vrijdag 5 december 2014

juwelen - MAAK HET ZELF : project : strassarmband in amber/smaragdgroen


In het pakket kralen dat ik onlangs kado kreeg zaten heel veel doosjes met rijgstrass.
Ik heb echter nooit eerder iets gemaakt in rijgstrass en dus ging ik in eerste instantie op zoek naar inspiratie en tuts op internet.
Maar ofwel gebruikte ik niet de juiste zoektermen, of ze zijn echt een beetje ' uit ' : ik vond eigenlijk niks bruikbaars.
Dus zette ik mijn hersenen aan het werk en bedacht ik zelf deze armband.
En hij bleek er zelfs nog goed uit te zien ook toen hij van breinverzinsel omgezet werd in een echte armband ! 
En weet ge wat : ik heb er nog 1 verzonnen die wacht op uitvoering. Hopelijk lukt die dan even goed als deze :) 


DIT HEB JE NODIG : 
materiaal : 
- 22 rijgstrassjes maat 7 mm. Rijstrass heeft aan de achterkant  kruisvormige metalen buisjes waar een naald door kan ( zie foto hieronder )   
- een zakje rocailles
- een stuk gecoate metaaldraad
- rijggaren ( kan ook met stikgaren, ik gebruikte c-lon ) 
- een slotje


gereedschap : 
- 2 rijgnaalden die verschillende keren door de kralen kunnen.  ( ik gebruik daar een speciale kralenrijgnaald voor. Er bestaan verschillende soorten van die naalden maar ze hebben allemaal gemeen dat ze veel dunner zijn dan een standaard naainaald ) 
- een schaar
- wat hobby- of sieradenlijm


ZO MAAK JE HET :

Eerst maak je een ' basisketting ' . De lengte daarvan hangt natuurlijk af van de breedte van je eigen polsen. Ik maakte mijn armband met 22 strasssteentjes en 20 rocailles.
Voor de basisarmband gebruik je de gecoate metaaldraad. De armband blijft daar beter door in vorm en ik ontdekte ook dat dat de kans verkleint dat de strassjes van hun plaats verschuiven ( ik had het eerst geprobeerd in c-lon namelijk en toen gebeurde dat voortdurend ) .
Rijg eerst een knijpkraal aan, dan een draadbeschermer en ga dan terug met de draad door de knijpkraal. Knijp de knijpkraal vast en begin met het rijgen van de kralen.
Begin met een strassje en wissel telkens af met een rocaille en eindig weer met een strassje. Na het laatste strassje komt weer een knijpkraal en een draadbeschermer. De draad gaat vervolgens terug door de knijpkraal en dan kan je de knijpkraal vastzetten met de knijpkralentang.
Knip het overtollige stuk metaaldraad weg en de basisarmband is klaar.
Als je gebruik maakt van een slotje dat niet open en toe kan om het ergens aan te bevestigen, moet je dat eerst aanrijgen vooraleer je de draad terug door de knijpkraal steekt.
Voor meer info over knijpkralen en draadbeschermers en hoe ze te gebruiken klik je best op de desbetreffende woorden 
Pas op : zorg dat de armband niet te strak geregen worden want dan krijg je de armband niet meer rond de pols geplooid ! De kralen mogen licht losjes zitten...



Neem een lang stuk rijggaren ( minimum 8 maal de lengte van de armband maar het werkt makkelijker als je het nog wat langer maakt ) en rijg het dwars door het eerste naaistrassje 



Aan elke kant komt ongeveer evenveel draad te zitten en aan elke kant rijg je een rijgnaald aan.


Rijg aan elke kant 5 rocailles aan, 't is te zeggen : bij mijn armband met mijn maat van rijgstrass en mijn maat van rocailles moesten dat er 5 zijn, maar dat is natuurlijk afhankelijk van het materiaal dat je zelf gebruikt. 
Steek nu aan elke kant de naald door het dwarse buisje van het 2denaaistrassje.  


Zo krijg je lusjes van rocailles tussen de rijgstrass...



blijf dit herhalen ...


... tot je op het einde van de armband komt.
Voor de stevigheid van de armband ben ik vervolgens terug met de naald door heel de rij rocailles gegaan tot ik helemaal aan het begin uitkwam. Daardoor werd elke rij roocailles 2 maal geregen.



Om af te werken smeer je wat lijm aan de rijgdraad, helemaal aan het begin van de draad, aan het stukje tegen de laatste kraal. 
Steek de draad nog een keertje door het laatste lusje van rocailles en de laatste strasskraal en op die manier kleef je het uiteinde vast in de laatste kraaltjes.
Doe dat aan beide kanten en knip de rest van de draad af.

En zo is je armband af ! 


Zie dat blinken zeg ! 


aan de achterkant ziet dat er zo uit : 



Ik ben er trouwens niet helemaal zeker van of ik hem veel ga dragen. Ik vind hem wel mooi, ik hou van deze kleurencombinatie.
Maar het is wel een echte aandachtstrekker met al dat geblink en gefonkel in die kleurencombinatie ...
Misschien maak ik hem ook nog een keertje in minder opvallende kleuren...
Al is deze kleur - smaragdgroen - naar't schijnt wel in, niet ? 



zin in meer juwelentuts ? Kijk eens hier

3 opmerkingen:

  1. Heel mooi!
    De kleurencombinatie is zeker geslaagd en er mag toch wel een eye catcher zijn hé. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Excellent tutorial for making this lovely bracelet. Thank you for sharing it at Make It Monday.

    BeantwoordenVerwijderen

xxx !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...