woensdag 5 juni 2019

Heraklion: het archeologisch museum

Heraklion: het archeologisch museum

Ik bezoek graag musea, maar als ik ergens wat langer ben en al een paar dagen van hier naar daar hos, geraak ik soms te moe van al die indrukken om nog ten volle te kunnen genieten van weer nieuwe ervaringen. 

Heraklion: het archeologisch museum

Dat had ik ook toen ik met mijn lief richting archeologisch museum in Heraklion trok. 

Heraklion: het archeologisch museum

Het plan was om die dag niet 1 maar 2 musea te bezoeken.

Heraklion: het archeologisch museum

En we begonnen dus bij het archeologisch museum.

Heraklion: het archeologisch museum

Knossos had me niet veel gedaan en toen ik het museum binnenstapte en in eerste instantie een collectie potten tentoongesteld zag, dacht ik in mijn eigen: 'hier heb ik eigenlijk écht geen goesting in'. 

Heraklion: het archeologisch museum
Heraklion: het archeologisch museum

Maar ik was er nu toch en mijn lief wilde dat allemaal zien dus begon ik wat onverschillig van het éne naar het andere kruikje te stappen, fototoestel in de aanslag.

Heraklion: het archeologisch museum

Gaandeweg verdween die onverschilligheid echter en werd ze vervangen door verbazing en enthousiasme.

Heraklion: het archeologisch museum

Wat een inventiviteit hadden die mensen zeg! 

Heraklion: het archeologisch museum

En wat konden ze hun aardewerk mooi decoreren! 

Heraklion: het archeologisch museum

En hoe indrukwekkend dat die dingen een paar duizend jaar later nog altijd in zo'n goede staat zijn.

Heraklion: het archeologisch museum

In het museum staan veel vondsten tentoongesteld uit Knossos.

Heraklion: het archeologisch museum

Vooral in keramiek. 

Heraklion: het archeologisch museum

Wellicht omdat dat het beste bewaart. 
De vondsten zijn uit de Minoïsche beschaving, een beschaving die bestond van ongeveer 3000 voor Christus tot 1200 jaar voor Christus op Kreta. 

Heraklion: het archeologisch museum 
In de decoratie zie je een aantal thema's steeds terug komen. 

Heraklion: het archeologisch museum

De octopus bijvoorbeeld. 

Heraklion: het archeologisch museum

Ook stieren zijn zeer prominent aanwezig. 

Heraklion: het archeologisch museum

Dit exemplaar vond ik bijzonder mooi.

Heraklion: het archeologisch museum

Dieren zijn sowieso goed vertegenwoordigd in en op de keramiek die te zien is in het museum. 

Heraklion: het archeologisch museum

Ik fotografeerde er op los maar ik kan helaas maar een deel van de foto's laten zien. 

Heraklion: het archeologisch museum

Halverwege ons bezoek bleek er iets mis met mijn fototoestel. 

Heraklion: het archeologisch museum

Wat gepruts later bleek de oorzaak niet mijn toestel zelf te zijn (oef!) maar een goedkoop SD-kaartje dat ik vorig jaar in Boedapest kocht. 

Heraklion: het archeologisch museum

Dat bleek niet meer te werken waardoor alle foto's die ik tot dan had gemaakt niet opgeslagen bleken. 

Heraklion: het archeologisch museum

Moraal van het verhaal: gebruik geen goedkope prullerige SD-kaartjes. 

Heraklion: het archeologisch museum

Ik herinner me nog dat ik er niet al te veel vertrouwen in had toen ik ze in mijn handen had. 

Heraklion: het archeologisch museum

En dat bleek terecht. 

Heraklion: het archeologisch museum
Heraklion: het archeologisch museum

Vuilbak in dus. 

Heraklion: het archeologisch museum

En ik had gelukkig nog eentje bij van goede kwaliteit. 

Heraklion: het archeologisch museum
Heraklion: het archeologisch museum

Van het plan om 2 musea te bezoeken op 1 dag kwam niet veel in huis: we bleven maar ronddwalen van het éne naar het andere indrukwekkend object waardoor er geen tijd meer was voor een tweede museum. 

Heraklion: het archeologisch museum

Toen we uren later het museum achter ons lieten, had ik het gevoel dat er nog genoeg te zien was voor nog een paar uur. 

Heraklion: het archeologisch museum

Maar ik was op. 

Heraklion: het archeologisch museum

Mijn lichaam protesteerde fel tegen al dat geslenter en had nood aan wat rust.
 Heraklion: het archeologisch museum

Ben je op Kreta en wil je tussen het zonnebaden door wat aan cultuur doen? 

Heraklion: het archeologisch museum

Bezoek dan dit museum. Want het is echt geweldig!

Heraklion: het archeologisch museum

Wil je er ook eens naartoe? 

Heraklion: het archeologisch museum

Het museum ligt in hartje Heraklion. Je vind alle info op deze website.

Heraklion: het archeologisch museum

Meer Kreta via deze tag  of op deze pagina ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com