vrijdag 10 mei 2019

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Mijn laatste bezoek aan centre Pompidou in Parijs ontsproot - wellicht wat onverwacht voor u beste lezers - een klein jaar geleden in Boedapest.


Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Ik bezocht Boedapest in 2018 omdat mijn lief me graag een museum wilde laten zien dat hij er lang geleden had bezocht . 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

We moesten enkele jaren wachten vooraleer we konden gaan kijken want het betreffende museum bleek lange tijd gesloten wegens renovatie.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Maar toen we ontdekten dat het terug open was planden we eindelijk ons reisje naar Boedapest.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

En toen gebeurde er dit en was ik efkens zeer slecht gezind.... .

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Het Vasareymuseum was effectief open tijdens ons reisje naar Boedapest, maar er bleek in dat museum geen enkel werk van de kunstenaar aanwezig te zijn. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Uitgeleend aan een museum in Madrid werd ons verteld.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Groot was dan ook mijn vreugde toen ik onlangs stoemelings te weten kwam dat die werken ondertussen in Centre Pompidou in Parijs hingen.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Ik was uiteraard content dat ze er hingen omdat Parijs makkelijk bereikbaar is.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Maar ook omdat ik dan een goede reden had om mijn lief toch nog eens mee te krijgen naar Parijs.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Na ons vorige bezoek aan deze stad was zijn conclusie dat Parijs een "kutstad" is en hij had geen enkele interesse om er nog eens naartoe te gaan. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Dat is niet echt een ramp, want ik ga er ook met veel plezier alleen naartoe, maar af en toe samen met hem is toch ook tof.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Zo kwam het dat we slechts enkele dagen nadat we terug waren uit Kreta alweer de hort op gingen, deze keer richting Parijs. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

En zo kwam het ook dat ik eindelijk de werken van Vasarely in het echt kon aanschouwen, begeleidt door de enthousiaste observaties en vreugde-uitingen van mijn lief (die ik nog steeds bij gebrek aan een correctere term mijn lief blijf noemen).  

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Ik kende Vasarely  niet, maar ik ontdekte enkele maanden geleden dat ik er al vaak een werk van had gezien. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Vriendin Tonia is blind en kan nog net wat kleuren en licht en donker onderscheiden. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Zij is enorm geïnteresseerd in kunst (ze heeft er zelfs een blog over), maakt zelf toffe beelden en bij haar hangt er een werk van Vasarely aan de muur. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Ik had dat al vaak met veel genoegen gezien want ik vond het erg mooi.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Maar tot voor kort had ik niet door dat dat een werk was van de kunstenaar waar mijn lief het over had gehad ivm dat museum in Boedapest.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Vasarely maakte optical art. En iedereen kent zonder het wellicht te weten een werk van hem: hij is namelijk de ontwerper van het logo van Renault!

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Ik en mijn lief bekeken elk werk met veel aandacht, proberend uit te zoeken hoe hij bepaalde effecten creëerde, ons regelmatig afvragend of hetgeen we zagen een optische illusie was of niet. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Ik vind zijn werken erg ingenieus. Het lijkt me best te doen om zo'n werk na te maken als je wat kan schilderen. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Ze zijn niet zo moeilijk te kopiëren (zeg ik nu met veel bravoure, maar ik probeerde het nog nooit dus misschien vergis ik me schromelijk ;). 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Wat denken jullie ? ) . 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Maar ze lijken me wel heel moeilijk te creëren vanuit het niets. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Deze werken vroegen heel wat denkwerk en meet- en rekenwerk denk ik. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

En een goede kennis van kleuren, kleurcombinaties, kleurnuances en de effecten ervan.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Sommige werken van hem leken me in 1 stuk te zijn geschilderd.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

 Anderen bleken dan weer een puzzelstuk van geverfde achtergronden met daarop kleurige vormpjes gekleefd of net omgekeerd. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely
Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Er hingen werken die met plastieken onderdelen in mekaar waren gepuzzeld, een wandtapijt dat geweven was in zijn patronen en zelfs 3D-tegeltjes in zwart-wit.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Er waren werken die je deden duizelen, die leken te bewegen, en anderen waar je kop noch staart aan kreeg.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Platte werken gaven de schijn van hellingen, stapels en putten.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

En dan die kleuren hé!

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Zijn werken zijn niet alleen te zien in schilderijen, maar hij ontwierp ook interieurs, boekomslagen, en gebruiksvoorwerpen.  

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Zoals zo vaak wanneer ik een tentoonstelling bezoek, kreeg ik op slag zin om zelf te beginnen tekenen. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Maar ik had mijn tekenboekje thuis gelaten en had er toch geen tijd voor ;) ...

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Maar misschien probeer ik effectief wel eens een keertje een werk van hem na te tekenen. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Op de juiste moment, als ik er net goesting voor heb op een moment dat ik het materiaal bij de hand heb en een beetje tijd heb... 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Wil je ze ook eens zien? Dan ben je helaas te laat voor de tentoonstelling in Centre Pompidou. 

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Maar volgens wat ik lees op de website van het Vasarelymuseum in Boedapest zouden ze daar nu terug te zien zijn.

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Al durf ik dat toch niet met al te grote zekerheid beloven, zelfs niet als het op de website staat .... .

Parijs: Centre Pompidou: Vasarely

Meer blogposts over Parijs op deze pagina, en over musea en kunst....

 

2 opmerkingen:

  1. Wow wat een prachtige werken zijn dit, ik kende de kunstenaar niet. Dus fijn dat je het onder de aandacht brengt. Prachtig!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook niet voor mijn lief hem onder mijn aandacht bracht. Maar het renaultembleem kende ik natuurlijk wel al dus kende ik alvast al werk van hem zonder het te beseffen.

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com