maandag 16 december 2019

Londen: street art en drukte in Camden

Londen: street art en drukte in Camden

Op onze agenda tijdens ons tripje naar Londen afgelopen zomer: een bezoek aan Camden Market. 
Mijn lief nam me voor mijn doen al vrij vroeg op de dag op sleeptouw. En dat was goed, want toen we aan Camden Market arriveerden was het daar nog niet druk.  


Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Een uur of 2 later - het liep tegen de middag - was dat al helemaal anders en was het daar een mierennest vol gedrum en gekakel en geduw. 

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Boeiend toch hoe iedere plek op de wereldbol zo zijn eigen karakter heeft. 

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Toen ik de eerste keer in Londen was viel het me al op dat er daar nog veel invloed te zien is van de punkbeweging. Camden Market was een beetje een reis naar de sfeer van mijn puberjaren in de jaren 80. 

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Camden Market lijkt een beetje op een Sfinksfestivalwereldmarktje met veel gothic en punkinvloeden en dat gecombineerd met een hoop lekkere eetkraampjes die je als je geluk hebt een dampend stukje lekkernij toestoppen om eens te proeven. 

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Ik stapte de Dr Martensshop binnen in de hoop er de boots van mijn leven tegen te komen maar dat bleek niet het geval. 

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Maar ik kocht wel in een 2de handsboekenwinkeltje voor een prikje een boek dat er interessant uitzag. 

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Da's het voordeel (of nadeel naargelang de manier waarop je het bekijkt natuurlijk ;) ) van Londen natuurlijk: ik lees wel eens een Engelstalig boek. Dus in tegenstelling tot in Parijs kon ik hier wél met veel interesse gaan snuisteren in boekenwinkeltjes. 

Londen: street art en drukte in Camden

Londen: street art en drukte in Camden

In Camden Market staat ook een standbeeld van Amy Winehouse. We vonden het maar niet maar achteraf bleek dat we er al een paar keer voorbij gelopen waren. 

Londen: street art en drukte in Camden

Het is namelijk een erg klein beeldje en het staat gewoon op ooghoogte. Ik was er niet van onder de indruk want ik vind haar gezicht niet zo gelijkend. 

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Naarmate de dag vorderde werd het toch wat te druk naar onze zin en dus besloten we wat rond te slenteren in de omliggende straten.

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Daar werden we getrakteerd op een grote portie mooie straatkunst en interessante gevels. 

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

En toen we die beu waren besloten we te gaan bootje varen maar hoe dat afliep vertelde ik hier al. 

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

In Camden Market kreeg ik de kans om wat spreeuwen van dichtbij te fotograferen. Dat zijn zo'n mooie vogeltjes met die iriserende kleuren in hun pluimen! 

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Ik associeer ze al jaren met Londen want de eerste keer dat ik ze bewust zag was tijdens mijn bezoek aan de Tower of Londen in 2011. Thuis zag ik ze enkel nog maar in de bomen zitten op de Dageraadsplaats in Antwerpen en dat is zeer erg lang geleden.

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Ik herinner me nog zo'n periode dat daar elke avond enorme zwermen van die vogeltjes rondvlogen. Op een dag waren ze weg en ze kwamen nooit meer terug. Ik herinner me niet of ze uit zichzelf wegbleven of de mens ze daar een handje bij hebben geholpen. 

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Wil je ook eens naar Camden Market? Dan moet je hier zijn. 

Londen: street art en drukte in Camden
Londen: street art en drukte in Camden

Meer Londen via deze tag ... .

8 opmerkingen:

  1. Dat is geleden van het middelbaar onderwijs dat ik er nog eens was (foei!). Je hebt de sfeer goed in beeld gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslagje. Met boeiende foto's, zoals gewoonlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel bijzonder! Alsof je echt een andere wereld in stapt. Is het echt het dagelijks leven daar of een vorm van toeristenvermaak? Volgens mij hebben we dat hier in Nederland niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com