruchting : 
Je moet je plant helpen met zichzelf te bevruchten door regelmatig zachtjes met de plant te schudden . Ik doe dat in de periode dat ze bloemetjes hebben elke dag. Op die manier kan het stuifmeel zich verspreiden en de bloemetjes bevruchten.
Geen bevruchting = geen tomaat.


DIY - Tomaten kweken in pot

territorium delen 
Omdat er nog veel plaats over is in zo'n pot met tomaat, zet ik er soms ook nog andere dingen bij. Dit jaar heb ik 5 planten gezet en heb ik bij elke plant iets anders extra gezaaid : sla, bonen, erwten (die wellicht geen vruchten meer krijgen maar een erwtenplant is een groenbemester en dus goed voor de grond) rucola , koriander en basilicum

DIY - Tomaten kweken in pot


Zo , dat is wat ik weet van tomaten kweken in een pot. Volgens mij kan dat trouwens ook gewoon op een terras als er veel zon is.
Ge moet dat echt gewoon eens proberen, tomaten kweken.
Ge gaat zien dat dat echt plezant en zelfs spannend is en ge zult nog nooit zo'n lekkere tomaten hebben gegeten ! Beloofd!


PS : Heb jij nog meer tips over tomaten kweken in potten ? Laat maar komen !


21 opmerkingen:

  1. de dieven jaja ik hoor het mijn peter nog zo zegge, gon dieve trekken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mijn blaadjes worden altijd geel, is dat een ziekte?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. geen idee, maar wat gegoogle levert alvast deze info op : https://www.google.be/search?q=gele+bladeren+bij+tomaten&oq=tomaten+gele+bladerej&aqs=chrome.2.69i57j0l5.6332j0j8&sourceid=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8

      Verwijderen
  3. Moet je ook dieven bij snoeptomaten? Altijd gehoord dat dat niet nodig was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb pas vorig jaar voor het eerst kerstomaatjes gekweekt en heb ze toen wel gediefd. Maar dat is eigenlijk niet nodig

      Verwijderen
    2. de dieven altijd verwijderen , en denk mest hoeft niet ,zeker wel ,het beste mest die oplosbaar is in water ,om zout schade te voorkomen (in pot )wel te verstaan

      Verwijderen
  4. Koekak doen wij ook! En altijd 1 plant kopen en de rest zaaien (de gekochte is eerst 'klaar'. Ondersteboven hangen in zo een zak lukt ook (alleen onhandig om water te geven). En ja, ook ik akn tomatenplanten zaaien maar amper radijzen... 2 jaar geleden een paar, vorig jaar geen en dit jaar een:( Radijzen zijn gewoon kei moeilijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb geen problemen met radijsjes; neem een langwerpige planten bak 50x10x10;doe die vol met potgrond en trek drie greppeltje in de lengte;. leg iedere 1.5 cm een zaadje; en dek daarna met een dun laagje potgrond.Vochtig houden en afwachten; plant zo ook wortelen maar dan in emmers. onderaan in de zijkant een paar gaten boren voor de afvoer van overtollig water. Koop dan wortel pillen zaad Nantes. Verdeel dertig pillen over het oppervla 1cm diep. Opbrengst vorig seizoen gemiddeld 3 kg mooie wortels per emmer. Veel geluk en laat iets weten als je tevreden was of als je nog iets wil weten.

      Verwijderen
  5. Wauw wat een goede info! Wanneer zaai jij ze buiten? Ik heb ze nu binnen opgekweekt. 2 van de vier leven nog en groeien heel rustig. Ik hoop dat ze wat gaan opleveren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is zo mooi je eigen gewassen te zien groeien en ze stapje voor stapje zorgvuldig te begeleiden in dit proces. Keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk te lezen dit. Een plant kopen doe ik niet, omdat je totaal geen keus hebt op de echt leuke rassen. ik kweek ze zelf, en ja, binnen :) Totaal geen problemen mee, en nagenoeg alle planten doen het zeer goed. Ik zaai ze in de propagator (of warm op de vensterbank). Na kiemen verplaats ik ze dat ze niet te warm staan, en heb ze dan onder daglicht tl buizen! Zo dicht mogelijk er op. En dat gaat echt zeer goed. Zeer mooie donkergroene plantjes.

    Ook het planten zonder bijmesten is apart te noemen. Normale potgrond is na 5 weken al op aan voedingsstoffen, en dit kun je zien dat de onderste bladeren gelig beginnen te worden. Zelf doe ik er een extra bemesting bij (geen koemest, dat zit zeer weinig in), en zodra zich vruchten beginnen te vormen 1x per week met vloeibare mest van de Aktion. Planten blijven daarmee beduidend groener, en als ze 2 meter zijn top ik ze. Ik kweek ze vanaf half april verder in de kas wel te verstaan....

    1 ding is zeker, de smaak die je met eigen gekweekte tomaten rpoeft is subliem, een smaak explosie. Vandaag weer 2 kilo tomaten gekookt, daarna door een passeer filter, en dan verder inkoken tot een dikke saus (voor pasta of pizza). Totaal geen zuurtje, zelfs erg zoet! Enige toevoeging: een beetje zout :)

    Groetjes,

    Marc

    marcfischer@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Gewoon een echt lekkere tomaat met een snuifje zout ! Meer moet dat niet zijn!

      Verwijderen
  8. Vraagje: is het vanaf het begin noodzakelijk om de planten in de zon te zetten of hoeft dat pas als ze vrucht gaan dragen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dit zijn echt zonneminnende planten, ze kunnen ook heel slecht tegen vocht. Dus ook als ze geen vruchten dragen. In de zon ermee dus :)

      Verwijderen
  9. Ik heb per ongeluk de kop eruit geknipt, in plaats van een dief.
    Zal hij nu nog gaan groeien en vruchten geven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij zal in ieder geval niet meer verder groeien op de plek waar je de kop hebt afgeknipt. Maar misschien was hij al groot genoeg om toch een paar trosjes tomaten te krijgen? En indien niet, dan kan je er misschien voor kiezen om 1 dief te laten groeien, en daar dan tomaten aan te laten komen. Misschien lukt dat wel. Succes!

      Verwijderen
  10. Hoe groot moet een.pot zijn. Ik heb 20 cm. Is dat goed genoeg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een kleine trostomaatversie kan dat genoeg zijn, maar ik gebruikte toch veel veel grotere potten. Grootte van een emmer of meer.

      Verwijderen
  11. Hallo ik ben de eerste keer tomatenplaten gekockt maar de bladeren zijn zo gekrult en heb al mast bij gedaan de vraag is wat moet ik doen om ze mooi tekrijgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar had ik nog nooit van gehoord, maar wat googlen levert deze info op : https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/gekrulde-bladeren-in-de-kop-van-de-tomatenplant-krulkoppen/

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com