woensdag 21 november 2018

Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....

Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....


Van tijd tot tijd krijg ik een nieuwe obsessie. Vorig jaar, zo rond deze tijd, wilde ik ineens dringend leren aquarellen en dan nog liefst bloemen en vooral blaadjes. Ik kocht een boek, kocht een tutorial of 2 van Alisa Burke (waar ik ontzettend veel van leerde en ik heb ze dan nog niet helemaal bekeken!), verzamelde blaadjes, en legde een herbarium en een kleurenbibliotheek aan . Ik bleek ook ineens rondom mij overal de meest ingenieuze blaadjes te vinden.


Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....


Van het resultaat heb ik niet veel laten zien, want alle cursussen en boeken ten spijt heb ik gewoon niet zoveel talent voor de meer grafische kunsten. Veel toonbaars heb ik niet gemaakt. Wat niet wil zeggen dat ik me niet heb gesmeten: ik ben een paar maanden intensief aan de gang geweest met borstel, verf en water. 

Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....

Ondertussen ligt al dat aquarelmateriaal wat te verstoffen op mijn bureau, want er zijn zoveel plezante dingen om te doen en zo weinig tijd. Ik kan soms zo slecht kiezen en wil alles doen. Op de moment gaat dat - ondanks een nog steeds aanwezige maar gelukkig niet meer zo obsessieve blaadjes- en verfkriebel - een beetje ten koste van het aquarellen en het oorbellen maken.

Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....

Nu was het blijkbaar tijd voor een nieuwe obsessie: macraméplantenhangers maken. 
Het kiempje voor deze nieuwe obsessie ontstond bij het volgen van het instagramaccount van Emily Katz. Zij maakt mooie dingen in macramé en toen zij aankondigde een boek te maken vol tutorials bestelde ik dat al voor het af was.  

Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....

Dat boek arriveerde afgelopen zomer en inspireerde me al tijdens het bekijken ervan tot het maken van ietwat mislukte oorbellen ... . 

Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....


Touw en boek bleven wat aan de kant liggen maar in mijn hoofd bleef het broeien.

Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....

En toen kwam er dat weekend in Gent alwaar ik in Broesse terecht kwam. De blaadjes van de aquarel gecombineerd met de jungle van Broesse maakte dat mijn vingers hoe langer hoe meer kriebelden om met die macramé écht aan de slag te gaan. 

Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....

Hetgeen me over de streep trok om er eindelijk in te vliegen, was de nakende verjaardag van mijn broer. Die zou 50 jaar worden en hij bleek wel zin te hebben in wat macraméhangers voor in zijn prachtig appartement. 

Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....

Ik kocht nog wat touw, sprokkelde wat kralen bij mekaar uit mijn oneindige voorraad, vond zelfs  nog wat vergeten metalen ringen en toog aan de slag.

Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....

Macramé is niks nieuws voor me want ik maakte als kind al macramé-armbandjes. Mijn mama knoopte vroeger gordijnen en ook zij maakte enkele plantenhangers voor in ons huis. Een tijdje geleden schreef ik trouwens al een macramé-armbandjestutorial.

Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....

We zijn nu een 2 weken verder en ik ben al aan plantenhanger nummer 7 bezig... . 
Dus de komende weken schrijf ik een paar tutorials over macraméhangers. Ge zijt bij deze gewaarschuwd!

Macramé of hoe ik aan een nieuwe obsessie kwam....

Meer macramé via deze tag ...

16 opmerkingen:

  1. En een gewaarschuwd mens is nieuwsgierig ;) ik vind ze heel leuk geworden. Misschien moet ik er ook een aan, touw genoeg in voorraad.
    Succes en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. awel, morgen ben ik er mee, met de tutorial. Ik heb er serieus op gezwoegd en vind hem nog niet helemaal goed - een beetje te druk en te rommelig - maar je kan er wel mee aan de slag!

      Verwijderen
  2. Die zijn zo tof hé en super leuk om te doen! Mooi mooi! Die Emily heeft een geweldig leuke IG. Meteen gaan volgen. Dankjewel voor de link. Fijn te horen dat ik niet de enige ben met gebrek aan tijd! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat ik misschien niet echt gebrek aan tijd heb maar een teveel aan plannen ;) .

      Verwijderen
  3. Vroeger maakten mijn moeder, mijn zus en ik ze ook wel. Toen was dat ook helemaal in.

    Je hebt een paar hele mooie exemplaren gemaakt. Leuk met die kraaltjes. En ik ben ook nieuwsgierig naar je volgende exemplaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind ze echt prachtig! Het kriebelt om het ook eens te proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Macramé is enig. En zeker verslavend. De plantenhangers zijn leuk geworden. Je broer is er vast blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thanks for sharing with us at the To Grandma's house we go link party, see you next week!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! En knap, vind dat nog een heel geprutst met al die touwtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat herken ik mij toch in jouw "heel veel willen". Iets waar mijn "zwijgzaamheid" momententeel vandaan komt. Te druk met al dat willen waarbij resultaat niet wil. Zo leuk toch al dat macrame en wat leuk als cadeau voor je broer. Je hebt veel moois gemaakt als ik al je macrameberichten zo bekijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zucht, ik heb écht tijd te kort om alles te kunnen doen wat ik wil doen. Gelukkig zijn het geen dingen die "moéten" en us mijn leven dus niet "drukdrukdruk". Maar mijn hoofd zit toch vaak overvol met wat ik allemaal nog wil/ga doen ;) . Maar het is wél plezant eens ik bezig ben, bij jou ook?
      De macraméhangers hangen trouwens heel mooi bij mijn broer!

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com