woensdag 30 januari 2019

Parijs: Miro in Grand Palais

Parijs: Miro in Grand Palais

Grand Palais in Parijs is een groot majestueus museum, gelegen aan de Champs Elysees. 


Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Het is zo groot dat er altijd verschillende tentoonstellingen tegelijk lopen. 

Parijs: Miro in Grand Palais

Het gebouw heeft ook een enorme grote glazen koepel boven een grote zaal. Daar worden regelmatig evenementen en modeshows georganiseerd.

Parijs: Miro in Grand Palais

Parijs: Miro in Grand Palais

Afgelopen kerstperiode was er onder die grote koepel een ijspiste aangelegd. 

Parijs: Miro in Grand Palais

En ik dacht eindelijk de gelegenheid te hebben gevonden om die koepel eens van dichtbij te kunnen bekijken.

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Helaas lag de inkomprijs voor die ijspiste nogal hoog om alleen maar naar de koepel te gaan kijken. 

Parijs: Miro in Grand Palais

Ik was namelijk niet van plan om zelf een paar schaatsen onder mijn voeten te binden. 

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Ik wil niet al te flauw doen, maar de laatste keer dat ik iets onder mijn voeten bond, resulteerde dat in een operatie en enkele weken enkel in de plaaster. 

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Dat was die keer dat ik besloot een fijn gevoel uit mijn kindertijd te laten herleven. 

Parijs: Miro in Grand Palais

Ik hield als kind erg van rolschaatsen en ik wilde vele jaren later dat gevoel nog eens herbeleven. 

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Toen ik eens aan zee verbleef, trok ik mijn nieuw aangeschafte rollerblades aan, stond recht, rolde een paar meter verder op de dijk richting volgende zitbank, werd effe afgeleid waarbij ik naar boven keek, sloeg daardoor mijn enkel om en het was voor enkele weken gedaan met de pret. 

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

De rollerblades belandden snel daarna op de rommelmarkt en hebben hopelijk het 1 of ander kind een blessurevrije tijd van hem of haar leven geschonken. 

Parijs: Miro in Grand Palais

Waar ik eigenlijk naartoe wilde vooraleer ik afweek naar het verhaal van mijn gebroken enkel:  ook de ijspiste bleek niet de moment te zijn om de koepel van Grand Palais eens van dichtbij te kunnen zien. 

Parijs: Miro in Grand Palais

Maar niet getreurd: er was naast 'on the wall ' nog een interessante tentoonstelling te zien op deze locatie: Een overzichtstentoonstelling vol werken van de Spaanse kunstenaar Miro.

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Bij Miro denk ik spontaan aan zijn werken met eenvoudige vormen in rood, geel en blauw.  

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais


Parijs: Miro in Grand Palais

Maar op de tentoonstelling zag ik door de grote hoeveelheid werken die er van hem stonden hoe hij doorheen de tijd in die richting evolueerde. 

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Miro bleek zijn kunstenaarschap te zijn begonnen met heel andere werken.

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Ik - en met mij wellicht vele andere mensen vermoed ik - denk wel eens stiekem bij mezelf dat je voor erg eenvoudige ogende kunst niet veel moet kunnen. 

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Soms denk ik bij dat soort van werken wel eens : 'dat kan ik ook'. 
Maar dat is natuurlijk niet waar: anders zou ik dat al lang gedaan hebben ;) . 

Parijs: Miro in Grand Palais

Miro bleek technisch goed onderlegd. 

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Hij volgde kunstopleidingen in Barcelona en Parijs en wist een kwast en penseel te hanteren op een manier die ik nooit zal kunnen. 

Parijs: Miro in Grand Palais

Ik vind het erg fascinerend om te zien hoe zo'n kunstenaar evolueert van technisch moeilijkere werken, dan steeds meer en meer loslaat wat hij geleerd heeft, om te komen tot eenvoudige werken die de indruk geven dat je daar niets voor moet kunnen. 

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

En hoe ouder ik word, hoe meer ik zelf probeerde iets te creëren waarin ik keer op keer geconfronteerd word met mijn technische beperkingen, hoe duidelijker het me wordt dat mijn eerder idee dat ik dat soort van werken ook zou kunnen maken gewoon niet waar is.  

Parijs: Miro in Grand Palais

Ge hebt daar de nodige ervaring, vaardigheden en talent voor nodig. Ik kan hoogstens proberen om zo iets na te doen.

Parijs: Miro in Grand Palais

Ik zag op de tentoonstelling een filmfragment waarin Miro uitlegt dat hij eigenlijk een tuinier is: in zijn atelier ontstaat vanalles en hij wiedt er het onkruid weg en laat de bloemen bloeien.  

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

In de werken van Miro zag ik een aantal onderwerpen vaak terugkomen: vrouwenfiguren, hondjes en bloemen vooral. 

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Wil je er ook naartoe? Dan moet je snel zijn maar het kan nog net: de tentoonstelling loopt nog tot 4 februari. Alle info hier.

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Nog een tip: Als je aanschuiven wil beperken aan de ingang van grand Palais, dan is het zinvol om op voorhand een ticket te kopen. Maar pas op: je moet die aanschaffen voor een bepaald uur en je mag niet vroeger binnen. Te vroeg komen betekent dus wachten en aanschuiven tot je binnen mag ;) .

Parijs: Miro in Grand Palais
Parijs: Miro in Grand Palais

Meer blogposts over kunst via deze tag
Meer blgposts over Parijs via deze tag of op deze pagina
Meer moois dat ik zag in Grand Palais hier en hier en hier en hier en hier

4 opmerkingen:

  1. Ik krijg helemaal zin om het zelf te gaan bekijken door je foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal weer en mooie foto's. Mocht je die daar zelf maken of heb je die van internet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die maak ik allemaal zelf hé ;) . Anders zou ik de bron er bij zetten. En dat mag gewoon hoor, in de meeste musea mag dat.Ik check het altijd even. Alleen wel zonder flits natuurlijk!
      Ik bewerk ze wel achteraf en knip ze uit. Want zo mooi netjes kan ik ze ter plaatse niet fotograferen ;) .

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com