maandag 26 oktober 2020

Praag: De Vrtbatuin

Praag: De Vrtbatuin

En hop naar de volgende Praagse tuin! Hadden wij chance dat er zoveel interessante tuinen zijn in Praag zeg! Ideaal om op een veilige manier te kunnen reizen in deze tijden. 

Praag: De Vrtbatuin

De Vrtbatuin (ik kan dat dus echt niet uitspreken hé, probeer eens of jij dat kan?) ligt in hartje Praag goed verscholen achter een hoop deuren. Als je niet weet dat die tuin daar ligt, zal je hem ook niet vinden.

Praag: De Vrtbatuin

Je betreedt hem via een overdekt terras met fresco's.

Praag: De VrtbatuinPraag: De Vrtbatuin

De tuin is een oude barokke tuin en hoort bij het Vrtbovský-paleis. Het is een erg strak aangelegde tuin, vol gevormsnoeide buxus en haagjes die bloemenperkjes aflijnen. 

Praag: De Vrtbatuin

Tussen de beplanting door slingeren paadjes en trappen en dat alles is gedecoreerd met beelden.

Praag: De Vrtbatuin

Zoals het in een tuin zoals deze betaamt, is er ook een vijver met fonteintje en waterlelies.

Praag: De VrtbatuinPraag: De Vrtbatuin

En tegen 1 van de muren is een volière gebouwd vol kwetterende vogeltjes.

Praag: De Vrtbatuin

Ik werd vooral bekoord door een stukje tuin waar hortensia's in een zeer mooie tint roze voor een gele muur stonden te zonnebaden.  

Praag: De Vrtbatuin

In mijn tuin zijn de hortensia's ook roze, maar een sterker tint van roze. Af en toe - in jaren dat ik er op tijd aan denk om het juiste supplement toe te voegen aan de grond - verkleuren de bloemen in alle mogelijke soorten tussentinten van roze naar blauw. En ik heb ook een witte hortensia. Maar hortensiabloemen in dit zacht roze had ik nog nooit gezien.

Praag: De Vrtbatuin

Verder gebiedt de eerlijkheid me om toe te geven dat ik niet zo'n fan ben van strak aangelegde bloembedden en gemillimeterde vormgesnoeide buxussen. Ik hou van wilde tuinen. Deze tuin is naar mijn smaak echt véél te strak.

Praag: De Vrtbatuin

Ons bezoek aan de tuin confronteerde ons met de wat ongewone gang van zaken tijdens ons reisje, zijnde het gebrek aan toeristen in een stad die normaal overloopt van de bezoekers uit alle windstreken. 

Praag: De Vrtbatuin

In deze tuin was er namelijk in tegenstelling tot elders in de stad wél een groep Japanse toeristen aanwezig en het verschil met de rust elders in de stad was zeer opvallend. 

Praag: De VrtbatuinPraag: De Vrtbatuin

Ik werd er eerlijk gezegd heel ambetant van, van het getater, geroep, en vooral ook het gebrek aan afstand houden. 

Praag: De Vrtbatuin

En ik prees me stiekem erg gelukkig dat het de enige keer was dat we zo'n groep tegenkwamen. Een beetje hypocriet natuurlijk, want ik was natuurlijk zelf ook een toerist. Al durf ik te hopen dat ik minder nadrukkelijk aanwezig ben op plekken die ik bezoek dan deze groep. 

Praag: De Vrtbatuin

Via 1 van de trappen bracht het pad ons tot in een kleine exporuimte waar wat werken hingen van plaatselijke kunstenaars. 

Praag: De VrtbatuinPraag: De Vrtbatuin

Wil je er ook eens naartoe? Hier vind je alle info. Er wordt inkom gevraagd om er binnen te kunnen. 

Praag: De Vrtbatuin

Meer Praag via deze tag ... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com