woensdag 23 maart 2022

Nice: geverderde vriendjes allerhande

Nice: geverderde vriendjes allerhande

Toen ik bij thuiskomst mijn foto's die ik in Nice maakte bekeek , viel me op dat ik veel vogels had gefotografeerd. Dus besloot ik daar een apart blogartikel aan te wijden.

Nice: geverderde vriendjes allerhandeNice: geverderde vriendjes allerhande

Er was het lieflijk koppeltje Turkse tortelduiven dat blijkbaar vaste stek had in het struikje onder ons hotelkamerram. 's Ochtends na het openen van de gordijnen werden we verwelkomd met een zicht op het koppel dat vlijtig zichzelf en mekaars veren aan het poetsen waren. Ze zaten daar zo lieflijk te wezen elke ochtend en wij vonden het heel fijn om dit als eerste te zien na het ontwaken. Het gaf een zacht soezelig gevoel aan het begin van onze dag. (ik kreeg ze helaas niet als duo op de foto).

Nice: geverderde vriendjes allerhandeNice: geverderde vriendjes allerhandeNice: geverderde vriendjes allerhande

Ook in de oude stad fotografeerde ik wat duiven. Ik liep er op een plein op een fonteintje  waar duiven blijkbaar graag wat in het water plonsen. 

Nice: geverderde vriendjes allerhandeNice: geverderde vriendjes allerhande

Toen ik effe verpoosde op een bankje met zicht op zee, viel mijn oog op een vogel die ik niet ken. Hij zat op een rots in de zee. Iemand een idee wat voor vogel het is? Hij doet me door zijn vorm wat aan een in mekaar geduwde reiger denken. 

Nice: geverderde vriendjes allerhandeNice: geverderde vriendjes allerhande

En bij een kuststad horen natuurlijk ook veel meeuwen.

Nice: geverderde vriendjes allerhandeNice: geverderde vriendjes allerhande

Naar de meeuwen kijkend viel me weer op hoeveel verschillende soorten meeuwen er zijn. Ik ken echter niks van meeuwen, dus ik kan jullie niet vertellen welke exemplaren voor mijn lens verschenen.

Nice: geverderde vriendjes allerhandeNice: geverderde vriendjes allerhande

Ik ben overigens wel blij dat ik ze op foto vastgelegd kreeg, want ik herinner me nog goed die keer dat ik op het strand van Oostende de meeuwen die voor mijn voeten neerstreken probeerde te fotograferen. Dat lukte niet toen ...

Nice: geverderde vriendjes allerhandeNice: geverderde vriendjes allerhande

Ik heb ondertussen door dat ze makkelijker vast te leggen zijn vanop een afstandje. Kom je te dichtbij, dan voelen ze zich ongemakkelijk en willen ze weer weg.

Nice: geverderde vriendjes allerhande

Ik vind het overigens altijd grappig wanneer meeuwen of duiven de grandeur van een standbeeld temperen. 

Nice: geverderde vriendjes allerhandeNice: geverderde vriendjes allerhandeNice: geverderde vriendjes allerhande

Op de laatste dag zaten mijn lief en ik een lange tijd op een bankje op de dijk naar het strand te kijken. We hebben ons toen een kriek gelachen met een wat pompeuze machoman die druk in de weer was met 2 gsm's tussen het sporten door. Daar heb ik ook foto's van, maar die hou ik maar privé.

Nice: geverderde vriendjes allerhande

We hadden er ook een goed zicht op de meeuwen en duiven die het keienstrand bevolkten. Het viel me op dat zij zich daar veel vlotter op bewogen dan ik ;) .

Nice: geverderde vriendjes allerhandeNice: geverderde vriendjes allerhande

En soms zag je ze amper zitten, zo gecamoufleerd in al die grijzigheid.

Nice: geverderde vriendjes allerhande

Meer blogartikelen over Nice.
Meer blogartikelen met dieren in de hoofdrol.

3 opmerkingen:

  1. De onbekende vogel doet me denken aan een aalscholver maar die zijn normaal zwart. Dus ik weet het ook niet zeker. Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht ook gelijk aan een aalscholver.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Great photos! That first fellow is so fluffy.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com