woensdag 11 december 2019

Parijs: l'église Saint Eustache

Parijs: l'église Saint Eustache

Vandaag vertel ik met plezier over mijn plezantste moment tijdens mijn bezoek aan Parijs afgelopen zomer. 


Parijs: l'église Saint Eustache

Ik had die dag een bezoek gebracht aan het Atelier van Brancusi en dat was heel mooi, doch zo klein dat ik er veel sneller buiten was dan ik had voorzien.

Parijs: l'église Saint Eustache

Dus stapte ik richting Les Halles. Daar is achter de hoek een creawinkel - La Droguerie - waar ik graag een bezoekje aan wou brengen. 

Parijs: l'église Saint Eustache

En ik zocht me onderweg nog effe een terraske om bij te komen van de hitte.

Parijs: l'église Saint Eustache
Parijs: l'église Saint Eustache

En toen passeerde ik de Saint Eustacekerk. 

Parijs: l'église Saint Eustache

Dat was niet de eerste keer, ik had zelfs een paar maanden ervoor al wat foto's gemaakt van een steegje aan de zijkant van de kerk. 

Parijs: l'église Saint Eustache

Maar het was wel de eerste keer dat ik de aandrang voelde om die prachtige deur eens open te duwen en te onderzoeken wat er daar allemaal te zien was.

Parijs: l'église Saint Eustache
Parijs: l'église Saint Eustache

En toen gebeurde het: ik duwde de deur open, en ik werd verwelkomd door zeer indrukwekkende allesomhullende dramatisch laag klinkende orgelklanken.

Parijs: l'église Saint Eustache

En toen keek ik omhoog.... 

Parijs: l'église Saint Eustache

En omhoog en nog meer omhoog en nog een beetje want er bleek geen einde te komen aan die reusachtige stenen pilaren.

Parijs: l'église Saint Eustache

Ze kwamen tenslotte uit bij het gebogen gebinte van een zeer mooi plafond. 

Parijs: l'église Saint Eustache

Mensen, echt waar! Dat was zooooooooooo'n mooi moment!

Parijs: l'église Saint Eustache

Van buiten in de hitte in het felle licht en de drukte op zo'n manier binnen komen in een totaal andere wereld met een zeer andere sfeer, begeleidt door plechtige diepe klanken van een indrukwekkend orgel....

Parijs: l'église Saint Eustache

Ik hou nochtans niet zo veel van orgelmuziek. 

Parijs: l'église Saint Eustache

Maar deze organist speelde net een stuk met diepe noten en zij klonken zeer mooi in die enorme kerk.

Parijs: l'église Saint Eustache

Achteraf las ik dat er enkele dagen later een orgelconcert zou plaatsvinden in de kerk. 

Parijs: l'église Saint Eustache

De organiste - Marie-Agnès Grall-Menet, behorende bij de top ter wereld - zat net toen ik die deur openduwde te oefenen op het orgel.

Parijs: l'église Saint Eustache

Het haar op mijn armen gaat nog ophoog staan als ik er aan terugdenk.


Ik zette mij neer en liet me meevoeren door haar orgelspel tot ze stopte.

Parijs: l'église Saint Eustache
Parijs: l'église Saint Eustache

Het opengooien van die deur, het binnentreden van die andere wereld, het begeleid worden door die magische muziek: dat was de mooiste moment van mijn bezoek aan Parijs afgelopen zomer.

Parijs: l'église Saint Eustache

Ik ben na tal van kerkbezoeken tot de conclusie gekomen dat ik vooral hou van kerken in gotische stijl: de Notre Dame van Parijs is in dezelfde stijl opgetrokken en ook de OLV-kathedraal in Antwerpen. 

Parijs: l'église Saint Eustache

Ik hou van de hoge zuilen die me een beetje doen denken aan de sfeer onder hoge beukenbomen in bossen. 

Parijs: l'église Saint Eustache

En het zachte licht dat hier en daar door de glasramen schijnt. 

Parijs: l'église Saint Eustache

Ik voel me er - ook in de beukenbossen trouwens -  geborgen, en eventjes buiten de tijd staand in een parallelle wereld. 

Parijs: l'église Saint Eustache

Al schrijvend voor deze blogpost ontdekte ik dat er in de kerk ook een drieluik staat, gemaakt door Keith Haring. 

Parijs: l'église Saint Eustache

Die heb ik niet gezien tijdens mijn bezoek, dus ik zal er nog eens moeten binnenspringen.

Parijs: l'église Saint Eustache

Wil je er ook eens naartoe? De kerk is hier gelegen en vrij toegankelijk. 

Parijs: l'église Saint Eustache

Meer Parijsblogposts op deze pagina ... 

1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com