woensdag 8 december 2021

De Kalmthoutse heide

De kalmthoutse  heide

Na dagen en dagen van pletsende zomerregen kregen we ergens op het einde van de zomer toch een paar daagjes met zonneschijn voorgeschoteld.
Dé moment om nog eens een poging te doen om mijn lief te overtuigen om te gaan wandelen in de Kalmthoutse heide.

De Kalmthoutse heide
De Kalmthoutse heide

Dat heb ik doorheen de jaren al vaak geprobeerd, zonder resultaat.  Nochtans is hij vlakbij de heide opgegroeid. 

De Kalmthoutse heide

Maar - halleluja! - deze keer wilde hij mee!

De Kalmthoutse heide
De Kalmthoutse heide

Toen we uit de auto stapten, besefte ik waar zijn weerstand vandaan kwam: mijn lief houdt niet van zand tussen zijn tenen en de heide was na een paar dagen zonneschijn weer herschapen in een grote zandbak vol los knisperend zand. 

De Kalmthoutse heide
De Kalmthoutse heide

Daar had ik eerder nog niet bij stilgestaan. 

De Kalmthoutse heide
De Kalmthoutse heide

Voor mij wekt al dat losse warme zand net zeer positieve gevoelens op. Ooit was er een tijd dat ik moeite had met het me herinneren van mooie momenten uit mijn kindertijd. De minder mooie hadden de mooie naar de achtergrond verdreven. 

De Kalmthoutse heide

Toen ik dat besefte, ben ik zeer bewust in mijn geheugen op zoek gegaan naar positieve jeugdherinneringen. 

De Kalmthoutse heideDe Kalmthoutse heide

De eerste die toen in me op kwam, was het gevoel van geluk dat gepaard ging met een wandeling in de bossen van het dorp waar we woonden.


De Kalmthoutse heide
De Kalmthoutse heide

Op een warme zomerdag waren de toen nog grotendeels onverharde bospaden hier en daar bedekt met warm rul zand en wij kinderen wandelden deze paden af op blote voeten 
(zonder nood te hebben aan speciale blote-voetenwandelpaden 😉 ! ) .

De Kalmthoutse heide
De Kalmthoutse heide

Ter afsluiting van deze anecdote vermelden dat er in mijn geheugen ondertussen terug veel  fijne herinneringen aan mijn jeugd zitten. 

De Kalmthoutse heide
De Kalmthoutse heide

De tijd dat die even naar de achtergrond waren verdwenen is gelukkig al zeer lang voorbij.

De Kalmthoutse heide

Ik was vergeten hoe stil het op de heide is. Er is daar helemaal geen geraas van verkeer te horen ! Dat soort van stilte ervaar ik in mijn dagelijks leven alleen nog maar in de nachtelijke uurtjes waarop de meeste mensen al slapen. Dan is het waar ik woon af en toe muisstil . 1 van de vele geneugten van een nachtmens te zijn!

De Kalmthoutse heide
De Kalmthoutse heide

Het landschap op de heide deed me terugdenken aan onze wandeling in de hoge venen: ook daar open landschappen met hier en daar grillig kronkelende bleke bomen, op het einde van de zomer gecombineerd met stralend paarse heide.

De Kalmthoutse heide

Toen we in de verte wat runderen zagen staan grazen, besloten we tot daar te wandelen. We zetten ons in de buurt van de dieren op een zachte heuvel en ik werd tot mijn verrassing en plezier getrakteerd op een heus over-en-weer loeigesprek tussen een koe en mijn lief.

De Kalmthoutse heide
De Kalmthoutse heide

Ik hoopte op de heide mooie paarsgetinte landschapsfoto's te kunnen maken. Maar dat viel wat tegen: de grote regenval van afgelopen zomer in combinatie met de op dat moment best hete zon zorgde voor een lelijke damp in de lucht. 

De Kalmthoutse heide

Maar mijn omgeving scannend ontdekte ik wél vele beestjes. 

De Kalmthoutse heide
De Kalmthoutse heide

De heidebloemen zoemden luid van al de insecten die er een portie nectar en stuifmeel hoopten te vinden, hier en daar schoten blauwe libellen door ons blikveld en toen ik bij het naderen van een poel geplons hoorde bleek het water er vol te zitten met kikkers. (volgens Obsidentify 'onbekende groene kikkers' ).

De Kalmthoutse heide

Ter afsluiting van een middagje stilte beklommen we nog even uitkijktoren 'de Stapper' en helemaal ontstresst reden we terug naar de drukte van de stad.

De Kalmthoutse heide
De Kalmthoutse heide

Meer blogartikelen met natuur in de hoofdrol ... 

10 opmerkingen:

  1. Wij waren daar vorig jaar, op een dag dat het best wel druk was. Het is er mooi en ik vind het ook best zwaar om door dat zand te wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, door zand wandelen is niet makkelijk. Ook aan zee niet vind ik.

      Verwijderen
  2. These photos are gorgeous!

    Michelle
    https://mybijoulifeonline.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Kalmthoutse Heide is (ik meen sinds 2016) officieel 3*-stiltegebied.
    De foto van de kikker is machtig mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja, dat zou wel gepast zijn! Magnifiek beest hé, die kikker! Als je er niet naar zocht, zag je ze amper zitten!

      Verwijderen
  4. Ik ben er vorig jaar voor het eerst geweest en vond het fantastisch.
    Dankjewel opnieuw voor het delen van je schitterende foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan!
      Ik wil al lang nog eens terug maar ik krijg mijn lief weer niet meer overtuigd :). Maar ik geef niet op!

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com