zondag 22 juli 2018

koken: paddenstoelenragout

vegetarisch koken met paddenstoelen

Het is ondertussen een tijdje geleden dat ik dit lekkers klaarmaakte, het moet ergens in de winter geweest zijn. En toen maakte ik er ineens foto's van die stonden te niksen in 1 van de mappen op mijn pc.
Maar zie: vandaag mogen ze eindelijk te voorschijn komen want ik en helemaal klaar voor het uitschrijven van het recept!


vegetarisch koken met paddenstoelen

Ik baseerde me voor dit recept van paddenstoelen met citroen in bladerdeeg nog eens op die goeie ouwe raadsman in de keuken die ik een tijd geleden ontdekte in mijn boekenkast. Ik koos dit recept uit omdat ik me herinner dat mijn mama dat ooit soms maakte en ik me herinner dat ik dat keilekker vond.
En het blijkt eigenlijk een poepsimpel recept te zijn! Maar ik paste het wel wat aan want we leven niet meer in de jaren 50 hé.

INGREDIËNTEN


  • een pak bladerdeeg
  • een soeplepel witte bloem
  • een klont boter
  • een ei
  • melk
  • citroen
  • een mengeling van verschillende verse paddenstoelen
  • peper en zout en eventueel een (stukje) bouillonblokje

vegetarisch koken met paddenstoelen

RECEPT

het bladerdeeg

Ik kocht een pak nog te bakken bladerdeeg in vierkantjes en bakte dat zoals op de verpakking stond. Om er kuipjes van te maken zette ik er tijdens het bakken ronde aardewerken kommetjes in. Rond het kommetje zal het deeg rijzen en er onder niet en zo krijg je kleine mandjes van bladerdeeg.

















de ragout

  • Borstel of wrijf de grond van de paddenstoelen - droog hé, was nooit paddenstoelen want dan wordt mijn papa kwaad weet ik uit ondervinding ;).
  • Snij ze in stukjes/schijfjes
  • laat de boter smelten en stoof de paddenstoelen.
  • Bestrooi ze met de witte bloem en roer het goed door elkaar.
  • Voeg beetje bij beetje de melk toe. Eigenlijk maak je witte saus maar met paddenstoelen erbij ...
  • Doe er eventueel wat bouillon bij.
  • Laat goed koken en neem dan van het vuur.
  • Voeg er een eidooier en citroensap naar smaak bij. Ge moet wat proeven wat je zelf lekker vind. Van mij mag dat goed zuur zijn maar niet iedereen vind dat lekker. 
  • Kruidt met peper en zout.
vegetarisch koken met paddenstoelen

aan tafel!

  • Dien de bladerdeegkommetjes op met de ragout er in. Ik at er een salade bij en dat was smullen!
vegetarisch koken met paddenstoelen

Meer recepten hier...

6 opmerkingen:

  1. Even googlend blijk je een bijzonder boek in handen te hebben. Wat een prachtvondst op een rommelmarkt. Net als de soep lijkt ook deze paddenstoelenragout me om je vingers bij af te likken. Helemaal met de mooie foto's die je ervan gemaakt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm, en wat en fotogenieke paddenstoeltjes. Die trosjes zie ik hier bij de groenteboer ook liggen, maar heb ze nog nooit durven proberen. Zit blijkbaar nog met een (jaren 60) vastgeroest idee van alleen champignons in mijn hoofd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. This sounds heavenly! I am sharing this over at my Chloe's Kitchen Facebook group so I know where to find it when I am ready to cook this scrumptious treat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Njammie!!!!!!!
    Mijn man die wordt al misselijk bij het woord 'champignon' maar ik lust dat heel graag!
    Ga ik bewaren, bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com