woensdag 11 oktober 2023

Antwerpen: 3 x lekker in Borgerhout

Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout


Afgelopen zomer kon ik van het grote voorrecht genieten om een 10-tal dagen te gaan logeren bij de poes van mijn broer in Borgerhout. Die had gezelschap nodig terwijl haar vaste huisgenoten lagen te puffen in de hitte op een Grieks eiland, vandaar.
En ik besloot van de gelegenheid gebruik te maken om eens wat lekkere adresjes uit te proberen. Ik vind koken op een ander namelijk altijd wat ongemakkelijk en vermits er in Borgerhout veel spannende eetgelegenheden te vinden zijn was het geen straf om mijn voetjes onder de tafel te schuiven in het 1 of ander restaurant .
3 van die adresjes wil ik met plezier met jullie delen.

Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout

Gursha

Ik kon me in de verste verte niet inbeelden wat er op tafel komt in de Ethiopische keuken en door hier te gaan eten heb ik daar nu wél een beetje een zicht op.

Gursha lag op mijn route van en naar de tram en ik zag in het voorbij gaan veel gezelligheid met een hoop warm hout. En de keuken leek me spannend. De moeite om eens uit te proberen dus.

Ik werd er zeer vriendelijk ontvangen door 2 Ethiopische dames die me met veel geduld info gaven over de gerechten op de kaart. Omdat ik de keuken niet kende, besloot ik een gerecht te bestellen waarin ik kon proeven van verschillende dingen.
Ik kreeg een aantal pannenkoeken met daarop verschillende stoofpotjes van vlees en van groenten, wat sla en een gerecht met kippengehakt, en dat in gezelschap van een soort homemade cottage cheese. De pannenkoeken behoren typisch bij de Ethiopische keuken en worden gemaakt met een bloemsoort die wij niet kennen. Ze proefden een beetje als pannenkoeken van zuurdesem.

De maaltijd wordt met de handen gegeten door stukjes van de pannenkoeken te scheuren en die dan te gebruiken om er wat van de stoofpotjes mee op te pakken.
Ik ben niet zo' fan van zuurdesemachtige bereidingen, de pannenkoeken behoorden zeker niet tot mijn favoriet deel van de maaltijd. Maar de stoofpotjes en dan vooral de kikkererwtenbereidingen maakten dat helemaal goed. Zo lekker!

Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout

Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout

Na de maaltijd bestelde ik nog een Ethiopische koffie en dat bleek zeer interessant. De koffie werd opgediend in gezelschap van heerlijk ruikende wierook en ik proefde een beetje kaneel in het drankje.  De bonen van deze koffie worden elke dag ter plaatse vers gebrand door de koks in het restaurant! Normaal drink ik mijn koffie met zeer veel warme havermelk (yep, ik beken: havermelkvrouw!) maar deze dronk ik zwart en ik vond hem erg lekker.
 
Ik vond dit een heel lekkere, boeiende en gezellige plek om te komen eten en bovendien nog zeer betaalbaar ook! 
Wil je er ook eens naartoe?
Alle details hier.


Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout

Bar Chapel

Bar Chapel is een zomerbar en nu dus wellicht gesloten tot ergens in mei wanneer ze hopelijk terug open gaan voor een volgend seizoen. De zomerbar is niet zo makkelijk te vinden als je het niet weet zijn. Achter een grote poort met een lange gang ligt een oude kloostertuin verborgen die in de zomer wordt omgetoverd tot een bruisende oase van groen, vakantiegevoel en gezelligheid. 

Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout
Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout

De binnentuin is bijzonder gezellig ingericht met een variatie aan zitplekjes: grote houten tafels met banken voor groot gezelschap, stukjes met ligstoelen of een hoekje strand met rieten stoelen, kleurrijke duotafeltjes voor romantische koppels en overal vrolijke parasols. Je kan er ook binnen of beschut zitten als het regent in een decor vol warme kleuren en overal kijk je op het groen van de bomen en de planten die de binnentuin wat koelte brengen. Kinderen kunnen er heerlijk spelen want er is ook voor hen vanalles voorzien.

Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout
Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout

Ik dronk er een superlekkere alcoholvrije cocktail en at een heerlijke briwat met kip. De keuken wordt elke week door een andere kok/initiatief verzorgd en de keer dat ik er was stonden er Marokkaanse gerechten op het menu waarvan de opbrengst naar een jeugdwerking in de buurt ging.

Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout
Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout

Nietsvermoedende voorbijgangers hebben geen idee wat er zich achter de poort allemaal afspeelt als ze het initiatief niet kennen, en toch was de zomerbar goed vol toen ik er afgelopen zomer op ontdekkingstocht ging.
Wil je er ook eens naartoe? Hou dan hun website in het oog voor de info wat betreft wanneer het initiatief open gaat en voorzie voldoende budget want de kaart is aan de prijzige kant.

Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout
Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout
Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout

Falafelking

Deze eetgelegenheid kende ik al want ik kwam er eerder al eens met mijn collega's. En het is een adresje waar ik naar uit keek om nog eens naartoe te gaan tijdens mijn logeerpartijtje bij poesje Eddieke want ik had het de eerste keer zeer lekker bevonden.
En dat bleek ook bij mijn tweede bezoek zo te zijn.

Ik ging er naartoe tijdens een zeer donkere julidag en kon een fikse regenbui niet vermijden. Maar ik had honger en ook goesting voor iets lekkers, dus nat worden was de enige optie.
Falafelking is gevestigd in een hoekpand waar 2 straten mekaar tegemoet lopen. Op het eerste zicht denk je: de zoveelste snackbar met shoarma zoals ik ze ken van op het werk wat verderop waar je er zo 20 bij mekaar kan vinden met allemaal min of meer dezelfde menu. Maar dat is hier niet het geval.






















De zaak is gedecoreerd met zware bordeaufluwelen gordijnen, er staat (net iets te luide) pianomuziek te spelen en er staat een rek vol boeken om in te snuisteren.
En het eten is er heerlijk.
Deze zaak serveert vooral - niet onverwacht natuurlijk - falafelschotels. Maar er zijn ook vlees- en kipgerechten te krijgen.
De schotels of broodjes worden niet opgediend met frieten en dat vind ik zeer zeer aangenaam.

Wat je wél krijgt is allemaal huisbereid. Heerlijke salades, fantastisch lekkere falafels, tongstrelende hummus, lekkere zelfgemaakte sausjes. Snackbarfood op zijn best dus, ik denk niet dat ik daar in Antwerpen een beter adres voor ken dan dit!
De zaak wordt uitgebaat door een Palestijnse familie en je vind meer info op deze website.

Antwerpen: 3 X lekker in Borgerhout

Meer Antwerpen via deze tag ... 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor mijn bezoek aan deze plekken. Ik schreef dit artikel volledig op eigen initiatief. 

3 opmerkingen:

  1. Het ziet er allemaal echt gezellig uit en het eten verrukkelijk. Al woon ik op Curaçao waardoor ik niet direct langs kan komen, kon ik het toch niet laten om de websites van de eetgelegenheden te bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com