vrijdag 24 augustus 2012

DIY: dé sjaalsteek van de moemoe

DIY: dé sjaalsteek van de moemoe

Die gebruikte ik om mijn nieuwe cowl te breien met de oude handgesponnen wol die ik van mama kreeg.
Mama stelde me voor om die steek te gebruiken : ze vertelde me dat de moemoe die altijd gebruikte om sjaals te breien voor haar dochters.
En zo deed mama het later zelf ook.
Ik had er nog nooit van gehoord, heb hem nog niet tegengekomen in boekjes of zo en daarom deel ik gaarne deze steek met jullie.

Hij ziet er zo uit:

DIY: dé sjaalsteek van de moemoe

Bij de "sjaalsteek" wordt alles rechts gebreid.
Het is het makkelijkst om een even aantal steken te gebruiken, want dan komt het telkens mooi uit en hoef je niet na te denken hoe je je priem moet beginnen. Het is dan toch altijd hetzelfde.
Bij de "sjaalsteek van de moemoe" wordt telkens afwisselend een andere steek gebreid.

steek 1 is gewoon rechts. 
Bij een gewone rechtse , steek je je priem zoals hieronder op de foto in de onderliggende steek...

DIY: dé sjaalsteek van de moemoe

steek 2 wordt ook rechts gebreid.
Maar in plaats van in de onderliggende steek te steken met je priem, zak je nog een rijtje.
Je breidt dus eigenlijk een rijtje dieper en laat de steek op je linkse priem gewoon vallen
Dat ziet er dan zo uit :

DIY: dé sjaalsteek van de moemoe

En zo wissel je steeds af ; steek 1 -  steek 2 -  steek 1 -  steek 2 enz...
Bij de kerende priem met een even aantal steken doe je gewoon hetzelfde waardoor steek 1 boven steek 2 terecht komt en omgekeerd.
Dus alles rechts breien, maar telkens de 2de steek een rijtje lager steken. Daar komt het op neer.
Wat minder simpel is, is steken uithalen als je een fout hebt gemaakt.
Ik moest dat een aantal keren doen en heb er een paar keer voor gekozen om maar helemaal opnieuw te beginnen omdat ik het lastig vond om steek 2 terug mooi op te halen...
Gewoon je concentratie erbij houden, zien dat je in het juiste ritme geraakt en alles komt goed :) .

11 opmerkingen:

  1. Mooie foto's. Ga een proeflapje uitproberen.
    Wat een prachtige oorbellen op je Etsy, heb je link naar een vriendin gestuurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip, het lijkt wel moeilijk. Ik ga het toch eens uitproberen hoor.
    Liefs Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yep, ga ik absoluut uitproberen! Kom ik gezellig in Café Richart moemoe's sjaal breien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh deze wil ik zeker uitproberen! Vind ik heel mooi! Bedankt moemoe en me!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I so wish I had this skill! the yarn is wonderful! Thank you for joining us at TTF and have a terrific day!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. now, you are making we wish I paid more attention to my dad when we taught me how to crochet and knit when I was young!

    Hugs,
    Lelanie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Was op zoek naar een mooie sjaalsteek en deze is echt geweldig en gemakkelijk. Bedankt !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. met welke dikte van breinaalden en hoeveel steken zet je op. hoeveel breiwol nodig het is voor een dikke winter sjaal

      Verwijderen
    2. Daar kan ik echt niet op antwoorden, want dat hangt af van het garen dat je gebruikt. Ik denk dat je best eerst een garen uitkiest en dan kijkt wat er op de wikkel staat : daarop staat met welke naalden je dat garen best breit. Als je dan dat garen hebt, kan je een proefstukje breien. Meestal doet met dat met 10 steken : meet hoe breed 10 gebreide steken ( wel een aantal priemen breien hé ! ) zijn en dan weet je hoeveel steken je moet gebruiken op je sjaal de breedte te geven die je wil. Het aantal bollen kan ik ook niet zeggen want ook dat hangt af van het garen dat je gebruikt en van hoe breed en lang je je sjaal wil maken. Als je je garen in een wolwinkel koopt, kan je dat vragen aan de verkoopster.

      Verwijderen
  8. Zeker 20 jaar geleden heb ik een trui in jaalsteek voor de zoon gemaakt, de uitleg en patroon heb ik weggedaan en nu wil ik voor mezelf een lekkere sjal breien in sjaalsteek. Bedankt nu kan ik eindelijkdie mooie steek terug toepassen !!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com