zaterdag 10 september 2011

Recept: peren in siroop op de wijze van Tante Gaby...

De tweede manier om mijn peren te bewaren, werd me gesuggereerd door mijn Tante Gaby.
Stap voor stap legde ze me uit hoe ik dat moest doen , waarvoor dank !
XXX!!!

Ze vertelde me dat peertjes in siroop lekker zijn met vanille-ijs en chocolade.
Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen want dat kan niet slecht zijn !

Recept: peren in siroop op de wijze van Tante Gaby...


Ik werd behoorlijk nostalgisch van  dat recept!
Deden jullie mama's dat ook ? :
Ik zie ze nog bezig in de keuken  met alle lekkers uit den hof, een grote steriliseerketel, steriliseerbokalen ( dat zijn dus géén brilglazen, maar bokalen !) , rubbers, en rare metalen hengsels ...
Dat deed ze vaak en we konden tot jaren later nog genieten van de volle potten groenten en fruit die in de kelder opgeslagen stonden.
Ik dacht dat steriliseren alleen kon met een speciale ketel.
Maar mijn tante Gaby vertelde me dat dat ook kon in een gewone grote kookpot...
Mijn soeppot dus ...
En met dit : 
Wie had dat gedacht !

Recept: peren in siroop op de wijze van Tante Gaby...

Wat heb je nodig ?

- peren
- suiker
- water
- bokaaltjes
- een grote kookpot

Recept: peren in siroop op de wijze van Tante Gaby...

Hoe maak je het ?

- voor de manier van werken met de bokaaltjes, verwijs ik naar mijn ander perenreceptje
Je moet ook hier zorgen dat je heel erg propere bokaaltjes hebt en dat doe je gewoon op dezelfde manier.
Bijkomende tip is dat het handig is om bokalen te gebruiken met een grote opening...
Ge moet die peer daar in krijgen hé !

Recept: peren in siroop op de wijze van Tante Gaby...

het recept :

- maak suikersiroop door 300 tot 400 gram witte suiker te koken met 1 liter water
- laat de siroop afkoelen.
- schil de peren en ontdoe ze van hun klokhuizen
- haal een proper bokaaltje uit de pot met kokend water en vul dat met perenkwartjes of - halfjes
- giet er de siroop over tot een centimeter van de rand.
- draai het deksel er op
- leg het metalen roostertje dat je ook van een tante hier of daar hebt gekregen als ge gelukt hebt onderaan in je kookpot.
Dat moet er namelijk voor zorgen dat je bokalen niet rechtstreeks op de bodem van je pot staan want dan kunnen ze springen.
- zet je bokaaltjes op de metalen cirkel in de pot en zorg dat ze mekaar niet raken.
- breng water in de kookpot tot ongeveer aan ' de schouders ' van het grootste potje.
Zorg dat het water ongeveer dezelfde temperatuur heeft als de inhoud van de potjes.
- zet op het vuur en breng tot net onder het kookpunt.
- laat de pot zo een dikke 30 tot 40 minuten staan.
- haal vervolgens - zonder je vingers te verbranden want  oppassen ! WARM ! nee : HEET ! - de bokaaltjes uit de pot en laat ze afkoelen.
- Je moet ze er wel uithalen, je mag ze niet in de pot met water staan laten afkoelen !
En als je ze hoort klikken zijn ze wellicht gelukt !
De potjes die niet klikten kan je niet bewaren!
Ik had er 1 dat niet klikte...

Recept: peren in siroop op de wijze van Tante Gaby...

Ik had niet alles even goed onthouden wat mijn tante Gaby me vertelde, dus heb ik ook nog wat dingen moeten opzoeken.
Zo bleek dat sommige mensen de peren eerst even meekoken in het suikerwater, en anderen het doen met rauwe peren...
Sommigen voegen er ook wat witte wijn, of kaneel, of gember, of citroen aan toe.
En ik dacht dat ook niet iedereen dat suikerwater eerst laten afkoelen maar het ineens heet in de potjes gieten en dan met heet water op het vuur zetten....
Ge kunt maar proberen hé !

Hebben jullie al eens groenten of fruit ingemaakt ?
Hoe doen jullie dat dan ?




5 opmerkingen:

  1. heeeeeey :o) jouw peertjes zweven ook :oD
    ik heb vandaag ook peertjes ingemaakt in weckpotten ... mijn eerste keer samen met manlief :o) zijn benieuwd wat het gaat geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga het ook proberen maar wat bedoel je met "klikken"?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ ikke : kijk eens op dit bericht : daar leg ik uit wat een klikbokaal is ....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. eerst de peertjes een uur laten stoven zodat ze beginnen rood worden, in bokaal doen .opvullen met suikerwater en dan nog een half uur op 90° in de weck ketel.
    zijn dan bloedroos en zeer lekker.
    de peren zijn St Remy's ( de beste peertjes om in te leggen )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier geprobeerd in weckpotte' in stoomoven. Rauwe peertjes, ze zweven ook, ben ook benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com