vrijdag 23 januari 2015

DIY - 3-dubbele strassarmband

DIY - 3-dubbele strassarmband

Ik ga beginnen met al op voorhand excuses te vragen voor een aantal ogenschijnlijk onvolledig afgewerkte foto's die je wellicht hieronder te zien gaat krijgen : er is iets mis met mijn foto's tegenwoordig en ik schrijf daar 1 van de dagen een blogpost over omdat ik daar heel ambetant van word en dat graag opgelost zie en hoop daarbij van jullie tips te krijgen.
Maar voorlopig zal je het er mee moeten doen...
En dan nu naar de armband die ik deze week wil tonen .
Ik maakte hem in de kerstvakantie en hij hangt al mooi te wezen aan de armen van een meiske dat heel enthousiast en beslist riep ' IK WIL DIE ! ' toen ze de foto ervan zag op mijn facebookpagina.
Nu is het niet mijn gewoonte om toe te geven aan mensen die hard roepen dat ze iets willen, maar voor 1 keer kon dat geen kwaad want het is een lief meiske , ze stouwt me vol lekkers op den bureau en vooral : ze staat er bijzonder goed mee :).
(Maar mensen die haar gedrag willen copieren in de hoop op eenzelfde effect kan ik nu al zeggen : ge zijt er aan voor de moeite ;)).  
DIY - 3-dubbele strassarmband

Ik kreeg de strassrijgkraaltjes die ik in deze armband gebruikte enkele maanden geleden kado en ik wist in eerste instantie niet zo goed wat ik er mee moest. Een zoektocht naar patronen met deze blinkende onderdelen leverde niks bruikbaars op dus verzon ik ten einde raad zelf maar iets.
In eerste instantie kwam daar deze armband van en toen ik op dat patroon doordacht viel me te binnen dat ik dat patroon ook wat kon uitbouwen tot een breder exemplaar en dat bleek nog te lukken ook.
Ik verzon deze armband dus helemaal zelf en als je hem ook mooi vind heb je geluk want ik ga nu uit de doeken doen hoe ik hem maakte ;).
Hou er wel rekening mee dat je hier effe zoet mee bent : het is niet af in een half uurtje ... .

BENODIGDHEDEN : 



materiaal : 
- 2 eindstukken met 3 oogjes. Ik vond deze bijzonder mooie exemplaren nog ergens in een kralenbak en ze maken de armband af vind ik ... Maar dat kan ook met eenvoudigere eindstukken als je niet zo'n mooie vindt.
- een slot ( Ik gebruikte een versierd kapittelslotje. ) 
- Een handjevol zilveren rocailles.
- Gecoate metaaldraad ( dat kan ook met ander rijgmateriaal, maar ik denk dat metaaldraad hier toch wel een meerwaarde heeft ) , liefst in een kleur die bij de rest van het materiaal past.
- Rijggaren, ik gebruikte c-lon maar dat mag ook gewoon stikgaren zijn. Wel ook in bijpassende kleur.
- Rijgstrass ( ik ben vergeten ze te tellen vooraleer de armband richting Latifa ging, maar ik meen me te herinneren dat het er 3 x18 waren. Maar het kunnen er ook meer zijn geweest ... Ik zal eens vragen of ze ze telt ... De hoeveelheid hangt natuurlijk ook af van de grootte van de eindstukken die je gebruikt en de omvang van je pols.) Ik gebruikte strassjes van 5 mm, je kan er ook grotere of kleinere gebruiken maar dan verandert het aantal dat je nodig hebt wel natuurlijk. Ik gebruikte 2 kleuren, maar ook daar kan je in variëren natuurlijk ...


DIY - 3-dubbele strassarmband

gereedschap : 
- 2 rijnaalden
- een schaartje


DIY - 3-dubbele strassarmband

ZO MAAK JE HET  
Neem een stuk metaaldraad ( minimum 3 maal de omtrek van de armband ) en steek de draad door het middelste oogje van het verdeelstuk.
Steek beide kanten van de draad ( die ongeveer even lang zijn : we gaan met dubbele draad werken ) door een knijpkraal en knijp ze toe.
Hier lees je hoe je dat doet.


Rijg afwisselend een strassje en een rocaille aan en begin en eindig met een strassje.


Rijg dan terug een knijpkraal aan, steek beide draden door het middelste oogje van de 2de verdeler, steek beide draden weer door de knijpkraal ( daar zitten nu in tegenstelling tot aan de andere kant 4 draden in ) en knijp de kraal dicht.


De eerste geregen rij is klaar. Laat het uiteinde gewoon zitten, al mag je het wel wat korter knippen als dat makkelijker werkt. Maar zorg wel dat er nog genoeg aan zit om helemaal op het einde weg te werken door ze nog eens door een paar rijgstrassjes te steken.




Maak de 2de draad op net dezelfde manier vast als de eerst.


En rijg hem net zoals je met de eerste deed.
Ik gebruikte voor de buitenste rijen een andere kleur rijgstrass dan voor de middelste, maar da's natuurlijk helemaal je eigen keuze....


Draad 3 mag er aan... Je weet ondertussen wel hoe het moet ...


En deze wordt op net dezelfde manier als de vorige 2 geregen en vastgemaakt aan de andere kant.
De basis van je armband is nu klaar.


Nu stappen we over naar de c-lon of het stikgaren. Neem een flinke draad ( maar als hij niet lang genoeg is, is dat niet erg : hij moet wel comfortabel werken en als het nodig is begin je gewoon later met een nieuw stuk ) en doe aan elk uiteinde een rijgnaald.
Steek 1 van de naalden door het eerste rijgstrassje, dwars ten opzichte van de rijgrichting van de armband.
Dan rijg je een rocaille aan, steek je de naald door de 2de strass, weer een rocaille en dan gaat de naald door rijgstrass nummer 3
Trek de draad aan maar zorg dat er aan beide kanten ongeveer evenveel draad zit.


Rijg 3 rocailles aan en steek de naald door het tweede rijgstrassje van de eerste rij.
Dan komt er weer een rocaille, opnieuw een strassje, terug een rocaille en ten slotte opnieuw een strassje.
Op de foto heb ik de weg van de naald en draad er extra opgetekend.
In de rode cirkels zitten de rocailles. 


Rijg ook aan de draad van de andere kant 3 rocailles aan en steek de naald door de 3 strassjes en 2 rocailles waar je net al met de andere draad doorheen  bent gegaan.


Op deze foto tekende ik de weg van de 2 verschillende kanten van de draad : door de 3 rocailles gaat telkens maar 1 draad, door de rijstrassjes met een rocaille er tussen gaan telkens beide draden een keertje door.


Werk zo heel de armband af.


Voor de afwerking breng je wat lijm aan aan de draadoverschotjes van zowel de metaaldraad als het rijggaren en rijg je de draad nog een keertje door een paar kralen. 


Door de lijm aan de draad plakt de draad in de kralen vast en dan kan je de restanten afknippen.



Gebruik splitringetjes en een splitringentang om het slot aan de eindstukken aan te brengen : je kan ook gewone open ringetjes gebruiken maar dan heb je iets meer kans dat je de armband ooit verliest en dat zou zonde zijn, niet ? 


Voila !
Klaar !

DIY - 3-dubbele strassarmband

Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

3 opmerkingen:

  1. net de tip gekregen dat deze strassrijgsteentjes in het engels ' rose montees ' heten. .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. IK WIL DIE, en weet je wat? Ik heb die! Thx Mieke👍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahahaha!!! Graag gedaan en ge staat er goed mee ' anoniem ' ;)

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com