zaterdag 4 februari 2012

DIY - warme cowl in patentsteek

Ik wilde er al lang eentje maken en het is eindelijk gelukt !
Nu niet dat dat zo moeilijk was, maar ge moet er tijd voor maken hé.
Nu niet dat dat zo ongelooflijk lang duurt, maar ge moet prioriteiten stellen hé...

Ik heb hem niet zelf verzonnen.
Het patroontje komt van hier...
In het Nederlands én gratis!
En er staat ineens een link naar het materiaal bij
en de kostprijs ook ineens... .
Heel handig vind ik dat !

Ik heb hem zelf gemaakt met rondbreinaald nr 10 ipv 12.
Dat gaf de juiste afmetingen en ik vond het toch wel wat duur ( da's duur ! amai ! ik verschoot daarvan ! ) om daar een extra rondbreinaald voor te kopen als ik er al een hoop had liggen ( en al goed want dan zou het te groot geweest zijn ;) ) .


DIY -  warme cowl in patentsteek


Het is een heel simpel patroon : gewoon rondbreien, niks steken meerderen of minderen...
Het is gewoon een tunnel eigenlijk.
In de patentsteek.
Daar heb ik in het begin wel wat mee zitten sukkelen, maar eens je het door hebt is het poepsimpel !
Ik vind beide kanten mooi eigenlijk...
Dit is ' de goede kant '

DIY -  warme cowl in patentsteek

En dit is de binnenkant...
Maar die vind ik ook mooi...

DIY -  warme cowl in patentsteek

Zo brei je de patentsteek op een rondbreinaald :

  • eerste naald : ° 1 omslag, 1 steek averechts afhalen, 1 steek rechts °  : telkens herhalen
  • tweede naald : ° brei de omslag en de afgehaalde steek averechts samen, 1 omslag, 1 steek averechts afhalen ° : steeds herhalen
  • derde naald : ° 1 omslag, 1 steek averechts afhalen, brei de omslag en de afgehaalde steek rechts samen ° : steeds herhalen

Naald 1 moet je alleen de eerste keer breien, vanaf dan moet je naald 2 en 3 telkens afwisselen (en mijn steekmarkeerders kwamen dan weer goed van pas om te zien wanneer de nieuwe rij begint -)

22 opmerkingen:

  1. Ja leuk is die kol ! Bedankt voor de uitleg van de patent steek! Heb pas een kol gebreid voor mijn dochter met 1 steek recht en 1 steek averecht, vond ik wat makkelijker....
    Maat de patentsteek ga ik ook eens proberen,... wil altijd weer wat nieuws leren...groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die ziet er lekker warm uit, dat heb je wel nodig met dit weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Breien is niet mijn DING. Maar ik vind het super knap gedaan. Ik hou van de kleur en de mooie grove steek. Nog een mooi winters weekend toegewenst met hart&ziel door Sil.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Breien is ook mijn ding niet, latijn is het voor mij en meestal te vast of te los :0)
    Maar deze is super en die gaat van pas komen want we zitten nog wel efkes onder nul!
    Een warm weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die ziet er heerlijk warm en comfortabel uit om met dit weer te kunnen dragen. Die is precies op tijd af.
    Groetjes, Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een lekkere col! Met dit weer ook wel nodig. Bedankt voor je uitleg van de patentsteek,die lukte me nog steeds niet, maar ik ga het nu nog eens proberen!
    Groetjes,
    Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ jonneke : dan moet je beslist ook eens gaan kijken op de link van dat patroon : daar staat namelijk weer ene link naar een videofilmpje waar de steek heel duidelijk wordt getoond!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mor potdikke... da's schoon ! hm... een rondbreinaald moet ik hier ergens ook nog hebben liggen... maar waar... *gwen gaat op zoektocht*

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie col! En idd bij rondbreien moet je dan het begin van de toer markeren... Iets dat ik steeds weer vergeet... hmm...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ziet er zalig warm uit !

    En een beetje kriebelig ook, ik begin al te krabben van het gedacht alleen ;-)

    Leuke trend, die collen... ben er zelf nog niet mee bezig, maar ik vind het wel knap bij iemand anders!

    Mooie rode kleur ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. That's a really pretty cowl! lovely color, too! Thanks for sharing! ^^)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi, wat een mooie col. Ik ben ook aan het breien geslagen. Alleen nu heb jij de binnenkant anders als de voorkant, maar bij mij zijn de voor en achterkant gelijk. En dat wil ik niet..
    Bij de omslag haal ik de draad naar voren en dan haal ik de steek averecht af en brei de omslag en de afgehaalde steek van de vorige toer recht samen...

    Wat doe ik verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oei linda, ik ben nu niet meer bezig aan dit patroon en ik kan dan moeilijk zien wat je verkeerd doet omdat ik er ' niet meer in zit '...
      kijk nog eens heel zorgvuldig elke steek - en dat op elke naald - na om te zien of je het doet zoals ik beschreven heb.
      Dan ga je het wel ontdekken!
      ( kan frusterend zijn hé, als het niet direct duidelijk is hoe het moet. maar eens je het onder de knie hebt gaat het snel vooruit zenne ! )

      Verwijderen
    2. ik wil graag weten hoeveel steken ik moet opzetten,daar ik mij niet kan inloggen kan ik niets anders dan anoniem blijven ,mijn exuses daarvoor,groetjes brenda

      Verwijderen
    3. daar kan ik niet op antwoorden omdat dat afhangt van de dikte van het garen dat je gebruikt. Als je hetzelfde garen gebruikt als in het patroon, staat heel de beschrijving hier : http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=134&d_id=53&lang=nl

      Verwijderen
    4. ik moet breien met rondbreinaald 10 en is colsjaal groetjes brenda

      Verwijderen
    5. dag brenda ( of is het linda ? ) Je moet écht gewoon op dat patroon gaan kijken waarvan ik de link hierboven zette en waarvan de link ook in mijn blogpost staat. Daar staat beschreven hoe je de col maakt en hoeveel steken je moet opzetten. Er staat wellicht ook een stekenproef in. Als je die stekenproef doet en je resultaat is kleiner, dan moet je meer steken opzetten dan in het patroon staan of dikkere naalden of dikker garen gebruiken. Is je stekenproef te groot in verhouding tot wat in het patroon staat, dan moet je het aantal steken verminderen , een dunnere naald gebruiken of dunner garen. Je hebt alle info hier om het allemaal zelf op te zoeken. Veel succes !

      Verwijderen
    6. alvast bedankt groetjes brenda

      Verwijderen
  13. Ik heb rond breinaald liggen van vier 60 cm nu vraag ik me af hoeveel steken ik dan moet gaan opzetten voor die kol te doen ik heb leren breien met patentsteek dus das effe weer oefenen en we zijn weer vertrokken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. daar kan ik niet op antwoorden omdat dat afhangt van de dikte van het garen dat je gebruikt. Als je hetzelfde garen gebruikt als in het patroon, staat heel de beschrijving hier : http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=134&d_id=53&lang=nl

      Verwijderen
  14. Dank je wel voor de tip met de rondbreinaald. Nu was het niet nodig om de patentsteek zelf uit te vogelen.
    Ik had een korte naald no. 8 liggen voor het breien van een mutsje en dat ging nét met 56 steken.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com