maandag 12 april 2021

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
fragment uit 'Willem Van Der Does met vrouw en kinderen' door Johannes Mijtens - 1650

Op een droge maar koude zondagmiddag sprong ik op mijn fiets en trapte ik richting centrum van Antwerpen alwaar ik had afgesproken met mijn knuffelcontact. Mama en ik hadden afgesproken om nog eens een museum te bezoeken. Vermits het met reserveren moest zou het er - zelfs op een zondagmiddag -  niet over de koppen lopen zijn. Wat rustig kunnen rondlopen in een museum is altijd fijn, maar in coronatijden is dat natuurlijk ook nodig uit bescherming van jezelf en de andere bezoekers.

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
detail uit het feestmaal van Herodes door Juan de Flandes
Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
fragment uit 'vlinderhondje en dood gevogelte' van Jan-Baptiste Weenix

Ik meende mij vaag te herinneren dat ik er al eens eerder was, maar ik herkende binnen niets. Dus was het wellicht toch een eerste kennismaking voor mij.

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
fragment uit 'Willem Van Der Does met vrouw en kinderen' door Johannes Mijtens - 1650

Het museum herbergt de kunstcollectie van de heer Fritz Mayer Van Den Bergh. 

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
detail uit 'landschap met rivierdal en valkenjacht' van Abraham Govaerts
Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
druiventros in een nis door Abraham Mignon

Dit heerschap was een enthousiaste kunstverzamelaar die leefde in de 19de eeuw. 

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
Cornelis De Vos - 1625

Hij stierf vrij jong en zijn moeder besloot om zijn collectie tentoon te stellen voor het publiek in het gebouw waar nu nog altijd het museum is ondergebracht.

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
Groenteverkoopster door Joachim Beuckelaer
Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
Maria op haar sterfbed - Meester van Amiens

Ik dacht altijd dat dit museum - net zoals het Rubenshuis - ooit een gewoon woonhuis was, maar dat blijkt niet te kloppen. Het is speciaal voor het tentoonstellen van deze werken gebouwd en er is ook bewust gekozen om er een huiselijke sfeer in te brengen.

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
 Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen door Jean Fouquet

Dit schilderij is een favorietje van me. En ik ben zeker dat ik het ook al op andere plaatsen heb zien hangen, het maakt dus vermoedelijk geen deel uit van de vaste collectie van dit museum. (ziede wel!) Ik val ervoor omdat het door de meer gestileerde figuren en het beperkt kleurenpalet erg verschilt van de manier waarop men in die tijd schilderde. 

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
fragment uit 'de marteldood van Erasmus'

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
uitsnede uit 'de geboorte van Jezus en de aanbidding door de 3 wijzen' naar Jan Mertens van Domicke

Hét topstuk van dit museum is ongetwijfeld 'de dulle griet' van Pieter Brueghel de oude. Dit schilderij is de afgelopen tijd terug meer in de belangstelling gekomen omdat het mooi opgekuist werd en nu in zijn volle glorie te bezichtigen valt. 

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
uitsnede uit "de dulle griet" van Pieter Breughel de oude
Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh

Het hangt nu in een ruimte met een wat vreemd rood licht, wellicht om het te beschermen tegen de invloed van de tand des tijds. 

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
uitsnede uit "de dulle griet" van Pieter Breughel de oude

Ik vind het een heel fascinerend schilderij met vreemde componenten. Het diende als inspiratie voor het nieuwste boek van Jeroen Olyslaegers 'Wildevrouw'. Ik heb het boek zelf nog niet gelezen en kan dus niet vertellen hoe deze inspiratie in dit boek terug te vinden is. Maar hij maakte wel voor Klara een podcastreeks waarin dit werk en zijn boek centraal staan . Ik heb er al een aflevering van gehoord en het is heel boeiend om je door hem mee te laten nemen in de wereld van 'de dulle griet'.

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
Pieter Breughel de oude

Nog een "specialleke" is bovenstaand werk dat eigenlijk oorspronkelijk geen kunstwerk was, maar een een collectie borden die in dit werk samen zijn gebracht. Ook geschilderd door Pieter Breughel de oude en elk bord stelt een spreekwoord voor. 

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
volkstelling te Bethlehem door Pieter Breughel de jonge

Ook de zoon heeft een plekje in dit museum. Zo is bovenstaand winterlandschap van de hand van Pieter Breughel de jonge, al is het wel een kopie van een werk van zijn vader.

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
Geboorte van Jezus door een meester van Zuidelijk Westvlaanderen

Zo rondlopend tussen de prachtige kunstwerken zijn er altijd wel dingen die me extra opvallen. Deze keer was dat bijvoorbeeld de ietwat gebrekkige kennis van de vrouwelijke anatomie van de kunstschilders in kwestie. 

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh

Zoals vaak op werken uit die tijd, hangen er ook hier een flink aantal "Moeder Maria's met zogend kindeken Jezus" en daarop viel mijn oog op de vaak wat abnormaal gepositioneerde borst. (er waren er nog die hetzelfde euvel vertoonden).

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
fragment uit een wandtapijt
Wist je trouwens dat het ook de moeite loont om de omkasting van een schilderij te bekijken. Kijk maar eens naar de beschildering van deze luikjes rond een schilderij....

Antwerpen: Museum Mayer Van Den BerghAntwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh























Wil je er ook eens naartoe? Dat kan ook nu mits reservatie. Info op deze website

Antwerpen: Museum Mayer Van Den Bergh
detail uit een werk van Jheronimus Bosch

Meer blogposts over musea va deze tag...
Meer blogposts over Antwerpen via deze tag of op deze pagina ... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com