woensdag 18 april 2018

DIY macramé-armband met houten kralen/Macramé Bracelet with Wooden Beads

free tutorial for macramé bracelet with wooden beads

(Deze tutorial schreef ik in april 2014, tijd voor een vertaling vond ik. I wrote this tutorial in april 2014, time for a translating into english) 

Ik denk dat mijn allerallereerste zelfgemaakte juweel een macramé-armband moet zijn geweest.

I think the first piece of jewellery ever I made myself  was a macramé bracelet. 

Mijn ouders waren in de jaren 70 nogal creatief en wat hippie en mijn moeder volgde toen een cursus macramé. Ze maakte hangers om bloempotten in te kunnen hangen voor het raam en van die halve gordijntjes waar je overheen kan kijken.

In the 70's, my hippie parents were very creative and my mother followed a course 'how to macramé'. She made some macramé plant hangers and curtains that covered half of our windows. 

En ze leerde vervolgens haar dochter - ondergetekende dus - hoe ze dat moest doen.

And she passed the new technique she learned to her daughter, being me...

Ik maakte ongetwijfeld een aantal van die armbandjes, maar ik heb er maar 1 onthouden : eentje met roze en gele houten kralen.

I made a few of these macramé bracelets. But I only remember the one I made with pink and yellow wooden beads.

Ik maakte het voor mijn vader. In mijn herinnering heeft hij daar heel lang mee rondgelopen ( maar tijd gaat veel trager als ge klein bent, dus misschien was het in het echt toch niet zo heel erg lang ) en ik was daar heel fier op.

I made it for my father. In my memory he wore it for a long time (but time goes slow when you're a child, so maybe it wasn't as long as I think it was) and I was very proud of that!



free tutorial for macramé bracelet with wooden beads

De armband van vandaag maakte ik bijna 40 jaar na de vorige exemplaren, speciaal voor de tut ;).

I made this bracelet especially for this tutorial. 

En ik heb hem gemaakt zonder te spieken, ik wist nog perfect hoe het moest ;)

It was the first one I made in probably 40 years and I still knew how to do it, without research!





WAT HEB JE NODIG/SUPPLIES

materiaal: 
- touw, ik gebruikte echt macramétouw dat ik een tijd geleden eens kocht in een hobbywinkel. Maar dat gaat ook met ander touw... Gebruik je fantasie...
- kralen. Ik gebruikte houten kralen. 8 grote en 18 kleine, maar dat aantal hangt af van je ontwerp, de grootte van je kralen en de grootte van de armband... Het rijggat moet wel groot genoeg zijn om het touw 1 tot 2 keer door te steken...
- een knoop : ook hier weer  : een knoop waar het touw door kan natuurlijk...
Ik gebruikte een houtje-touwtje-knoop maar rommel maar wat door je voorraad, je komt wel iets bruikbaars tegen. De knoop kan trouwens ook vervangen worden door een kraal.

material: 
- rope: I used macramé rope I bought a while ago but you can use any kind of rope you want. Just use your imagination.
- beads: I used wooden beads. 8 big ones and 18 small ones. The amount depends on the size of your bracelet, the material you use and your design. Just make sure the holes in the beads are big enough for 2 times the rope you use. 
- A button. With big holes that fits the rope. 
I used a vintage wooden button, just check your button stock, you probably find something you can use. You  can also use a bead instead of a button.



gereedschap: 
- een schaar
- iets waarmee je je armband aan iets kan vastmaken tijdens het maken . Ik gebruikte plakband op een schildersdoek, maar dat kan ook met een klem of aan een klink of zo ...

tools: 
- scissors
- something to fix the bracelet while you make it. I used some washi tape and a card board, but you can also use a clip or something else...




ZO MAAK JE HET/DIY :


De beschrijving van het maken van deze armband legt ineens ook uit hoe je de basisknopen in macramé moet maken. Je kan ze ook gebruiken voor andere werkstukken. Een aantal jaren geleden heb ik bijvoorbeeld eens een poging gedaan om een ceintuur te maken met kralen en macramé. Maar het resultaat vond ik niet geslaagd.... Dat gebeurt soms hé...

In this tutorial I explain how to make some basic macrame knots. You can also use these knots in other designs. 


Je hebt voor de armband 2 stukken touw nodig : een lang en een kort. Ik knipte een stuk van 1 meter en 1 van 2 meter af en dat was ruim voldoende.

You need 2 pieces of rope: I used a piece of 1 meter and one measuring 2 meters.










Deze draden vouw je dubbel en maak je aan iets vast zoals op de foto. ik gebruikte plakband maar je kan het ook tussen een klem steken of zo. De kortste draad komt in het midden en de lange draad leg je er rond. Zorg dat de lus die je op die manier maakt groot genoeg is ( en ook niet te groot natuurlijk ) om de knoop door te steken die je gaat gebruiken als sluiting.

Fold them both in half as shown on the picture. I used some washi tape but you can use other things to fix them. The smallest piece of rope in the middle and the other one around the first one. Make sure the loop is big enough for your button. 




Vanaf nu doe je gewoon wat er op de foto staat : leg eerst de rechtse draad over de 2 middelste draden

From now on just do what you see at the pictures: First lay the piece of rope on the right over the 2 central pieces of rope. 






De linkse draad leg je dan weer over de rechtse draad heen, recht naar beneden.

Lay the left piece of rope over the bended right piece.











Steek vervolgens de linkse draad onder de 2 middelste draden en maak een platte knoop zoals te zie is op de foto. Je maakt eigenlijk met de buitenste draden een knoop rond de middelste draden...

Lay the left rope under the 2 central ropes and make a reef knot as shown at the picture. Actually you make a knot with the ropes on the side around the ones in the middle.






Trek de buitenste draden aan naar buiten toe zodat de knoop mooi bovenaan aansluit. Je hebt de eerste macraméknoop gemaakt....
( Op de foto staan er al 3 trouwens ).

Pull the ropes at the side to close the knot. Et voila: your first macrame knot!
At the picture you see three of them.


Je kan de vorige knoop exact blijven herhalen en dan krijg je een spiraalvormig macraméstuk, maar dat is niet wat ik met deze armband wilde doen. Om het macraméwerk plat te krijgen ipv spiraalvormig, moet je de bovenste knoop herhalen, maar dan in spiegelbeeld... 
Leg nu eerst de linkerdraad over de middelste 2, vouw de rechtse draad er steil naar beneden over ... .
When you keep on copying this knot exact the same way, you will end up with a beautiful spiral shaped piece of macramé. But that's not my goal in this creation. To make sure your bracelet is flat instead of a spiral, you need to alternate the direction of the knots. For the second knot you start by laying the left piece of rope over the central 2, and folding the right one over it ....



Steek de rechtse draad onder de middelste 2...

Stick the right piece of rope under the central 2...












... doorheen de lus van de linkse draad. Maw : maak weer een platte knoop rond de 2 middelste draden maar nu van rechts naar links. Trek aan en je hebt knoop nummer 2.
Maak zo afwisselend een aantal knopen, tot de lengte goed is naar je smaak en je een kraal wil toevoegen...

... through the loop of the left rope . Actually you make another reef knot around the 2 central pieces of rope. Pull. Keep on repeating this - alternately - as long as you want.


Je kan kralen in het middenstuk toevoegen of aan de zijkanten. Ik deed alletwee en begon met een kraal in het midden. Da's simpel: rijg gewoon de kraal op de middelste 2 draden en schuif hem tegen het macraméwerk...

You can add wooden beads in the centre of the macramé piece or at the sides. I did it both ways and started by adding a big one in the middle: just string a bead onto the 2 middle ropes...


... en maak vervolgens opnieuw een macraméknoop zoals hierboven getoond . Trek die niet te hard aan : de buitenste touwtjes moeten rond de kraal liggen, niet er onder !

... and make another macramé knot as shown above. Don't pull to hard! The rope must stay around the bead, not under it.

In mijn ontwerp maakte ik tussen elke kraal 2 macraméknopen...
Na 2 knopen rijg je een kleine  kraal op elke buitenste koord...

In my design I added a bead every 2 knots. 
After 2 knots I added 2 smaller beads at the side ropes.





...en vervolgens weer 2 macraméknopen. Steeds afwisselend van rechts naar links en omgekeerd... 

... And again 2 macramé knots. Keep on rotating the knots from the left to the right and from the right to the left.






En dit patroon hou je aan tot je de armband lang genoeg vindt. Ik eindigde met een langer stukje macramé voor ik de knoop aanzette...

Keep on repeating this until your bracelet is long enough. I ended with a longer piece of macramé before adding the button...



Rijg de knoop eerst aan 1 van beide middelste kralen .

String the button onto 1 of the central ropes...


Doe dit opnieuw met de andere middelste draad maar deze keer in spiegelbeeld. Dan krijg je dit...

Repeat this with the other central rope, but in opposite direction. This is the result...



Maak een dubbele knoop tussen de 2 linkse koordjes en doe dat ook aan de rechterkant.

Make a double knot with the 2 pieces of rope on the left and repeat at the right side of the bracelet.



rijg aan elke draad een kleine kraal...

String a small bead at each or the 4 pieces of rope.

maak een eindje van de knoop voorbij de kraal een knoop waar de kraal niet over kan ...

Make a knot at each piece of rope, a little away from the button....

en knip de rest van het touwtje weg. Doe dat 4 keer : Zo heb je de uiteinden van de draden weggewerkt op een speelse manier...

and cut the ends.



En je armband is af ...
De armband wordt gesloten met de knoop.

Done! You can close the bracelet with the button.


free tutorial for macramé bracelet with wooden beads


Veel macraméplezier ! 

Have a lot of fun!

meer juwelentutorials/more english tutorials...

7 opmerkingen:

  1. Hip en stoer tegelijk met de houtje touwtje knoop. Erg leuk. En wat tof zo'n trotse vader met armband!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Simple and lovely! Great use of wood beads!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Macrame is so trendy now. Need to learn how to do it now!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. This is such a great tutorial, thank you for that. And the color combination is lovely!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com