woensdag 28 oktober 2020

Vliegenzwammen

Vliegenzwammen

Eigenlijk wilde ik een blogpost schrijven vol met mooie herfstfoto's uit het park : goudgekleurde bomen, pastelroze paddenstoelen, tengere zwammetjes op hoge steeltjes, rare eikels en een paar vliegenzwammen.

Vliegenzwammen

Vliegenzwammen

Maar ik verzamelde na slechts 2 wandelingen al zoveel vliegenzwamfoto's bij mekaar dat ik ervoor koos om  (nog maar eens) een hele blogpost aan hun zeer nadrukkelijk aanwezige schoonheid te wijden. 

Vliegenzwammen

Vliegenzwammen

Nochtans begon het niet zo veelbelovend. Ik had al een eerste vliegenzwam gezien half september toen ik met mijn lief een weekend de natuur in dook in Eupen. Maar toen ik ergens half oktober eens ging kijken op hun vaste de plekjes in het park aan de overkant, trof ik er slechts een paar aan. 

Vliegenzwammen

Vliegenzwammen

Ik vond er trouwens opvallend weinig paddenstoelen in het algemeen. Wel opvallen veel eikels maar daar was ik niet naar op zoek.

Vliegenzwammen

Vliegenzwammen

Ik liet dat echter de pret niet drukken en besloot die schaarse rood met witte gestipten uitvoerig vast te leggen op foto.

Vliegenzwammen

Vliegenzwammen

Enkele dagen later - ik had toen al enthousiaste verhalen gehoord over wat ik zou aantreffen - trok ik met mijn wandelschoenen (heel belangrijk daar ik die eerste wandeling in het park aan de overkant 2 keer op 5 minuten gevallen was. Eerst stapte ik met mijn ogen op de bomen boven me gericht in een konijnenpijp en kwam ik op mijn knieën terecht en 5 minuten later schoof ik van de helling van een droogstaand maar wel wat slijkerig beekje op mijn achterwerk. Ik had eigenlijk geen geschikte schoenen aan om te gaan wandelen in slijkerige omstandigheden waardoor alles nog glibberiger werd) ...

Vliegenzwammen

Vliegenzwammen

Sorry voor het intermezzo, terug naar waar ik gebleven was: ik trok dus enkele dagen later met geschikt schoeisel een beetje verder het bos in en daar werd ik getrakteerd op een ware overvloed aan vliegenzwammen: in de berm, in de paardenweide, onder de bomen in het mos of tussen kreupelhout , ... . 

Vliegenzwammen

Vliegenzwammen

Mijn fototoestel klikte er op los en ik was achteraf uren zoet met het bewerken van de plaatjes.

Vliegenzwammen

Vliegenzwammen

En vandaag presenteer ik ze aan jullie.

Vliegenzwammen

Vliegenzwammen

De rest van de herfstfoto's zijn voor een andere keer, en ik durf niet te garanderen dat er dan niet weer stiekem nieuwe vliegenzwamfoto's tussen sluipen want eerlijk is eerlijk: ze zijn wel héél fotogeniek, niet? 

Vliegenzwammen

Vliegenzwammen

Locatie van de foto's: de Bremweide en Ertbruggebos in Deurne.

Vliegenzwammen

Meer blogposts over bos en park...

12 opmerkingen:

  1. Ze zijn Prachtig hè. Ik kom ze op veel blogs tegen, ik had er zelf ook een stukje over, maar ik krijg er gewoon geen genoeg van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, een bijzondere traktatie elk jaar weer vind ikd at!

      Verwijderen
  2. Ze blijven bijzonder, vind ik. Andere paddenstoelen zijn ook mooi, maar deze springt er toch altijd bovenuit. Waar ik woon zie je ze niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben je zeker? Je moet er soms wel achter zoeken. Ze staan vaak in de buurt van berkenbomen en vaak wat verscholen.

      Verwijderen
  3. I love toadstools! So sad the most beautiful ones are poisonous. Your photos are gorgeous!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I don't mind that they are poisonous. Imagine you could eat them! We wouldn't be able to enjoy their beauty because they would always be eaten!

      Verwijderen
  4. They are so beautiful! Real paintings ;-)
    Warm greetings from rather mushroom poor Paris…

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. No mushrooms in Paris? Also not in the parcs? I visited Paris a lot in the last years, but never in autumn. I should do that one time, in better times... .

      Verwijderen
  5. These photos are amazing! Look for your post to be featured in this week’s Creative Compulsions.

    Michelle
    https://mybijoulifeonline.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel gave serie, zoveel heb ik er niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com