dinsdag 24 juli 2018

Boedapest: relaxen in Gellértbad

Gellért bath in Budapest

Jaren geleden zag ik eens een reisreportage over Boedapest.
Het toonde beelden van een architecturaal prachtig openluchtzwembad in het midden van de stad. 


Gellért bath in Budapest

Damp cirkelde vanuit het zwembad stemmig naar omhoog. De reportage was gedraaid op een koude winterdag maar toch zat dat bad vol bijna naakte mensen.
Daar wilde ik naartoe.

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest

Mijn reisgezel die eerder al in Boedapest was en dat een geweldige stad vindt, wilde gelukkig met me mee en zo kwam het dat ik jaren later logeerde in het hotel dat bij deze spa hoort. 

Gellért bath in Budapest

Vroeger bracht ik regelmatig een hele dag door in een welnesscentrum: sauna in en uit, wat zwemmen, wat lezen met een muziekje erbij, een hapje eten, in slaap vallen wat brubbelen in het bubbelbad en als kers op de taart  op een ijskoude avond in het licht van de maan buiten wat zwemmen. Echt geweldig vond ik dat.

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest

Maar dat soort van tijdsbesteding is iets waar ik ondertussen niet meer toe kom wegens gebrek aan maatjes die mee willen (en mogen, het is naakt te doen en ik ga echt niet met zomaar iedereen in mijn blootje in een bad zitten. Toch niet als ik die 'zomaar iemand' ook echt ken.) en gebrek aan makkelijk en te betalen vervoer om er te geraken.

Gellért bath in Budapest

Ik verwachtte dan ook dat het bezoek aan de Gellért Spa 1 van de hoogtepunten van ons reisje zou worden. En dat bleek te kloppen.

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest

Ik bezocht deze Spa 2 keer. De eerste keer bleek het buitendeel gesloten voor onderhoud, maar dat vond ik niet zo erg omdat het binnengedeelte ook erg mooi is. 

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest

We zwommen eerst in het binnenzwembad, omringd door mooi bewerkte pilaren. 

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest

Dat zwemmen viel dik tegen trouwens: ik ben nooit een goede zwemmer geweest maar nu ging het extra moeizaam. Sinds een aantal jaren heb ik rugklachten en bewegen is daardoor vaak pijnlijk. 

Gellért bath in Budapest

Ik verwachtte echter dat zwemmen makkelijker zou gaan maar dat bleek niet te kloppen: als ik probeerde te zwemmen zoals het hoorde - mooi horizontaal - voelde mijn rug alsof hij in 2 brak. Ook andere spieren en gewrichten bleken de schoolslag niet zo te appreciëren en lieten dat duidelijk merken. 

Gellért bath in Budapest

Dat neemt niet weg dat ik er toch van genoten heb hoor. Ik ben  namelijk graag in water. Dat is zo ontspannend en zelfs wat troostrijk.

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest

De Gellért Spa is architecturaal echt een pareltje. Maar het is een echte doolhof.

Gellért bath in Budapest

De tweede keer dat ik het bad bezocht - alleen deze keer - was het buitengedeelte wel open. Maar het was een hele onderneming om dat buitengedeelte te vinden omdat dat zeer slecht aangegeven stond.

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest

Ik liep verschillende keren verkeerd door kronkelende gangen, voorbij kamertjes met gordijnen en doorheen mysterieuze uithoeken van de spa en vroeg het een aantal keren aan het wat norse personeel vooraleer ik eindelijk buiten geraakte.

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest

Daar bleek het erg rustig te zijn. Er waren nauwelijks andere baders, de ligstoelen waren al opgeruimd en het café gesloten. 

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest

Ook het zwembad buiten is erg mooi en beschikt bovendien over een golfslagsysteem.  1 kwartier per uur golft het water er op los. 
De golven zijn erg sterk zo bleek. 



Ik dartelde met veel plezier wat mee in de rollende golven tot ik mijn evenwicht verloor, omviel en niet meer rechtgekrabbeld geraakte omdat ik telkens weer omver gegooid werd door een nieuwe golf. Toen was de lol er een beetje af voor mij en ging ik op zoek naar wat anders.

Gellért bath in Budapest

Wat  verder vond ik achter wat trapjes hogerop een sauna en een klein warmwaterbad waar ik me een lekker liet masseren door een harde straal water.

Gellért bath in Budapest

Binnen zijn er 2 zeer mooie royaal gedecoreerde baden. 
Het water was zo warm dat het wel leek alsof ik in een grote badkuip aan het zwemmen was. 

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest

Er blijkt vanalles geneeskrachtig in dat water te zitten maar daar heb ik eerlijk gezegd niet veel van gemerkt. 

Gellért bath in Budapest

De warmte van het water op zich was wel weldadig voor mijn ondertussen wat afgepeigerd lichaam (ik liep al een paar dagen rond in deze stad en dat voelde ik).

Gellért bath in Budapest

Er zijn wel meer kuuroorden in Boedapest las ik. Gellértbad is daarvan 1 van de mooiste. 
Het is helemaal opgetrokken in Jugenstil.  

Gellért bath in Budapest

In Gellértbad zijn verschillende zwembaden, een aantal baden met natuurlijk warm weldadig water en wat sauna's.

Gellért bath in Budapest

Je kan er allerlei behandelingen ondergaan: van massages, tot pedicure het laten kappen van je haar. Maar ik heb me beperkt tot datgene waar je zonder reservatie en extra kosten gebruik van kon maken.

Gellért bath in Budapest

Het Gellértbad is zichtbaar oud en vermoedelijk niet altijd even goed onderhouden en het is er erg chaotisch en onduidelijk. Maar laat dat de pret niet drukken: het is er heerlijk!

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest

Als je zoals wij in het hotel logeert, dan kan je er via het hotel binnen. 

Gellért bath in Budapest

Maar je kan ook als niet-hotelgast een bezoek brengen aan dit kuuroord. Dan ga je binnen via de grote poort en kom je eerst in een mooie hal terecht. 

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest

Het complex ligt vlakbij de vrijheidsbrug aan de oever van de Donau en aan de voet van de Gellértheuvel. Je geraakt er makkelijk met de tram.

Gellért bath in Budapest

Moest ik ooit nog eens naar Boedapest gaan, dat staat een bezoek aan deze plek zeker terug op het programma!

Gellért bath in Budapest
Gellért bath in Budapest


meer Boedapest hier of via deze tag...

9 opmerkingen:

  1. Prachtige foto’s . Ik deed dat vroger ook. Op mijn vrije dag naar de sauna, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wow! en rugzwemmen is beter voor je rug!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Werkelijk prachtig!!!!!!!!!!!!!! Je foto's ook!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dat ontzettend mooi!!!! Bedankt dat je ons weer mee laat genieten.

    Ik was laatste in Aken in een nieuw kuuroord en ik kwam zwemmend ook haast niet vooruit. Ik heb dan gelukkig geen last van mijn rug, maar het ligt ook wel aan het warme water of wat er misschien inzit, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het niet vooruit komen was niet echt het probleem, wel de pijn in mijn rug. Maar ik zit ondertussen in de hitte in Parijs en ben hier ook al gaan zwemmen. 1 voordeel aan de hitte:mijn rug doet het uitzonderlijk goed en ik voel hem gewoon niet als ik zwem!

      Verwijderen
  5. Wat heb je mooie foto’s gemaakt. Het lijkt me een heerlijke plek.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com