woensdag 15 augustus 2018

Parijs: Palais de Tokyo - "Enfance"

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Bon (mijn  nieuw stopwoordje merk ik de laatste dagen :) , in de plaats van 'soit' blijkbaar ... ).


Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

De eerste 'aflevering' van een hoop nieuwe 'Parijs'blogposts waarin ik vertel over mooie plekken en avonturen in Parijs tijdens 'die lange hete droge zomer van 2018' zoals deze zomer voor altijd geboekstaafd zal staan in ons aller memorie. Of wordt het 'die eerste lange droge hete zomer' ? 

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Een museum is in hitte een goede plaats om te vertoeven. Om de kunstwerken te beschermen wordt 'het klimaat' in zo'n museum vaak nauwkeurig geregeld waardoor het daar een pak koeler is dan de 38 graden die ik op bepaalde momenten in Parijs moest ondergaan.  

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"


En er zijn dan ook nog eens schoon dinges te zien: er valt alleen maar te winnen dus.

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Palais de Tokyo bezocht ik al enkele keren en stelde me nog nooit teleur. 

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Even een intermezzo voor diegenen die dit museum ook willen bezoeken: het gebouw van Palais de Tokyo huisvest 2 musea (en 2 horecazaken ook trouwens) : de éne vleugel bevat het gratis museum voor moderne kunst. Daar was ik eerder al en dat was ook de moeite. Maar ik ben er deze keer niet geweest. 

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

In de andere vleugel zit het museum voor hedendaagse kunst. Dat is niet gratis en bezocht ik al een paar keer (hier en hier).

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

En tussenin zitten 2 horecazaken met terras: een duur restaurant en een gewone 'taverne'.

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Terug naar het museum voor hedendaagse kunst. 

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

De ingang van het museum was uitgebreid met een groot poppenhuis. En dat zei al ineens veel over het thema van de lopende tentoonstelling :"Enfance - Encore un jour banane pour le poisson-rêve".

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

De werken die me het meest roerden op deze tentoonstelling waren er 2 die moeilijk op foto te vatten waren: er werden 2 filmpjes vertoond waar ik met veel plezier naar keek. 

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Eentje met een eenhoorn van Jonathan Monaghan (disco-beast, hier een deel van te bekijken)

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

En 'Lake Valley' van Rachel Rose. De eerste scene die ik daarvan zag was deze.... . Ik wilde direct blijven zitten!

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"
Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Ik vind tentoonstellingen met hedendaagse kunst altijd zo verrassend. 

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

In een museum vol oude schilderijen hangen ook mooie dingen. Maar je weet ongeveer wel wat je te zien gaat kijken. 

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Bij hedendaagse kunst is dat niet het geval. Een kamer vol met clowns bijvoorbeeld. (foto van een boek waarin deze clowns stonden want van het kunstwerk zelf mochten geen foto's gemaakt worden). 

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Of een helm vol fruit...

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Ik snap vaak niet wat de kunstenaar heeft willen vertellen met zijn werk. 

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Maar ik vind dat (meestal) niet nodig. 

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"
Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Het bekoort me omwille van zijn schoonheid of raakt me op de 1 of andere manier. En dan is het voor mij geslaagd.

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"


Wil je ook nog naar deze tentoonstelling? Ze loopt nog tot 9 september in Palais de Tokyo. Meer info op hun website.

Paris: Palais de Tokyo - "Enfance"

Meer blogposts over Parijs hier of via deze tag...
Meer blogposts over kunst of over musea...

2 opmerkingen:

  1. Mooie foto's van een bijzondere expositie. Palais de Tokyo staat al langer op mijn lijstje, maar het is er tot nog toe helaas niet van gekomen. Ga ik toch echt eens doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Ben het met je eens wat betreft hedendaagse kunst, meestal heel verrassend en behoeft wat mij betreft ook niet altijd uitleg. Ik ben helemaal weg van de haas met zijn bosje bloemen bij de trapleuning :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com