vrijdag 15 februari 2019

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

De Champs Elysées in Parijs probeer ik altijd wat te vermijden.

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Véél te druk, en te veel gericht op consumeren en kopen. 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

En er is niet zo heel veel verschil met de Meir in Antwerpen, behalve dan dat het er nog drukker is ... 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées
Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Ik ben ze nog nooit helemaal afgewandeld denk ik. 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Maar toch kom ik er af en toe terecht, omdat ik er specifiek ergens wil zijn zoals in deze winkel (of in Sephora: die van op de Champs Elysées heeft een énorm groot aanbod aan heerlijke geuren, het loopt er vol oosterse prinsessen maar het is er altijd zeer onaangenaam druk.) , of omdat ik een hapje wil gaan eten na een bezoek aan 1 van de musea daar in de buurt ... .

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Zo belandde ik er afgelopen kerstperiode voor en na mijn bezoek aan On the Wall en Miro in Grand Palais. 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Voor omdat ik een beetje te vroeg was en dus besloot ik wat rond te wandelen en te genieten van de grote mooie kunstpaleizen (Grand Palais en Petit Palais)  en de enorme majestueuze bomen die hier en daar onverstoorbaar staan te wezen. 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Na omdat ik honger had en het gezien het ondertussen late uur geen zin had om nog elders naar toe te trekken om voedsel te vinden. 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Ik besloot om  "Chez Léon de Bruxelles" eens te proberen waarvan in de Parijse metro heel veel reclameborden hangen, maar daar bleek het nog tot buiten aanschuiven op een weekdag om 10 uur 's avonds. 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Dus werd het wat verder een niet al te speciale pizza met een heel dure cola. 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Soms moeten culinaire genoegens wijken voor het geknor van mijn maag... 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Ik had eerder her en der op het wereldwijde web beelden gezien van dichtgetimmerde winkeletalages, angstig afwachtend op de volgende komst van de gele hesjes. 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Maar ik ben ze zelf niet tegengekomen, noch de dichtgetimmerde ramen, noch de hesjes. Ik keek er anders stiekem een beetje naar uit om ze te ontmoeten. Maar niks dus.

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Voor Grand Palais wél een zeer indrukwekkende colonne politievoertuigen en agenten met mitraillettes.  

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Die vond ik eerlijk gezegd angstaanjagender dan de gele hesjes zouden zijn geweest. En als ik beelden zie van het politiegeweld tov gele hesjes doorheen heel Frankrijk, is die angst niet geheel onterecht. 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

De Champs Elyseés bleek ik 's avonds aangenaam sfeervol te vinden,  zo getooid in rode lichtjes voor de kerstperiode. 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

's Avonds is het er veel rustiger en ik genootvan een eindje kuieren  langs de boompjes, bankjes en mooie gebouwen... . 

Parijs: sfeer op de Champs Elysées Ook talrijk aanwezig want ik zag er 3 verschillende op een kwartier tijd: deze knaagdieren die blijkbaar graag vertoeven op deze prestigieuze Parijse plek. Er zullen lekkere hapjes te vinden zijn? 
En dat alles onder toeziend oog van de beelden van Grand Palais.

Parijs: sfeer op de Champs Elysées

Meer Parijs via deze tag of op deze pagina ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com