maandag 11 mei 2020

In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

Deze plant is 1 van mijn allerfavorieten uit mijn collectie. Al zou hij dat niet bevestigen als hij kon praten: ik heb hem net 2 keer na mekaar omver gestompt en nu staat hij wat zielig te wezen in een tijdelijke plastieken pot met veel te weinig aarde, wachtend op een nieuwe geschikte behuizing.
 
In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

Hij staat wat onhandig op een wankel pied-de-stalleke in mijn woonkamer. Dat pied-de-stalleke heeft niet veel nodig om tegen de vlakte te gaan,  al kan mijn eigen klunzigheid ook wel een rol spelen bij dat voortdurend geval. 


In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

Ik kocht hem ik schat zo'n 2 jaar geleden bij Mr H. Bouquet  (#nosponsor). 
Het was een geval van tegen beter weten in een plantenwinkel binnenstappen om er tegen beter weten in want ik had er al zoveel toch over te gaan tot de aankoop van deze schoonheid. Hij hing er namelijk mooi te wezen aan de inkom en ik viel als een blok voor zijn schoonheid: dat grijsgroene! Die vlekken! Dat geslinger met zijn takken! Ik verzekerde mezelf dat hij de ideale plant zou zijn voor in een macraméplantenhanger ergens in de buurt van mijn raam en die belofte overhaalde me tot de aankoop.


In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

Ik had geen idee wat voor plant dit eigenlijk was en ik had helemaal niet kunnen voorspellen dat hij het zo naar zijn zin zou hebben bij mij. 


In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

Deze plant groeit namelijk graag. Elke keer als ik mijn  blik er op werp, is hij weer een nieuw blad aan het bijmaken. Soms maak ik me daar zorgen om want ik weet niet waar ik met al die bladeren ga moeten blijven.
Maar voorlopig overheerst toch een gevoel van vreugde als ik hem zie staan op zijn verhoogje.


In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

Meestal zie je dit soort van planten in een lange liaan groeien. Sommige mensen laten hem als een slinger heel de wand af gaan, anderen hangen hem hoog aan het plafond zodat hij naar beneden kan groeien. Maar ik wikkel hem voorlopig gewoon nog keer op keer rond zichzelf en rond zijn pot en dat maakt hem mooi vol.


In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

Als ik hem laat vallen, breekt er wel eens een blad af. Dat zet ik dan in een flesje water waarna het dan 1 grote wortel krijgt.
Sinds zijn laatste valpartij staan er zo weer 3 extra blaadjes in een flesje. 


In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

Ik heb ondertussen één van die stekjes geplant. Het staat nu een week of 3 in een bloempotje en ziet er content uit. Ik zie echter nog niet veel beweging en ben niet helemaal zeker of dat stekje wel echt gaat groeien. De plant krijgt voor zover ik al gezien heb namelijk geen zijtakken. Het is 1 lange liaan met bladeren. Dus ik weet niet zo goed waar dit stekje juist verder zou moeten beginnen groeien. We zullen wel zien wat er van komt.



In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus


De - ondertussen wijlen - bloempot van deze plant kreeg een gehaakt randje van me. Ik vind dat zelf zeer geslaagd. 


In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

Vaak beloof ik mezelf dat ik meer van dit soort van bloempotdecoratie ga maken, maar voorlopig gaat mijn tijd naar andere dingen.Wil je ook graag een gehaakt randje voor je bloempot? Hier vind je het patroon (dat ik overigens zelf ontwierp). 


In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

De plant heeft ook gezelschap gekregen van een katachtig wezen dat graag verdekt tussen de bladeren opgesteld de wereld staat te overschouwen. Het dier is daar in zijn sas. 


In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

Bij mij staat de plant in het zonnigste stukje van mijn woonkamer. Hij staat altijd in het licht en tegen valavond krijgt hij ook effe rechtstreeks zonnestralen op zijn bladeren. De tekening op zijn bladeren zou meer uitgesproken zijn als hij meer zonlicht krijgt. Hoe donkerder hij staat, hoe donkerder de bladeren en hoe egaler zijn tekening. 
Ik giet hem telkens als ik voel dat de aarde droog is. Normaal is dat in de winter een keer per week en in de zomer wat vaker. Al hangt dat ook af van hoe hard mijn verwarming staat en hoe warm het zonnetje is. En ik besproei hem regelmatig zodat hij niet stoffig wordt. In de lente en zomer krijgt hij van mij wat extra voeding bij het gietwater. 


In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

Ik hoop deze plant nog lang in mijn huiskamerjungle te mogen houden. Hopelijk doet hij het beter dan de Bromelia waar ik vorige keer over schreef. Die verdween namelijk enkele weken na mijn blogpost zieltogend in de groencontainer. Op een dag had ik zijn bladeren allemaal in mijn hand: de plant was doorgerot aan de voet als gevolg van gedrag waar ik in mijn blogpost nog voor gewaarschuwd had Ik had hem in de winter gegoten in het midden van zijn bladeren. En dat heeft hij alleen graag in de zomer... . 


In mijn huiskamerjungle: mijn Scindapsus Pictus

6 opmerkingen:

  1. Ik heb de Scindapsus Pictus ook en hij groeide nauwelijks. Een grotere pot en wat nieuwe potgrond maken dat er meer leven inzit. Het viel mij op dat er in de pot een stuk of vier 'stengels' stonden, vrij losjes met wat dunne wortels. Ik heb gelezen dat je kunt stekken door een stukje af te knippen net boven een paar luchtwortels. En dan moet je veel geduld hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ondertussen heel veel stekjes in water staan want de laatste valbeurt heeft toch wat schade aangericht. Ik heb er nu 10 in flesjes water staan en hoop op een hoop babietjes binnenkort. De mamaplant is trouwens al druk doende bladeren bij te maken, die houdt echt niet op met groeien! Raar dat hij het bij jou niet doet! Misschien staat hij op de verkeerde plek?

      Verwijderen
  2. Ooit kwam ik bij een oude vrouw en die had het ook over haar pietestalleke... zo had ik het namelijk gehoord en ik had geen idee wat het was... totdat ik na een tijdje doorhad dat het om een bloementafeltje ging. En na het lezen van jouw blog weet ik nu dat het ook geen pietestalleke is, maar pied-de-stalleke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat juist geschreven wordt. Ik zie op internet ook wel "piédestal" verschijnen als ik er naar zoek. Het is een woord dat uit het Frans komt en 'voetstuk' betekent.

      Verwijderen
  3. U zou op het plankske onderaan een mooie zware steen kunnen leggen, dan tottert dat meubelke niet zo rap omver.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. awel, helemaal onderaan is er een stuk leisteen op gevezen. Maar dat blijkt toch niet voldoende om recht te blijven staan. Het heeft niet alleen te maken met dat het een lang hoog ding is, maar ook omdat er iets niet klopt met de constructie. Misschien met ik het gewoon eens heel grondig onderzoeken en repareren.

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com