dinsdag 13 februari 2018

Parijs: 'Days Are Dogs' door Camille Henrot in Palais De Tokyo


De allerlaatste dag van 2017 bracht ik door in Palais de Tokyo in Parijs. 
In Parijs zijn er zoveel boeiende musea dat het moeilijk kiezen was: kiezen is verliezen zeggen ze toch hé? 
Maar ik heb er geen spijt van dat ik deze tentoonstelling meepikte. De kans dat het tegen zou vallen leek me trouwens niet zo groot want ik was er al een keer en dat was toen ook tof.




Deze keer bezocht ik de tentoonstelling 'Days Are Dogs' van de Franse kunstenares 'Camille Henrot'.
Zij kreeg van het museum carte blanche om de tentoonstellingsruimten te vullen.
Dat deed ze met veel werken van zichzelf, maar ook met wat werken van bevriende kunstenaars.


Ik kende Camille Henrot niet. Wat opzoekwerk leerde me ze een artistieke duizendpoot is. Ze maakt videokunst, tekent, assembleert vanalles en is vooral vind ik zelf een zeer goeie beeldhouwster. En dat was allemaal te zien in dit kunstpaleis.


1 van de werken was een volledig koningsblauwe kamer: 'the Pale Fox'. In deze ruimte stond een op het eerste zicht bijeengesprokkeld allegaartje rommel, maar als je goed keek zag je tussen al de chaos schoon kunstwerken rondslingeren. 


Het eigenlijke kunstwerk is de hele kamer met alles er in.


En in dit kunstwerk dat deze hele kamer is viel ik voor het eerst voor de beeldjes van deze kunstenares. 


Ik heb een tijdje een beetje grinnikend staan kijken naar de mensen die nieuwsgierig doorheen het vergrootglas gingen kijken.
Hun verraste reactie toen ze ontdekten wat er te zien was, was goud waard :).


Verderop stonden nog meer grotere beelden van haar. Ik vond ze ontroerend mooi.


Er waren ook tekeningen en gedichten en installaties en telefoons met geluidsbanden en gedroogde bloemen ..... 


Deze tentoonstelling is helaas afgelopen: ik was er nog net op tijd bij.


Maar haar werken zullen ongetwijfeld nog wel eens elders te zien zijn.




En ondertussen kan je er van genieten via mijn foto's hé!



Momenteel loopt er alweer een nieuwe ongetwijfeld boeiende tentoonstelling in Palais De Tokyo.  Een bezoekje aan dit museum is dus zeker het overwegen waard als je nog eens in Parijs bent.



Oh, en tip: Dit museum is elke dag behalve dinsdag open tot middernacht! Dat komt een nachtmens zoals ik echt goed uit!


Meer blogposts over kunst...
Meer Parijsblogposts...

2 opmerkingen:

  1. Prachtig jammer dat het afgelopen is. Bedankt weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie tentoonstelling en mooi vastgelegd in je foto's. Fijn om zo mee te hebben kunnen kijken. Hilarisch met het vergrootglas. Mijn reactie week daar zelfs hier niet veel van af. Maar om te weten wat de mensen zagen ben je ze vast voorgegaan?

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com