woensdag 15 mei 2019

Heraklion in Kreta: de Agios Minaskathedraal

Agios Minas cathedral Iraklion

Ik begin stillekesaan mijn weg te vinden in het fotograferen met smartphone want weer kies ik als openingsfoto in een Heraklionblogpost voor een foto die ik maakte en bewerkte op mijn smartphone. 


Agios Minas cathedral Iraklion

Fijne vaststelling want dat wil zeggen dat ik nieuwe kennis verwerf die ik kan gebruiken bij het fotograferen.

Agios Minas cathedral Iraklion

Zowat alle andere foto's in mijn blogpost zijn gemaakt met mijn fototoestel trouwens.

Agios Minas cathedral Iraklion

Bon, naar de inhoud dan.

Agios Minas cathedral Iraklion
Agios Minas cathedral Iraklion

Heraklion is de hoofdstad van Kreta, dus dat verdient een indrukwekkende kerk. 

Agios Minas cathedral Iraklion

Elke in historisch christelijk gebied gelegen ietwat noemenswaardige stad heeft er minstens eentje en in Heraklion is dat niet anders.

Agios Minas cathedral Iraklion
Agios Minas cathedral Iraklion

Dé kerk van Heraklion is eigenlijk geen kerk maar een kathedraal en omdat ik tot het besef kwam dat ik geen idee had wat het verschil tussen een kerk en een kathedraal is, heb ik dat even gegoogled

Agios Minas cathedral Iraklion

Een kathedraal blijkt de hoofdkerk van een bisdom te zijn, de kerk waar de bisschop zetelt. 

Agios Minas cathedral Iraklion

Dat zegt wikipedia toch, en dat blijkt ook zo te zijn in de Grieks-orthodoxe kerk. 

Agios Minas cathedral Iraklion

Even over dat Grieks-orthodoxe: wij kwamen in Kreta aan met Pasen en verwachtten dat op paasmaandag alles gesloten zou zijn in het voor zover ik weet toch nog erg gelovige Griekenland.

Agios Minas cathedral Iraklion

Maar dat bleek niet het geval want...

Agios Minas cathedral Iraklion

... Pasen valt bij de Grieks-orthodoxen een week later, dus het was daar helemaal geen Pasen en paasmaandag toen wij er waren ;) .  

Agios Minas cathedral Iraklion

De kathedraal van Heraklion heet de Agios Minaskathedraal en omdat godsdienstige gebouwen vaak erg mooi zijn, stapten we er eventjes binnen.

Agios Minas cathedral Iraklion

In kerken en kathedralen loont het de moeite om je nek te gebruiken en je hoofd naar boven en beneden te kantelen: ook de vloeren en plafonds zijn namelijk vaak mooi. 

Agios Minas cathedral Iraklion

In de Agios Minaskathedraal bleek dat vooral het geval te zijn met het plafond.

Agios Minas cathedral Iraklion

Heel het plafond was gedecoreerd met geschilderde taferelen uit het leven van heiligen en andere belangrijke mensen. 

Agios Minas cathedral Iraklion

Helaas vooral mannen trouwens, dat hoort helaas bij godsdiensten... .  

Agios Minas cathedral Iraklion

Het houtwerk - tot de stoelen toe die ik erg mooi vond met hun op kant lijkend randje - was kwistig uitgesneden met vogels, krullen en ranken vol blaadjes. 

Agios Minas cathedral Iraklion

Vooral pauwen bleken geliefd in de decoraties. 

Agios Minas cathedral Iraklion

Voor de verlichting is de kathedraal voorzien van grote rijkelijk versierde lusters.

Agios Minas cathedral Iraklion

En de ramen kregen kleurrijk glas dat gekleurde vlekjes liet weerschijnen als de zon er door scheen.

Agios Minas cathedral Iraklion
Agios Minas cathedral Iraklion

De structuur van het gebouw wordt ondersteund door grote pilaren met gouden krullen. 

Agios Minas cathedral Iraklion
Agios Minas cathedral Iraklion

De buitenkant van de kathedraal heeft een lichtgele kleur en werd in deze tijd van het jaar mooi in de bloemekes gezet door de bloesems van de bomen op het plein  er rond. 

Agios Minas cathedral Iraklion

Als je ook eens in Heraklion verzeild geraakt, spring er dan gerust eventjes binnen, want deze kathedraal is mooi! 

Agios Minas cathedral Iraklion

Je vind ze hier.

Agios Minas cathedral Iraklion

Meer blogposts over Heraklion via deze tag of op deze pagina...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com