woensdag 20 januari 2021

In mijn tuin: dahlia's!

In mijn tuin: dahlia's!

Beste lezers, wat heb ik afgelopen jaar genoten van vooral mijn voortuintje! Ik vind het altijd genieten om te zien wat voor moois er nu weer te voorschijn komt uit de aarde, maar dit jaar vond ik dat omwille van corona en het vele thuiswerk dat daar mee gepaard ging extra plezant want ik zat heel der dagen te werken met zicht op al dat schoons.

In mijn tuin: dahlia's!

Ik heb dan ook alvast enkele weken geleden de grond terug volgestopt met lentebollen en hoop op een minstens even groot feestje binnen enkele maanden. 

In mijn tuin: dahlia's!

De meeste bollen blijven echter maar bloemen geven  tot aan de zomer, en ik zocht nog een alternatief om ook in de zomer van een hoop kleurrijke bloemen te kunnen genieten.

Daarom probeerde ik al 2 jaar zomers dahlia's te kweken, maar met niet zo veel succes: de planten kwamen ofwel niet uit, gaven ofwel geen bloemen of in het beste geval maar een paar. 

In mijn tuin: dahlia's!

Maar ik wilde het niet opgeven, ik vermoedde dat problemen met mijn bestelling bij de kweker waar ik ze vorig jaar bestelde (ik kreeg maar een deel van mijn bestelling aan en echt heel erg laat) mee de oorzaak waren van de slechte resultaten. 

In mijn tuin: dahlia's!

Dus bestelde ik ze afgelopen zomer elders (bij fluwel, geen sponsor) in de hoop dat het deze keer wél zou lukken en ja hoor! 3de keer goede keer blijkbaar!

In mijn tuin: dahlia's!

Ik werd tot mijn grote vreugde heel de zomer lang tot ver in de herfst voorzien van een constante stroom aan nieuwe bloemen. 

In mijn tuin: dahlia's!

Weetje: dahlia's geven meer bloemen als je ze regelmatig knipt. Dus knipte ik voortdurend de bloeiende bloemen af om mezelf ook in huis te trakteren op een portie fleurigheid.

In mijn tuin: dahlia's!

Die boeketjes krijg je binnenkort nog te zien op mijn  blog want ik wil de winter wat opfleuren door blogposts te schrijven vol bloemenfoto's.

In mijn tuin: dahlia's!

In de loop van de zomer verscheen ook het Dahliaboek van Famflowerfarm. (#nosponsor).

In mijn tuin: dahlia's!

Dat boek is naast een lust voor de ogen door de vele prachtige foto's ook een goede gids in het zelf kweken van dahlia's. 

In mijn tuin: dahlia's!

Zo was het me bijvoorbeeld opgevallen dat de eerste bloem van een dahliaplant vaak mooi groot is, maar de volgende bloemen een pak kleiner zijn en steeds kleiner worden. 

In mijn tuin: dahlia's!

Uit dit boek leerde ik echter dat je door de plant te snoeien, je een beetje richting kan geven aan hoe de plant het verder gaat doen: haal nieuwe knoppen en vertakkingen - een beetje zoals tomaten dieven - steeds weg en je krijgt minder maar wel erg grote bloemen. 

In mijn tuin: dahlia's!

Of snoei de hoofdtak weg en de plant zal zich steeds meer en meer vertakken en veel maar kleinere bloemetjes geven. Ik probeerde dit op het einde van hun bloeiperiode nog effe uit - eerlijk gezegd: om ontluikende bloemknoppen te verwijderen moest ik toch echt wel effe iets overwinnen - en dat werkt inderdaad!

In mijn tuin: dahlia's!

De prachtige dahliabloemen die mijn zomer verblijdden maakten me alleen maar meer hebberig: ik wil komende zomer nog meer dahlia's in mijn tuin! 

In mijn tuin: dahlia's!

Vorige jaren heb ik de knollen uitgegraven na de zomer, ze laten overwinteren op een koele droge plaats en ze in de lente opnieuw geplant. 

In mijn tuin: dahlia's!

Maar dat had maar een matig succes. 1 plant gaf 2 jaar na mekaar opnieuw een bloem maar die deed het afgelopen zomer helemaal niet meer. Dat vond ik wat een te beperkt resultaat voor d moeite die ik er had ingestoken.

In mijn tuin: dahlia's!

Daarom heb ik het er nu op gewaagd op de knollen gewoon te laten zitten. Dahliaknollen kunnen niet goed tegen barre winters en als de winter erg koud wordt overleven ze dat wellicht niet. 

In mijn tuin: dahlia's!

Ze worden bovendien ook gretig opgepeuzeld door knaagdieren allerhande. 

In mijn tuin: dahlia's!

Maar misschien heb ik geluk en blijft het zacht genoeg om ze volgend jaar terug te zien verschijnen. Maar of ze nu terug boven komen of niet: ik bestel er sowieso nog wat bij, dat is al zeker! 

In mijn tuin: dahlia's!

Meer blogposts over mijn tuintjes via deze tag ... 
Mijn vorige poging tot het kwelen van dahlia's lees je hier ... 

17 opmerkingen:

  1. Schitterend. Ik krijg er goesting van om het ook te proberen, als we ooit in een huis met ietwat meer tuin wonen.
    Ik kijk al uit naar de foto's van de boeketten!
    Tof, foto's van bloemen in de winter. Mij doe je er alvast een groot plezier mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Zowel de bloemen als je foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OH wow! I just LOVE Dahlias but you have so many varieties here that I have never seen before.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gorgeous! I never grow dahlias because the bulbs gave to be taken up in winter here, but I so enjoy them in others' gardens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Here we have to take them out in winter too, but this year I didn't and I am hoping that winter was not hard so they come back up in spring.

      Verwijderen
  5. Wat zijn ze mooi. Ik zou niet weten waar ik deze bloemen kan bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bestel ze bij fluwel (er staat een linkje in de tekst), maar je kan ze ook bestellen bij famflowerfam. En er zijn wellicht nog verkopers te vinden, en ook in veel tuincentra kan je ze kopen in de lente.

      Verwijderen
  6. Prachtig!! Bij mij op nummer 1 , mooiste boem. Ik heb maar 1 soort, een stek van mijn moeder. Voorheen was ik vaak te lui om te poten en er daarna weer uit te halen. Maar dit jaar was ik wat minder lui en het werd beloond met een prachtige struik met rode bloemen. Tip van mijn moeder: een flinke hand koemest bij het poten toevoegen.
    Ik heb hem ook weer gerooid en ben van plan hem dit jaar voor te trekken in pot. En ik wil ook meer soorten, haha. Je wordt er een soort hebberig van. Heerlijk even genieten van bloemenpracht in de winter. Alweer lang leven het archief!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de mijne niet gerooid dit jaar, ben benieuwd wat er nog van overblijft dit jaar. Maar ik heb er wel al een lading nieuwe besteld want a ook ik word er hebberig van :D .

      Verwijderen
  7. hoi

    leuke website:

    mijn dahlia's in mijn voortuin worden altijd te groot en ze blijven nooit rechtop staan omdat ze denk ik te zware kop hebben ?
    wat stel jij voor of heb je het al eens meegemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zet altijd stokken bij mijn hoge dahlia's. Het kan ook helpen om ze dicht bij mekaar te zetten, dan houden ze mekaar recht.

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com