maandag 10 mei 2021

Geklets: over het al dan niet nakende vaccin, duivenellende en een hoop tips en links ...

Geklets: over het al dan niet nakende vaccin, duivenellende en een hoop tips en links ...

Hebben jullie al een vaccin? Ik ben alvast in blijde verwachting van eentje, een beetje sneller dan ik had verwacht (edito: morgen al zo blijkt!). 


Geklets: over het al dan niet nakende vaccin, duivenellende en een hoop tips en links ...

Vaccin op komst

Eerst dacht ik er snel eentje te krijgen toen een vriendin die bij een soortgelijke werkgever werkt er via haar werk eentje had gekregen. Haar werk wordt - net als het mijne - bekeken als 'essentiële dienstverlening' en organisaties die essentiële dienstverlening bieden zouden de vraag hebben gekregen wie van hun personeel aan extra risico bloot staat en dus prioritair een vaccin moet krijgen. 
Haar werkgever gaf alle eerstelijnsmedewerkers op.
Ik hoorde later soortgelijke verhalen van een andere organisatie in onze sector en daarom vermoedde ik dat dat op mijn werk ook zou gebeuren. 
Maar er kwamen geen berichten over naderende vaccins dus vroeg ik zelf aan mijn werkgever  naar de stand van zaken. 
Een beetje tot mijn verbijstering kreeg ik een antwoord dat er op neerkwam dat wij dat niet nodig hadden want vooral thuiswerken en op kantoor zelf op een veilige manier werken. Zo ervaar ik dat echter niet.
Ik ga gemiddeld 1 dag per week werken op kantoor omdat mijn werkgever van me verwacht dat ik met een aantal klanten fysiek afspreek. Uiteraard laten wij die gesprekken zo veilig mogelijk plaatsvinden: We ontsmetten onze werkplekken, dragen een masker, zitten achter een scherm en houden afstand. 
Maar er zitten wél regelmatig mensen voor me die tegen onze vraag in toch familieleden en kinderen bij hebben, of die net het land binnen kwamen en eigenlijk nog in quarantaine zouden moeten zitten. Op sommige momenten lopen er heel wat collega's binnen en buiten op onze bureau  en om op het werk te geraken gebruiken we vaak openbaar vervoer. Het kan inderdaad erger maar zo veilig vind ik dat toch niet altijd ... . 

Ik lang geleden

Toch heb ik niet meer gereageerd op het antwoord dat ik kreeg. Want ik vind het eigenlijk niet terecht dat zoveel personeel in onze sector voorrang krijgt op bijvoorbeeld kassapersoneel, buschauffeurs en leerkrachten. Voor een deel van deze mensen is dat zeker terecht, maar niet iedereen van het eerstelijnspersoneel heeft evenveel onveilig contact met mensen. 
Ik zou het dan ook perfect begrepen hebben als dat het antwoord van mijn werkgever zou zijn geweest ipv het antwoord dat ik kreeg... . 

Geklets: over het al dan niet nakende vaccin, duivenellende en een hoop tips en links ...

En toen kreeg ik bericht van mijn huisarts dat ze me op de lijst van risicopatiënten had laten zetten. Ik heb geen ernstige ziekten dus zocht ik eens op wat bij mij de reden zou zijn waarom ze me op die lijst had laten zetten. Conclusie helaas: de combinatie van gewicht en leeftijd....
Het was niet zo fijn om nog maar eens geconfronteerd te worden met het feit dat ik te zwaar ben. (Niet dat ik dat nog niet wist overigens.)
En na mijn eerste enthousiasme dat er stilletjesaan een vaccin in zicht komt voor mij, sijpelde ook het besef binnen dat ik dus ook meer dan anderen kans loop op ernstige verwikkelingen, ziekenhuisopname en overlijden als het virus me te pakken krijgt. Dus blijf ik maar braafjes alle regeltjes volgen en hoop ik heel erg dat ik niet besmet geraak via mijn werk.


Duivenellende

Bon, iets helemaal anders. Ik heb tegenwoordig wat miserie met duiven. In mijn achtertuintje hebben wat duiven hun vaste stek gevonden in de vijgenboom. Ze bouwen er nesten en krijgen er kinders. En af en toe kakken ze op mijn hoofd als ik op de verkeerde moment onder de boom durf te gaan zitten.

Geklets: over het al dan niet nakende vaccin, duivenellende en een hoop tips en links ...

Enkele dagen geleden viel mijn blik door de slaapkamerraam naar buiten op een duif die aan de voet van het trapje lag. Dat trapje leidt met 4 treden van binnen naar buiten en heeft al vaak gefungeerd als decor voor foto's allerhande. 
Ik rende het trapje af om te onderzoeken wat er aan de hand was en vond er een dode duif, gracieus neergevlijd op de grond.
Gezien de plek waar ze lag en het feit dat ze er niet gekwetst uit zag vermoed ik dat ze het leven liet door tegen een raam te vliegen bij de bovenburen. Ik kan haar dood anders niet verklaren.

Geklets: over het al dan niet nakende vaccin, duivenellende en een hoop tips en links ...

Ik besloot de duif te begraven in de tuin, want ze laten liggen leek me echt geen optie. Ik groef een put en lette er zorgvuldig op om ze niet zelf aan te raken toen ik ze in haar graf legde met de spade. Een dode duif aanraken met mijn handen leek me namelijk eng. Raar eigenlijk hé, want een kip uit de supermarkt is ook een dode vogel.

Geklets: over het al dan niet nakende vaccin, duivenellende en een hoop tips en links ...

Na de begrafenis bleef een andere duif wat verweesd rondhangen in mijn tuintje. Dat is althans de invulling die ik er aan geef. Want misschien kwam ze alleen maar zoeken naar lekkere hapjes.

Geklets: over het al dan niet nakende vaccin, duivenellende en een hoop tips en links ...

Enkele dagen later zat ik lekker onderuit gezakt in de zetel wat te luieriken toen ik kabaal hoorde vanuit de slaapkamer. Ik besloot bij mezelf dat ik weer eens iets onzorgvuldig had weggezet dat nu naar beneden was gedonderd en ik dat later wel zou rechtzetten, maar even later hoorde ik het weer. Tijd dus om me uit de zetel te verheffen om dit van naderbij te onderzoeken.
In de slaapkamer zag ik tot mijn verbijstering een duif op de vensterbank zitten. Aan de binnenkant welteverstaan ...
Het beest was duidelijk niet gelukkig en probeerde wanhopig fladderend door het raam te geraken. Het concept 'glas' was haar duidelijk niet bekend. En dat was de oorzaak van al dat kabaal.

Geklets: over het al dan niet nakende vaccin, duivenellende en een hoop tips en links ...

Ze buiten krijgen was gelukkig geen probleem: dat bleek gewoon een kwestie van het raam te openen en ze door zacht te naderen richting uitgang te drijven. Ze had een extra zetje nodig om uit de raamopening te verdwijnen, want het leek wel alsof ze het niet meer vertrouwde en verwachtte weer tegen een onzichtbare hindernis aan te lopen . Achteraf bleef ze nog een tijdje in de tuin op de grond rondhuppen waardoor ik vreesde dat ze gekwetst was en niet meer kon vliegen.  Maar niet veel later vloog ze gelukkig toch op.


Helaas had de duif in kwestie ook een kadootje voor me achtergelaten op mijn bed ... Ik vond verschillende brokjes uitwerpselen en dus sliep ik die nacht maar in een vroeger dan gepland met proper beddegoed opgemaakt bed (dat slaapt eens zo lekker, vind je niet? ).
Ik vraag me nog altijd af hoe die duif is binnen gesukkeld. Het slaapkamerraam staat altijd in kiepstand maar het lijkt me dat een duif toch rare kapriolen moet uithalen om daar door te geraken.
Of ze was binnen gesukkeld toen ik in de voortuin bezig was en de deuren open stonden. Dan is ze onopgemerkt de gemeenschappelijke gang en mijn gang doorgewandeld tot in de slaapkamer. Vind ik ook een hele prestatie.
Wat denken jullie?

Geklets: over het al dan niet nakende vaccin, duivenellende en een hoop tips en links ...

Ik blijk overigens veel geluk te hebben gehad: een vriendin vertelde me later het verhaal van een man die een nieuwe matras moest kopen nadat een duif een hele dag in zijn slaapkamer opgesloten zat.

Geklets: over het al dan niet nakende vaccin, duivenellende en een hoop tips en links ...

En dan nu wat tips!:

  • Iemand deze wolkeneitjes al eens uitgeprobeerd? Ziet er mooi uit en lijkt me lekker! 

  • Gekeken en indrukwekkend goed bevonden: de docureeks over Arno -  'Charlatan' 
  • In Antwerpen wordt alweer een volgende bomenkap gepland: Deze keer moeten 107 bomen op de kaaien aan de schelde er aan geloven. De partij Groen lanceerde een petitie in een poging dat tegen te houden. Tegenstrijdig hierin is wel dat de verantwoordelijke schepen voor groenbeheer in district Antwerpen de heer Tom Van Den Borne is, lid van ... jawel ... Groen.... . Toch heb ik de petitie getekend, ge weet maar nooit dat het helpt. En ik heb Schepen Tom Van Den Borne om een reactie gevraagd (maar nog niet gekregen) ... 
  • Het kan nochtans ook anders, maar dat moet je willen natuurlijk ... 
  • Helaas overleden: Anita Lane, 1 van de vrouwen op mijn 100 op 1 lijst.... 
  • De petitie al getekend met de vraag naar opheffing van de patenten en octrooien op de vaccins? Zelfs Coucke (niet mijn favo mens overigens) staat er achter, waar wacht men nog op ? 
  • Wist je dat het goed is om plantjes tussen stoeptegels te laten staan
Geklets: over het al dan niet nakende vaccin, duivenellende en een hoop tips en links ...

PS: de foto's in dit blogartikel plaatste ik afgelopen tijd op mijn instagramaccount.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com