maandag 18 januari 2021

Praag: Street Art

 Praag: Street Art

Afgelopen zomer belandde ik een beetje tot mijn eigen verbazing toch in Praag met mijn lief. En ik maakte daar veel foto's waar ik er al veel van gebruikte in blogposts. Afgelopen kerstperiode gebruikte ik mijn blogpauze oa om de laatste foto's nog af te werken en dus ga ik die de komende weken nog in blogposts gieten. 

Praag: Street ArtPraag: Street Art

Vermits het wellicht nog effe gaat duren vooraleer we weer veilig op reis kunnen, kan ik er maar beter extra lang van nagenieten, toch?

Praag: Street ArtPraag: Street Art

Het thema van vandaag: kunst in de straten van de stad.

Praag: Street ArtPraag: Street Art

Ik formuleer het bewust zo omdat het me opviel dat we weinig typische Street Art tegenkwamen. 

Praag: Street ArtPraag: Street Art

Geen gebouwen vol met tekeningen zoals in Parijs of Napels of Londen

Praag: Street ArtPraag: Street Art

Maar dat betekent niet dat er geen kunst te zien is in de straten van Praag. 

Praag: Street Art

We lopen er namelijk al wel eens makkelijk voorbij - zeker in eigen woonplaats - maar standbeelden zijn ook kunst natuurlijk. 

Praag: Street ArtPraag: Street Art

En in Praag zijn veel gevels versierd met beelden en tekeningen die deel uitmaken van de architectuur van het gebouw. 

Praag: Street ArtPraag: Street Art

De suikerzoete gevels van Praag zijn op hun eigen al ware kunstwerkjes vind ik, maar daar wijd ik later wellicht nog eens een blogpost aan.

Praag: Street ArtPraag: Street Art

Bijzonder was het kleine pleintje waar we ineens tegenop liepen waar mijn oog eerst viel op een gigantische vlieg op een gevel en wat verderop op in de straat zwevende figuren met paraplu. 

Praag: Street ArtPraag: Street Art

Een extra blik rondom me liet me ook nog een koe ontdekken, een aantal grote paddenstoelen en met kleurrijke mozaïek gedecoreerde zitplaatsen. 

Praag: Street ArtPraag: Street ArtPraag: Street Art

Zeer grappig waren de beelden van de 2 plassende mannen voor het Kafkamuseum. 

Praag: Street Art

De beelden in kwestie bewogen en leken wel om ter verst te proberen plassen, mét echte waterstraal overigens. 

Praag: Street Art

Dat deze beelden voor groot jolijt zorgden bij kinderen is natuurlijk geen verrassing. Het museum bezochten we niet, leek ons geen goed idee in coronatijden.

Praag: Street Art

Wel nog gezien van dezelfde kunstenaar: Franz Kafka - het roterend hoofd. Dat is een gigantische installatie van schijven die heel de tijd rond een as roteren en zo een hoofd vormen. 

Praag: Street Art

De kunstenaar van deze werken is David Cerny en er staan nog meer werken van zijn hand in Praag. 

Praag: Street Art

Ik zou eigenlijk in eigen stad ook eens rond moeten lopen om kunst te zoeken, niet? 

Praag: Street Art

Meer blogposts over kunst via deze tag...

Meer blogposts over Praag via deze tag .... 

1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com