vrijdag 9 april 2021

DIY: mijn 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/my 2 ways to make a colour library for aquarel pans

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Ik heb mezelf onlangs verwend met een spiksplinternieuwe doos vol aquarelverfjes. Ik had zin in wat meer kleurtjes en deze doos bevat 46 verfjes, ik ben dus een contente mens.

Recently I bought myself a new box of aquarel paint. I wanted more colours than the 12 I had, so I bought a box with 46 colours. Me happy!

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Probleempje: je ziet aan het napje verf zelf eigenlijk niet echt goed welke kleur de verf geeft op papier.
Problem: looking at the pan, it is not that obvious to determine the exact colour the paint has on paper.

En ik wilde de naam en kleurnummer 
van het napje kunnen terugvinden zodat ik het kan vervangen door de juiste kleur als het ooit op is.
And I wanted to be able to replace the pan when it was empty. Therefor I need to have the name and colour number of the paint.

Dat loste ik in eerste instantie op deze manier op:
At first I created this system:

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

1. kleuroverzicht in een schriftje/color library in a notebook

Eerst gaf ik de napjes in mijn doos een nummer. Die schreef ik met watervaste inkt boven elk napje.
I started by giving each pan a number. I wrote the number onto the box above each pan, using a permanent marker.

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Ik plukte een leeg tekenschrift uit mijn voorraad en maakte daarin een overzicht van de kleuren van mijn nieuw palet, mét de bijbehorende info.
I took an empty note book and made a library containing all information from each colour in my box.

De napjes zijn verpakt met een wikkeltje met daarop de kleur, de naam van de kleur en de kleurnummer. Dat deel van de wikkel knipte ik telkens af .
Each pan is surrounded by a wrap with the colour, the name of the colour and the number of the colour. That's what I needed for my library.

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Ik maakte een malletje uit papier.
I made a mold of paper.

En ik maakte in mijn schrift een overzicht van de napjes met de nummer die ik er had bij geschreven in de doos, het stukje van de wikkel, en een vierkantje dat ik opvulde met de verf.
And I made an overview in my notebook of all colours + number I gave the nap in my box + piece of the wrap + a square with a sample of the paint.

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Het resultaat: 3 bladeren vol met een overzicht van alle kleurtjes in mijn doos. 
Dat bleek behoorlijk handig: als ik wilde verven, pakte ik mijn overzicht erbij, koos een kleur uit en wist vervolgens welk napje bij de kleur hoorde.
Result: 3 pages filled with all the colours from my box. 
Very handy: once painting I grabbed my library and that way I could easily choose a colour and find it in my box.

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Maar toch was ik niet helemaal tevreden, want als ik kleuren wilde combineren van verschillende pagina's, was het zo toch wat moeilijker om goed te kunnen zien of ze bij mekaar pasten.
But I wasn't completely satisfied: if I wanted to combine colours from different pages, it was difficult to compare them to see if they were the match were I was looking for.

Dus werkte ik een nieuw systeem uit:
So I created a new system:

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

2. aquarelkaartjes/aquarel cards

Ik besloot met losse kaartjes te gaan werken. Dat heeft als voordeel dat je zeer goed kunt puzzelen met de kaartjes en zo mooie kleurencombinaties kan zoeken. 
I decided to work with loose cards. Loose cards are a lot easier to use in search for a good colour combination. 

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Daarvoor knipte ik 46 identieke rechthoekige kleine kaartjes. 
I cut out 46 identical and small pieces of paper.

Ik verfde elk kaartje in een andere kleur, zette er de nummer op die de kleur had gekregen in mijn doos en maakte er een gaatje in met een perforator.
I painted each piece in a different colour, wrote down the number I gave the colour in my box, and made a hole in the card.

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Aan de achterkant schreef ik de naam van de kleur en de kleurnummer.
At the back of each card I wrote down the name and the official number of the colour.

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Nog een verstevigingsringetje rond het gaatje en een klein eindje bolletjesketting met slotje er bij en ik had een handige collectie van alle kleuren die in mijn doos zitten.
I added a re-enforcement ring around each hole and added a piece of ball chain with lock and I had a very handy collection of all colours in my paint box.

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Met deze losse kaartjes kan ik nu heel makkelijk mooie kleurencombinaties kiezen.
Now it is easy to make nice colour combinations!

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Ik ben heel content met mijn systeem en ben al op zoek naar een manier om het uit te breiden voor gemengde kleuren. Voor mijn eerste doos met aquarelverf maakte ik namelijk een handige kleurenbibliotheek met gemengde kleuren (hier een blogpost daarover) maar die doos bevatte maar 12 kleuren. Met 46 kleuren lijkt me dat al een behoorlijke klus en minder handig op deze manier.
I am very happy with my system and I am already thinking about a way to expand it with mixed colours.
For my first box of water colours  I made a very handy colour library with mixed colours. (You can find that library here) But that box only contained 12 colours. It is a lot more difficult to make with 46 colours.
 
DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Eens ik aan het tekenen ben geslagen, schrijf ik de nummers van de gekozen kleurtjes op de achterkant. Op die manier vind ik makkelijk de gebruikte kleuren terug om er verder mee te werken.
Once painting I write down the number of the colours I use at the back of my painting. That way I can easily find the correct paint to continue my piece of art.

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Bon, ik hoop dat ik andere lustige ververs hiermee een handige tip aan de hand heb gedaan. 
I hope my systems are useful for other happy painters amongst my readers! 

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Of hebben jullie een ander systeem? Laat gerust weten!
Or do you have your own system? Please tell!

DIY: 2 systemen om aquarelverf in een kleurenbibliotheek te gieten/2 ways to make a colour library for aquarel pans

Meer blogposts over tekenen via deze tag ...
More blog post about my drawings here ... 

8 opmerkingen:

  1. Een handige tip, maar veel werk.
    Maar ik denk dat je er veel plezier van hebt.
    Veel plezier ermee.
    Groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Viel wel mee hoor, en eigenlijk was het ook plezant om te maken, om te zen hoe die verfjes er uit zien op papier.

      Verwijderen
  2. Toen ik nog les(sen) volgde, deed ik al die oefeningen en nog veel meer, dus check hier. Maar ik merk dat ik voor het gemak (en uit luiheid, misschien vooral dat) steeds terug grijp naar een boek waar ik toevallig eens op stootte, maar waarin zowat alle mogelijk combinaties staan, zowel voor acryl-, aquarel- als plakkaatverf. En die kloppen als ik ze ook maak. Meestal weet ik wel wat en hoe ik een kleur moet maken, maar in nood is er dat boek (ik zoek de titel eens op).
    -- staan de kleuren van de verf niet piep piep klein op de napjes? Aan de zijkant? Ik dacht dat dat bij Winsor & Newton zo was ;). Ik koop altijd losse napjes en verdeel die over twee dozen; ik heb een doos met aardetinten en een doos met blauw/groen/grijs/zwarten. --

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de kleuren staan er inderdaad op, maar ik vind het toch handiger om te zien op papier hoe de verfjes er echt uitzien. Dat is ook de reden waarom zo'n boek niet echt de oplossing is voor mij. Dat is een geprint boek, en dat geeft toch niet helemaal waarheidsgetrouw de kleur weer die het in het echt heeft. Ik vond op internet een kleurenkaart van alle kleuren die ze hebben en dat helpt wel een beetje, maar mijn eigen systeem is veel waarheidsgetrouwer. Ik ben wel benieuwd om eens wat werkjes van jou te zoen eigenlijk ! Wil je er geen tonen?

      Verwijderen
  3. What an excellent and quick reference system. Despite this taking so much time...you are also now familiar with the depth of color, any impurities, (Not that WN has many) and how it flows in the water. Some colors simply seem stubborn in spreading evenly. I pinned this post for further reference, thanks, from Pink Saturday, Sandi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, een goed bedacht overzichtelijk systeem. Het lijkt wel of er in jouw dag meer uren zitten, ik krijg zoveel niet gedaan. Je blogt, IG-t en bent creatief bezig, fotografeert, tuiniert en dan werk je ook nog. Als je daarvoor ook een uitgekiend systeem hebt, houd ik me aanbevolen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com