woensdag 12 april 2023

Oostende: de lekkerste garnaalkroketten

madame kroket


Garnalen en Oostende, dat hoort bij elkaar. Daarom bezocht ik tijdens één van mijn vorige bezoekjes aan deze badstad  dan ook de vistrap om aldaar vers uit zee gehaalde grijze garnalen uit het vuistje te nuttigen. Gelukkig kregen we van de vriendelijke vissersvrouw de juiste instructies hoe deze lekkernij uit hun jasje te halen en na wat oefenen, lukte dat behoorlijk.

( Ik heb dat sindsdien niet meer gedaan, dus ik betwijfel of die "oefening baart kunst" nog voldoende in mijn vingers zit.)


Voor ik vertrok had ik me voorgenomen om een vergelijkend onderzoekje te doen om te kunnen besluiten waar je de lekkerste garnaalkroketten kan eten.
En ik kan alvast verklappen dat ik een favoriet heb, maar ook dat deze lekkernij bij alledrie plekken waar ik ze at de moeite waard waren.
Dat kwam ook omdat ik goed voorbereid was en wist waar ik naartoe moest:  blogster Heidi woont in Oostende en had daar ooit al eens een blogartikel over geschreven en daar plukte ik 2 adresjes uit.
En er was nog een ander restaurant dat ik - los van garnaalkroketten - wilde proberen en daar at ik ook garnaalkroketten. En zo komen we aan 3.

Ziehier mijn bevindingen:


Cultuurcafé 'de grote post'

Enkele jaren geleden kreeg ik eens een privérondleiding in dit indrukwekkend gebouw. Ik maakte er veel foto's, maar helaas kreeg ik de boodschap dat ik ze niet openbaar mocht maken. En dan doen we dat niet hé. Spijtig wel, want het is écht een indrukwekkend gebouw.
De rondleiding kreeg ik van een medeblogster die er werkte en die er helaas wat bloggen betreft al lang de brui aan heeft gegeven. 

Dat ik daar deze keer iets zou gaan eten, stond voor het afreizen al vast. De eerste avond was het al zo ver.
En dat was behoorlijk geslaagd, al mocht - eerlijk is eerlijk - het hoofdgerecht net wat groter zijn geweest. Maar de opgediende gerechten waren zeer smakelijk.

Zo ook de garnaalkroketten. Toch waren het bij dit gerecht niet de kroketten zelf die me het hardste bekoorden. Ik was vooral bijzonder gecharmeerd door de zeer lekkere citroenmayonaise die er bij geserveerd werd. Niet gewoon mayonaise met citroen zoals je hem in de supermarkt koopt. Maar citroenmayonaise die lekker zurig was en uitgesproken naar citroen proefde. Een zeer lekkere toevoeging bij de garnaalkroketten!

Madame Kroket

Madame kroket was mijn tussenstop toen ik de streetartwandeling 'the crystal ship' deed. Het bestaan van het onooglijk kleine snackbarretje ontdekte ik in het blogartikel van Heidi.
Je kon er kroketten kopen om mee te nemen en buiten stonden 2 tafeltjes waar je ze ook ter plaatse kon eten. (Ik zie op de website dat ze nu ook een locatie hebben in Knokke.)
De kroketten worden ter plaatse gemaakt - je kan dat ook zien - en zijn verkrijgbaar met vele verschillende smaken.
En ook hier niks slechts over de smaak van de garnaalkroketten.
Ik probeerde er overigens ook een krabkroket die niet zozeer naar krab maar wel naar curry bleek te smaken. Lekker, maar niet echt wat ik had verwacht.



Restaurant Poseidon

In Poseidon ging ik eten nadat ik mijn mama op de trein richting huis had gezet. Ik wilde graag nog een dagje alleen rondlopen in Oostende, vandaar.
Omdat ik 's middags al uitgebreid had geluncht, besloot ik me hier te beperken tot soep en garnaalkroketten.
En beiden waren superlekker.
Dat de kans groot was dat ze lekker zouden zijn, wist ik al. Want het is de favoriete plek van Heidi om ze te gaan eten. En ook ik vond ze de lekkerste van de 3.


Het was niet alleen de keuken die me er bekoorde. Ook de sfeer in het restaurant vond ik zeer plezant. Het restaurant is namelijk wat ouderwets en stoffig, maar daardoor des te charmant. Ik hou daar wel van.
Het eten werd opgediend door een schuifelende en mankende oudere man . Het was er gezien de moment van het jaar en het tijdstip van de week niet erg druk dus dat lukte hem goed.
Af en toe werd hij gestoord door een hondje dat aandacht wilde en wat verderop vlakbij de toog op een stoel zijn baasje zat te observeren.
Dit restaurant heeft wel eens - en misschien zelfs meerdere keren? - de prijs gewonnen van de lekkerste garnaalkroketten van Oostende, en volgens mij is dat geheel terecht!



Meer Oostende via deze tag ...


Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor het schrijven van dit blogartikel. Ik koos de restaurants zelf en uit eigen initiatief en betaalde de volle pot.

5 opmerkingen:

  1. Merci voor de handige tips en beterschap nog!!! Els DDFZ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ik voel me gelukkig al een pak beter, koorts is weg. Komt goed!

      Verwijderen
  2. Oh wow, this does look outstanding, Pinned it.
    Visited you via Little Things Thursday @ Randomosity
    If interested, please hop over and come and share your posts with us at Senior Salon Pit Stop. See my entries: #23+ 24.... and navigate to the bottom of my page for SSPS linkup, we hope to virtually meet you there.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. This looks so delicious - crispy outside and soft oozing middle! Thanks for linking

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com