maandag 13 mei 2019

DIY 3-dradige subtiele ketting/3-string subtile necklace

free necklace tutorial / Gratis tutorial voor een halsketting met 3 draden

Ik dook nog eens in mijn archief en vond er deze tutorial van 2013. Maar het idee werkte ik al voor het eerst uit in 2007. 
Ik vind het nog altijd een mooi ontwerp, dus vertaalde ik het naar het Engels. 

I took a dive into my archives and found this tutorial from 2013. But I designed this creation  for the first time in my pre-blog life in 2007.
I still like the design, so I translated it into english. 


free necklace tutorial / Gratis tutorial voor een halsketting met 3 draden

Deze ketting bestaat uit 3 fijne ( in mijn geval witte maar dat hoeft niet ) draden gecoate metaaldraad met op elk snoer maar 3 kralen.
Meer is dat niet.
De drie snoeren zijn telkens iets langer waardoor de kralen onder mekaar vallen.
Omdat de kralen los zitten bewegen ze ook met je mee en da's mooi

This necklace contains 3 fine strings of coated metal wire, each string with 3 beads.
That's it.
Each line is a bit larger, the 3 clusters of 3 beads hanging above each other.
Because the beads are loose, they are free to move while wearing the necklace and that's beautiful.


free necklace tutorial / Gratis tutorial voor een halsketting met 3 draden

BENODIGDHEDEN/SUPPLIES 


materiaal/material

  • 12 knijpkralen/crimp beads
  •  kralen: ik gebruikte 3 rode kralen en 6 turquoise. Maar je kiest ze natuurlijk zelf: liéfst zelfs: gebruik je éigen fantasie !/ Beads: I used 3 red and 6 turquoise beads. But choose your own, use your imagination!  
  • 6 rocailles in bijpassende kleur . Maar het kan ook zonder... /6 seed beads in a matching coulour. But you can make it without them too. 
  • gecoate staaldraad. Ik gebruikte witte, maar dat kies je natuurlijk zelf. Gebruik wel best gecoate metaaldraad : als je het met c-lon of andere rijgdraad doet gaan de kralen in een punt naar beneden hangen en da's niet mooi. Gecoate staaldraad is soepel, maar niet zo soepel dat het naar beneden trekt door gewicht. /Coated metal wire. I used white wire but use the coulour you prefer. Do use coated metal wire and not c-lon or something else. By using c-lon or another kind of wire   the beads will fall down because of their weight and make a pointy shape in the necklace. That doesn't happen with coated metal wire : it keeps its round form. 
  • een slotje : ik gebruikte een draaislotje, maar dat kies je gewoon zelf. Gebruik alleen geen te groot slot want dat brengt heel de zaak wat in onevenwicht./a clasp. I used a barrel clasp. But another kind of clasp will be fine too. 




Gereedschap/tools
  • platbektang/flat nose pliers
  • kniptang/cutting pliers
  • meetlat of lintmeter/ruler or tape measure
free necklace tutorial / Gratis tutorial voor een halsketting met 3 draden

ZO MAAK JE HET/DIY


Knip 3 stukken draad af met je kniptang. De draden zijn telkens 3 centimeter langer. Afgewerkt was dat bij mij 46, 49 en 51 centimeter, maar voorzie maar flink wat extra om ze aan het slotje te kunnen bevestigen.

Cut 3 pieces of wire, each one 3 centimeters longer. When finished mine measured 46, 49 and 51 centimeters, but you have to cut longer pieces because you need the extra to add the claps.

Bevestig de 3 draden aan het oog van het slotje. Ik heb ze ineens aan het slotje zelf bevestigt, maar je kan het ook eerst aan een ringetje vastmaken en dan aan het slotje.
Dat bevestigen doe je met een knijpkraal zoals ik hier beschreef.
Ik gebruikte hier geen knijpkralentang omdat ik niet van plan was om knijpkraalverbergers te gebruiken omdat dat het geheel zou verzwaren aan de kant van het slotje.
Dan kom je er wel door de kralen gewoon met je platbektang plat te knijpen, da's het mooist.
Ik reeg per draad telkens 1 knijpkraal, dan 1 rocaille en terug 1 knijpkraal. op die manier zit elke draad dubbel vast en is de kans op het stukspringen van je ketting veel kleiner.

Attach a string onto the clasp by using crimp beads:  String 1 crimp bead + 1 seed bead + 1 crimp bead + clasp and again go through the 3 beads. Squeeze the crimp beads with flat nose pliers and cut the loose end.

Doe dit voor elke draad, en dan heb  je dit ... .

Repeat until all 3 strings are attached.

Dan rijg je telkens je kralen aan en bevestig je op dezelfde manier de draad aan de andere kant van je slotje. Zorg ervoor dat je draden niet door mekaar geraken en in dezelfde volgorde vastgemaakt worden zodat ze mekaar niet kruisen en dat lijkt simpeler dan het is :)
Meet je draden nu wel : vanaf het slotje tot aan de andere kant moet je telkens 3 centimeter verschil hebben. Door ze aan het andere einde al om te plooien, kan je ' onthouden ' waar de lus juist moet komen.
In deze fase af en toe goed  vloeken helpt !

String 1 small bead + 1 big bead + 1 small bead onto the first piece of wire, measure it 's needed length, and repeat the step from above by attaching the piece of wire onto the other part of the clasp.
Repeat that with both other pieces of wire. Be careful not to  cross the wires when attaching them onto the other side of the clasp. Warning: that sounds much easier than done, some swearing is aloud when necessary.
Measure each piece of wire very carefully before attaching it onto the other side of the clasp: each string must be 3 centimeters longer than the one before!


free necklace tutorial / Gratis tutorial voor een halsketting met 3 draden


Klaar/Done!
Hieronder mijn eerste exemplaar, gemaakt in 2007 :).
And this is the one I made in 2007 ;) .

free necklace tutorial / Gratis tutorial voor een halsketting met 3 draden

Meer juwelentutorials hier/more jewelry tutorials here ...


2 opmerkingen:

  1. Erg mooi, dit soort kettingen. Tot nu toe kon ik het nog steeds vermijden om een of andere winkel te beroven, maar het wordt hoe langer hoe moeilijker ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com