maandag 9 oktober 2023

Portugal: het Oceanarium van Lissabon

Portugal: het Oceanarium van Lissabon

Ik zal al maar alvast beginnen met de waarschuwing dat de foto's in het blogartikel van vandaag niet om over naar huis te schrijven zijn. Foto's maken van vissen in een aquarium vind ik bijzonder moeilijk, en dat was deze keer niet anders. Spijtig wel, want ik zag er zoveel mooie dingen! Maar ik krijg dat niet op de gevoelige plaat vastgelegd. 

Portugal: het Oceanarium van LissabonPortugal: het Oceanarium van Lissabon

In Lissabon ligt er een zeer mooi aquarium, wat een ideaal tijdverdrijf bleek op een druilerige oktoberdag vorig jaar. Het is 1 van de grootste aquaria van Europa en wat mij betreft echt een bezoekje waard.

Portugal: het Oceanarium van LissabonPortugal: het Oceanarium van LissabonPortugal: het Oceanarium van Lissabon

Het gebouw ligt op het einde van een pier in de rivier de Taag. En buiten werden we verrast door toffe street art, als ik het goed begrepen heb gemaakt van afval. 

Portugal: het Oceanarium van LissabonPortugal: het Oceanarium van Lissabon

Binnen passeerden we eerst een stukje met schattige zeeottertjes en pinguïns en toen kwamen we aan aan het enorme aquarium dat er onderdak vond. 

Portugal: het Oceanarium van LissabonPortugal: het Oceanarium van Lissabon

In het midden van het gebouw staat een enorme cirkelvormige watertank vol vissen. Je kan er helemaal omheen wandelen en zo de vissen bewonderen, of jezelf even neerzetten op 1 van de bankjes en je laten meevoeren door de ontspannende sfeer in de enorme visbak. 

Portugal: het Oceanarium van LissabonPortugal: het Oceanarium van Lissabon

Ik zag er zoveel mooie vissen, maar ik was het meest enthousiast over de manta's want ik hou van manta's.(Reuze)manta's zag ik voor het eerst in een documentaire van Jacques Cousteau waar ik elke zondag geboeid naar zat te kijken, ergens in de vroege jaren 90. Heel even overwoog ik toen ook te leren duiken want ik vond die onderwaterwereld zo wondermooi en boeiend. Maar ik liet dat idee snel los want ik ben een veel te grote angsthaas en een veel te slechte zwemmer om me avontuurlijk onder water te gooien. Soms moet je eens zotte dingen doen die tegen je natuur in gaan, maar ge moet nu ook weer niet overdrijven. Diepzeeduiken zou voor mij een zeer zware uitdaging zijn, dus bedankte ik er toch maar voor en geniet ik van de onderwaterwereld in docu's en aquaria.

Portugal: het Oceanarium van LissabonPortugal: het Oceanarium van Lissabon

De eerlijkheid gebied me toe te geven dat het in het oceanarium bij tijden erg druk en lawaaierig was door de vele kinderen die er naar de vissen kwamen kijken. Deze plek is volgens mij een geliefde bestemming voor schoolreisjes. 

Portugal: het Oceanarium van LissabonPortugal: het Oceanarium van Lissabon

We (mijn lief was er namelijk bij) zagen niet alleen zeedieren in de enorme watertank, maar er waren ook een paar duikers actief. Sommigen gaven eten aan de haaien en anderen poetsten de ramen. 

Portugal: het Oceanarium van LissabonPortugal: het Oceanarium van Lissabon

Naast het grote aquarium, zijn er ook kleinere visbakjes te zien. Niet goed op foto terecht gekomen maar zeer sierlijk waren de sprookjesachtige zeedraakjes en de kwalletjes. (wil je meer kwalletjes zien? Kijk dan eens hier.) 

Portugal: het Oceanarium van LissabonPortugal: het Oceanarium van Lissabon

Niet duidelijk zichtbaar want aan het slapen was een gigantische octopus. Ik vind het spijtig dat ik hem niet duidelijker heb kunnen zien (we zagen alleen een donkere zacht bewegende vlek) want het moet een indrukwekkend beest zijn. Maar ik vond het nog meer spijtig dat dit dier in een erg klein aquarium zat. In vergelijking met de gigantische watertank in het midden van het oceanarium vond ik dit een onbegrijpelijke keuze. Dit dier zit daar écht niet goed.... . (Het staat trouwens ook niet op hun website. Misschien komt dat wel daardoor, het is wat ongemakkelijk om een dier in slechte leefomstandigheden in de kijker te zetten  wellicht) ... . 

Portugal: het Oceanarium van Lissabon

De grote tank is dé grote blikvanger van het oceanarium, maar er is ook heel wat educatiefs te leren op andere plekken in het gebouw.

Portugal: het Oceanarium van Lissabon

Wat mij betreft hoort een bezoekje aan deze plek zeker op je lijstje bij een bezoek aan Lissabon!

Portugal: het Oceanarium van Lissabon
Portugal: het Oceanarium van Lissabon

Meer info en tickets op deze website.
Wij bezochten deze plek op 10 oktober 2022.

2 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com