woensdag 13 mei 2020

wandelingen in Ertbruggebos

wandelingen in Ertbruggebos

Herinner jij je nog hoe je je voelde bij de start van de quarantaine? En hoe anders dat nu al voelt, omdat het nieuwe er af is en je nieuwe gewoonten hebt gekweekt? Ik nam me bij de start van de quarantaine voor om elke dag te gaan wandelen in de buurt waar ik woon, weer of geen weer. Maar de eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat ik dat voornemen al lang heb losgelaten.

wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

1 van de plekken waar ik wel eens ga wandelen, is Ertbruggebos. Dat is een stukje natuurgebied op de grens van Deurne en Wijnegem. 


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

Toen de quarantaine begon, waren de bomen en struiken nog kaal . Dat heeft als voordeel dat je een zeer goed zicht hebt op hun stam en hun takkengestel. En dat is best interessant.


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

De stammen van deze bomen , vol tot in de hoogte gedraaide kabels , doen me denken aan een paar mannen in mijn omgeving. 


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

Mannen die niet veel vetmassa hebben en wiens armen en benen bezaaid zijn met dikke aderen.  


wandelingen in Ertbruggebos

Ik vind dat zeer mooi bij mannen. En ook bij bomen is dat mooi. Geen idee wat voor soort bomen dat zijn, moest jij dat wel weten, laat het gerust weten!


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

Dan zijn er ook nog de bomen die zo in mekaar verstrengeld geraakt zijn dat ze op den duur verdergaan als Siamese meerlingen.


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

Ik zag er zo een hele hoop, maar kreeg ze niet allemaal even goed op foto. Maar deze is daar een voorbeeld van. Ze lijken wel in een innige kus verstrengeld.



wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

Ook heerlijk om te zien zijn de mooie basten van de zilverberken. Hier en daar krult de witte schors wat om en is er een roodgetinte onderlaag zichtbaar.


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

Ik vond ook nog een stukje bos waar allemaal dikke bomen stonden met volumineuze knobbels en lijnen. Ik vraag me af hoe oud deze bomen al zouden zijn.


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

Een nieuwe ontdekking voor mij was een stukje Ertbruggebos dat wel een moeras leek.  


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

Er liep een paadje door een hoop dunne boompjes die dicht op mekaar met hun voeten in slijk of water stonde. 


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos
De droge stukken en de takken van de bomen zelf hadden een dik en zacht dekentje van mos. 


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos
Tussen de bomen zaten veel langoortjes lekker te smikkelen, zich niet veel aantrekkend van dat vreemde wezen met haar fototoestel. 


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

En in de bomen hoorde ik veel getjilp van vogeltjes.


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

In de lente verschijnen natuurlijk ook overal bloemetjes. Ook in Ertbruggebos is dat het geval. 


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

Er zijn daar de stukken waar de bodem bedekt is door bosanemonen of speenkruid, maar ook de vele struiken met witte bloesems en hier en daar een bremstruik. 


wandelingen in Ertbruggebos
wandelingen in Ertbruggebos

Ondertussen staan de bomen vol verse groene blaadjes. 
De stammen en takken worden daarbij aan het oog onttrokken maar ik treur daar niet om want al die blaadjes zijn ook heel schoon. 


wandelingen in Ertbruggebos

Meer blogposts over bos via deze tag ...


5 opmerkingen:

  1. Telkens weer valt mijn mond open van verbazing bij het lezen en zien van zovele prachtige foto's. Is fotografie jouw hobby en welk toestel gebruik je .
    Echt een streling voor het oog....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik fotografeer gewoon veel in mijn vrije tijd en al doende leert men ;) .En ik gebruik ofwel mijn smartphone maar meestal momenteel mijn nikon coolpix P7800. In deze blogpost staan foto's die met beiden gemaakt werden.

      Verwijderen
  2. Beautiful photos! Thank you so much for sharing with us at Encouraging Hearts and Home.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. These photos are lovely!

    Thank you for sharing with Creative Compulsions!
    Michelle
    https://mybijoulifeonline.com

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com