woensdag 14 november 2018

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Tijdens de extreme temperaturen afgelopen zomer werd weer eens duidelijk hoe belangrijk bomen zijn: ze zijn ideaal om de temperatuur te doen dalen in steden en dat heb ik aan den lijve ondervonden.


Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Op zondag 5 augustus 2018 bijvoorbeeld.  Dat was een héél hete dag. Zo eentje waarop de zon verzengend is en de vogels met bek open zitten te hijgen van de warmte.

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Die dag besloot ik naar Fondation Cartier te gaan en ben ik achteraf gaan eten in La Coupole

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Maar ik startte de dag op zoek naar wat verkoeling door onderweg naar het museum even te passeren in het kerkhof van Montparnasse. 

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse
Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Ik kwam daar toch voorbij.

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Dat kerkhof staat vol mooie bomen en ook al ben je er omringd door een massa mensen: vermits ze onder de grond liggen en hun aardse staat hebben verlaten is het er toch heel rustig. 

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Het kerkhof van Montparnasse bleek al even schoon als dat van Montmartre. 

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Het heeft natuurlijk niet dat speciale van die brug die over de graven ligt, maar de sfeer is er identiek. 

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse
Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

En dit kerkhof wordt dan weer wel doorbroken door een straat en het is groter dan dat van Montmartre...

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse
Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Omdat ik eigenlijk op weg was naar elders, ben ik er niet heel lang blijven hangen. 

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse
Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Maar wel lang genoeg om in zenmodus te geraken, wat te bekomen van de hitte en wat plaatjes te schieten.

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Ik was me aan het afvragen over welk Parijs-onderwerp ik deze keer eens zou schrijven - ik heb nog wat onderwerpen in voorraad. 

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Toen ik de radio aanzette vandaag - en vandaag = de dag dat ik dit schrijf = 11 november -  hoorde ik vanalles over de groote oorlog en ineens leek een kerkhof me een geschikt thema. 

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse
Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Ik moest namelijk terugdenken aan een ander kerkhof waar ik ooit was

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

Eentje waar de sfeer helemaal anders is door wie er waarom begraven ligt. 

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

En ik kan alleen maar hopen - tegen beter weten in maar hopen mag altijd -  dat er zo geen kerkhoven bijkomen. 

Parijs: Het kerkhof van Montparnasse
Parijs: Het kerkhof van Montparnasse

PS: ik maakte een speciale pagina vol met mijn Parijsblogposts, ingedeeld per thema. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com