vrijdag 24 mei 2019

Kreta: stenen in Knossos

Kreta: stenen in Knossos

De reden waarom ik enkele weken geleden in Kreta belandde in gezelschap van mijn lief, is de hoop stenen waar ik vandaag ga over vertellen: de archeologische site van Knossos.


Kreta: stenen in Knossos

In Knossos stond zo'n 4000 jaar geleden een paleis waar vermoedelijk een zekere koning Minos resideerde. 

Kreta: stenen in Knossos

Dat vertelt Wikipedia me toch ;) . En daar zijn nog wat restanten van te zien.

Kreta: stenen in Knossos

Ik bezocht Knossos een 20 jaar geleden al eens en vond dat toen saai en niet interessant. 

Kreta: stenen in Knossos

Ik herinner me nog dat het toen heel heet was - midden juli in de namiddag - en ik er liefst zo snel mogelijk weg wilde op zoek naar wat verkoeling. 

Kreta: stenen in Knossos

Ik was dan ook geen vragende partij om daar nog eens helemaal voor tot naar Kreta te gaan.

Kreta: stenen in Knossos

Maar mijn lief begon daar telkens opnieuw over. 

Kreta: stenen in Knossos

Hij wilde écht eens graag naar Knossos en mijn verhalen over dat dat saai was konden hem niet overtuigen. 

Kreta: stenen in Knossos

Hij liet het niet los.

Kreta: stenen in Knossos

Dus dacht ik bij mezelf: laat ons dat dan toch maar doen. En dan zal hij dat zelf wel vaststellen.

Kreta: stenen in Knossos

Knossos ligt niet ver van Heraklion en is vlot bereikbaar met de bus. 

Kreta: stenen in Knossos

Toen ik er 20 jaar geleden  in het hoogtoeristisch seizoen was, waren er bijzonder weinig andere mensen.

Kreta: stenen in Knossos

Deze keer was dat anders. 

Kreta: stenen in Knossos

Het was geen ondraaglijke drukte hoor, maar we waren er ook zeker niet alleen.

Kreta: stenen in Knossos

En het leek me allemaal wat georganiseerder dan toen.

Kreta: stenen in Knossos

In Knossos werd mijn aandacht eerst getrokken door een prachtige pauw die er vlak bij de ingang lawaai stond te maken. 

Kreta: stenen in Knossos

Ik hoopte op een traktatie met een opengevouwde pauwenstaart, maar daar bleek hij niet veel zin in te hebben. 

Kreta: stenen in Knossos

Maar hij was in nog opgevouwen staat ook erg mooi en met zijn geroep erg aanwezig.

Kreta: stenen in Knossos
Kreta: stenen in Knossos

Er bleken in de restanten van het koninklijk paleis wel meer vogeltjes te huizen. 

Kreta: stenen in Knossos

Mussen die appartementsgewijs nestjes bleken te hebben in holle buizen van een zonnewering, en zwaluwtjes die nesten hadden gebouwd onder de beschutting van plafonds van restanten van kamers.

Kreta: stenen in Knossos

In die tijd hadden ze nog geen tupperwarepottekes en werden dingen bewaard in grote aardenwerken kruiken. 

Kreta: stenen in Knossos

Op de site van Knossos stonden er hier en daar een paar mooie tentoongesteld.

Kreta: stenen in Knossos
Kreta: stenen in Knossos

En ook hier waren er net als in Pompeii en Herculano een paar  restanten van mooie muurschilderingen. 

Kreta: stenen in Knossos

Ik was bijzonder gecharmeerd van de zee-egels bij de dolfijntjes. 

Kreta: stenen in Knossos

En we konden een blik werpen op de troonzaal met troon en muurschildering.

Kreta: stenen in Knossos
Kreta: stenen in Knossos

Opvallend vond ik de sterk gekerfde stenen die overal lagen. 

Kreta: stenen in Knossos

Ze zagen er uit als stukken ijs en leken erg bros, maar waren steenhard. 

Kreta: stenen in Knossos
Kreta: stenen in Knossos

Er lagen ook stukken steen die bestonden uit grijszilveren schilfers doorspekt met sprankelende schitteringen.

Kreta: stenen in Knossos

Overal zijn duidelijk de restauratiewerken - vooral in beton - te zien die in de loop der jaren zijn aangebracht. 

Kreta: stenen in Knossos

Knossos is daardoor echt een allegaartje van oud en nieuw. 

Kreta: stenen in Knossos

Knossos is niet zo groot, dus hadden we het snel gezien. 

Kreta: stenen in Knossos

We besloten erna nog effe op zoek te gaan naar een klein kerkje achter de hoek maar dat bleek gesloten te zijn. 

Kreta: stenen in Knossos

Maar we genoten van het zicht op de berghellingen en de natuur in de omgeving.

Kreta: stenen in Knossos

2 jaar geleden bezochten we samen Pompeii en Herculano

Kreta: stenen in Knossos

Ik ben absoluut niet bezig met archeologie, maar ik vond dat heel indrukwekkende plaatsen en heb daar met veel plezier en interesse uren rondgelopen. 

Kreta: stenen in Knossos

Misschien is het daardoor dat ook dit bezoek aan Knossos me niet zoveel deed. 

Kreta: stenen in Knossos

Tegen Pompeiï en Herculano kan dat voor mij niet op.

Kreta: stenen in Knossos

Maar ik moet toegeven: écht saai vond ik het deze keer niet. Ik liep er niet tegen mijn goesting rond.  

Kreta: stenen in Knossos

En ik had een fijne vakantie in Kreta. 

Kreta: stenen in Knossos

Ben je in Kreta en wil je eens wat anders dan strand en zee? 

Kreta: stenen in Knossos

Dan is een bezoekje aan Knossos zeker een goed tussendoortje. Maar verwacht er ook niet te veel van ;) . 

Kreta: stenen in Knossos

Meer Kreta via deze tag  of op deze pagina ....

1 opmerking:

  1. Have you seen the reconstruction video of Knnoss in Youtube. I use it for my class when I teach Cretan costumes. I would love to see these places in reality one day though.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com