donderdag 21 december 2017

allemaal blaadjes!

allemaal blaadjes!

Proloog: Ik liet me verleiden tot de aankoop van een online klas van Alisa Burke en als gevolg daarvan kreeg ik ongelooflijk veel goesting in tekenen en schilderen. Vooral blaadjes en bloemekens, en dan vooral met aquarelverf. 



allemaal blaadjes!

En dus ben ik mezelf nu aan het leren aquarellen. Dat leidde onlangs al tot het maken van een kleurenbibiotheek die ik - wat verrassend vind ik zelf - vaak blijk te gebruiken. 


allemaal blaadjes!
allemaal blaadjes!

De online klas die ik kocht heet 'watercolor blooms'. Dat maakt natuurlijk dat ik me momenteel vooral toeleg op het tekenen en schilderen van blaadjes en bloemekens allerhande. 


allemaal blaadjes!

Ik teken wel meer - vooral dan tijdens vergaderingen - en normaal doe ik dat maar wat vanuit mijn fantasie. 


allemaal blaadjes!

Maar door de  lessen uit de online klas besloot ik om toch wat meer naar een voorbeeld te tekenen.


allemaal blaadjes!
allemaal blaadjes!

1 van de eerste dingen die ik moet doen om het aquarellen van bloemen en blaadjes aan te leren, is de verschillende vormen van blaadjes wat exploreren. 


allemaal blaadjes!

Dus trok ik mijn stapschoenen aan en op zoek te gaan naar een hoop blaadjes om zo te ontdekken wat de natuur op dat vlak allemaal in de aanbieding heeft.


allemaal blaadjes!

Natuurlijk weet ik dat sowieso al een beetje. Ik weet hoe een eikenblad en een esdoornblad er uit zien. En ik ken de vorm van rozenbladeren en weet dat er grote verschillen kunnen zijn tussen klimopbladeren.


allemaal blaadjes!
allemaal blaadjes!

Maar nu ik - tijdelijk hopelijk - een beetje geobsedeerd ben door blaadjes in al hun vormen, maten en kleuren merk ik toch dat er nog heel veel te ontdekken valt door goed te kijken. 


allemaal blaadjes!
allemaal blaadjes!

En dan is het natuurlijk kwestie om het op papier te krijgen. Voor diegenen die daar op hoopten moet ik teleurstellen: de resultaten daarvan zult ge voorlopig nog niet te zien krijgen (en terwijl ik dat schrijf voel ik ineens een lichte paniek opkomen bij het idee da'k dat ooit misschien wel eens ga tonen want man man man! Een grote artiest zit er toch niet in me verborgen hoor!)


allemaal blaadjes!

Ik trok onlangs eerst de tuin en daarna het park in om wat blaadjes te verzamelen. Omdat de winter voor de deur stond op de moment dat ik dat deed, leek het me een goed plan om ze te fotograferen. 


allemaal blaadjes!

De nogal bladerarme winter is namelijk niet het meest geschikte seizoen om irl blaadjes naar levend voorbeeld te proberen tekenen.


allemaal blaadjes!

Bij deze presenteer ik jullie een selectie van de foto's die ik er van maakte. 


allemaal blaadjes!

Voor als ge ook ooit eens blaadjes wilt aquarellen ;) . Of gewoon voor in het geval ze ze schoon vindt :).



allemaal blaadjes!

PS: ik heb een reclame- en sponsorvrije blog. Ik heb de klas bij Alisa Burke dan ook gewoon volle pot betaald en schrijf deze blogpost op eigen initiatief.

13 opmerkingen:

  1. Prachtig vind ik je foto.s zou zo maar een paar mooie ansichtkaarten kunnen opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn er toch eigenlijk veel verschillende blaadjes te vinden he. Grappig als je er ff op let. Maar ik ben wel nieuwsgierig hoor naar het resultaat. Gewoon doen, alle begin is lastig. En zo’n online cursus... ik heb er wel eens over nagedacht, maar ik durf het nooit. Ben bang voor mijzelf dat ik het dan toch weer niet doe. Te weinig stok achter de deur ofzo... of ik niet meer van het type ergens een workshop volgen ben ofzo. Ik twijfel altijd zo. Ben dus wel heel benieuwd hoe jou dat bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het een goede cursus, maar ben hem niet zo intensief aan het volgen. Ik heb namelijk ondertussen ook nog een boek ontdekt om te leren aquarellen en de oefeningen daarin wissel ik af met de online cursus. Ik heb al erg veel geleerd trouwens! Wat nog niet wil zeggen dat het resultaat al geweldig is :D .

      Verwijderen
  3. De foto's zijn al kunstwerken op zich. Die kunnen zo aan de muur. Aquarelleren is een vak apart. Als ik het doe noem ik het maar waterverven dan is het resultaat sneller oké :) Maar wat leuk. Heel veel succes en wie weet mogen we de je kunst toch nog eens aanschouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Binnenkort laat ik alvast mijn doodles zien uit mijn tekenboekje ;) . (maar kunst is dat niet hoor) .

      Verwijderen
  4. Ja schilderen is niet zo heel gemakkelijk, weet ik uit ervaring. Hetis een kwestie van oefenen en goed kijken wat je ziet. Maar volgens mij doe je dat al. Leuk is het wel...

    Fijne kerstdagen.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Schilderen met plakkaatverf heb ik vroeger heel vaak gedaan. Dus ik kan me wel alvast een beetje uit de slag slaan met een penseel. Maar aquarel is toch nog helemaal anders blijkt nu :).

      Verwijderen
  5. Alleen je foto's van de blaadjes zijn al zo mooi!!! En oefening baart kunst, binnenkort maak je een meesterwerk! Ik 'kribbel' ook graag tijdens vergaderingen (en vroeger tijdens de les!).
    Een les die ze mij ooit geleerd hebben en die ik altijd ben blijven onthouden is: 'Je kan pas tekenen door goed te kijken'. Dus... je bent goed bezig!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie nu ook al veel vooruitgang want idd, oefening baart kunst!

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com