maandag 12 november 2018

DIY gerecycleerde groenten- en fruitzakjes voor in de supermarkt/recycled bags for buying fruit and vegetables

DIY gerecycleerde groenten- en fruitzakjes voor in de supermarkt/recycled bags for buying fruit and vegetables in

Ik moet - hopelijk toch! - wellicht niet meer uitleggen dat we veel te veel plastiek gebruiken en dat dat niet goed is. En dat het vooral een groot probleem is dat we zo veel plastiek eigenlijk maar 1 keer gebruiken en dan weggooien. En dat dat ook anders kan.
Gelukkig beginnen de winkels en warenhuizen dat ook te beseffen en alternatieven aan te bieden.

Hopefully I don't have to explain anymore we use to much plastic. And that it is a big problem that most of that plastic is used once and then thrown away. And that it is possible to do it otherwise. 
Nowadays a lot of shops and grosserie stores start to realize they have to do something about it and they start to replace plastic bags for paper ones. 
 

DIY gerecycleerde groenten- en fruitzakjes voor in de supermarkt/recycled bags for buying fruit and vegetables in

Ik zag in Parijs al de nieuwe evidentie om geen plastieken zakjes meer te gebruiken in de winkels en onlangs is dat gebruik ook voorzichtig doorgesijpeld in mijn  plaatselijke supermarkt aan de overkant. Ook daar is de papieren zak terug.

In Paris I already saw the new normal not to use plastic bags and I"m glad to see that my local super market across the street now too starts with alternatives. 


Een vooruitgang natuurlijk, ware het niet dat die papieren zakjes ook gewoon bij het vuilnis belanden en dus besloot ik het voorbeeld van ondertussen al vele anderen te volgen en zelf herbruikbaar zakjes te maken.

But... Those paper bags we use now still are thrown away after one use. So I decided to follow the example of a lot of others by making reusable bags instead. 


Toen ik van het lief de vraag kreeg of ik iets kon doen met een oud glasgordijn van zijn moeder, was mijn antwoord direct 'ja'. Niet om aan mijn raam te hangen, ik wil geen glasgordijnen aan mijn raam want ik wil in direct visueel contact staan met de bomen en de bijbehorende vogeltjes voor mijn deur. Voor de niet-belgen onder de lezers: dat maakt mij een beetje raar: ik ben namelijk de enige in de straat op de gelijkvloers die ze niet heeft hangen. In onze contreien is het de gewoonte om glasgordijnen te hangen.

When my boyfriend asked me if  I wanted old voile curtains of his mum, I said 'yes'! Not because I wanted to hang them at my window. I prefer a visual and direct contact with the trees and  birds in front of my window. For those who don't live in Belgium: that makes me a bit strange: in Belgium it is tradition to have voiles in front of the window. I am the only one in my street who doesn't have them ... .

DIY gerecycleerde groenten- en fruitzakjes voor in de supermarkt/recycled bags for buying fruit and vegetables in

Ik wilde al lang zo'n zakjes maken, overwoog al om een stukje glasgordijnstof te kopen in 1 van de stoffenwinkels op de Turnhoutsebaan en was reuzeblij dat ik er aan kon komen op deze manier en zo deze oude gordijn een nieuw leven kon geven.

I wanted that curtain to make fruit- and vegetable bags. I was planning to make them for a while now and even planned on buying a piece of curtain at the local fabric store. But this was a much better idea! Now I could give that old curtain a new life!

Ik knipte de gordijn helemaal in rechthoeken - zonder te meten want het komt allemaal zo nauw niet - en zette me achter mijn stikmachien voor wat bandwerk.

I cut the curtain in squares - without measuring them, it doesn't need to be very precise - and started sewing....

Voor de leken onder ons heb ik er een handleiding over geschreven, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik me een beetje voel alsof ik ook zo'n boek schreef. Want het is echt poepsimpel.... . 

I wrote a tutorial about how I made them, even tough it is actually very easy. It made me wonder if I was doing the same thing as this blogster who seems to have written a stupid book for stupid people ...

DIY gerecycleerde groenten- en fruitzakjes voor in de supermarkt/recycled bags for buying fruit and vegetables in


BENODIGDHEDEN/SUPPLIES

materiaal/material
  • een stuk gordijnstof. Of andere stof. Maar het voordeel van glasgordijnstof is dat je er kan door kijken en het niks weegt.... A piece of voile curtain. You can also use other fabric but this one is best because you can see through it and it is very light weighted.
  • een klosje bakkerstouw/some bakery twine
  • stikgaren/sewing yarn
gereedschap/tools
  • naaimachine/sewing machine
  • strijkijzer/iron
  • schaar/scissors
  • naald/needle
  • en ik gebruikte ook een truukje met een kraaltje maar dat hoeft niet. Je kan ook de naald en de kraal vervangen door een veiligheidsspeld bijvoorbeeld./and I used a little trick with a needle and a small bead but you can replace that with a safety pin


DIY gerecycleerde groenten- en fruitzakjes voor in de supermarkt/recycled bags for buying fruit and vegetables in

ZO MAAK JE HET/DIY

Knip je stof in rechthoeken.
Strijk aan de smalle kanten een stukje om. Dat wordt de zoom met tunneltje voor de sluiting. 

Cut the fabric in rectangles.
Iron a small piece double. That's the hem for the closure.


Stik vast met een kleine zigzag. Met mijn stof had dat trouwens een plezant effect zoals je kan zien.

Stitch with a small zigzag.


Vouw dubbel en stik de zijnaden aan mekaar, beginnende vlak onder de naad aan de bovenkant. Niet vanaf helemaal bovenaan dus! Echt pas onder de naad beginnen....

Fold double and sew both side, starting under the hem. 


Rijg een stuk bakkerstouw - 2 x de breedte van het zakje + wat extra -  aan de naald en steek de punt van de naald door de kraal.

Attach needle onto a piece of bakery twine - 2 times the length of the hem + a bit extra - and stick a small bead onto the top of the needle.
  


Steek de naald met draad door beide tunnels. Eindig aan de kant waar je begonnen bent. Door de kraal op de naald kan je door de tunnel gaan zonder dat de naald doorheen de stof gaat en je hopeloos verstrikt geraakt met je naald in de tunnel.

Go through the hem with the needle + twine, all around until you're back at the beginning. Because of the bead the needle can't go through the fabric. But you can also use a safety pin instead.


Als je rond bent heb je 2 eindjes touw aan 1 kant van het zakje.

Once back at the beginning, you have 2 loose ends of twine at the same side of the bag.


Maak er een knoop in.

Make a knot.


Herhaal dit met een tweede stuk touw aan de andere kant van de zak.

And repeat this at the other side of the bag ... .



Door aan de touwtjes te trekken sluit je de zak.

By pulling both strings you close the bag.


DIY gerecycleerde groenten- en fruitzakjes voor in de supermarkt/recycled bags for buying fruit and vegetables in

Voila!
Ze zijn zo lichtgewicht en opgeplooid zo klein dat ik er altijd een aantal in mijn handtas heb zitten.

Voila!
These bags are very light weighted and small and I carry some in my handbag all the time.


DIY gerecycleerde groenten- en fruitzakjes voor in de supermarkt/recycled bags for buying fruit and vegetables in

Ik maakte er een hele hoop, heel de gordijn ging er aan en ik plan om er hier en daar wat uit te delen in mijn omgeving.

I made a lot of them, I used the whole curtain. So I'm gonna give them to people around me ;) .


DIY gerecycleerde groenten- en fruitzakjes voor in de supermarkt/recycled bags for buying fruit and vegetables in

Met deze zakjes zorg je alvast voor een beetje minder afval. Het zou alleen nog toffer zijn als de supermarkten veel meer losse groenten en fruit aanbieden in plaats van voorverpakte... . Er is nog veel werk aan de winkel dus, maar elk beetje is al een stapje in de goeie richting, niet? 

By using these bags you make less garbage. But it would be nice if the stores would offer more loose fruit and vegetables...
There is still a long way to go, but using these recycled bags are a good start.

DIY gerecycleerde groenten- en fruitzakjes voor in de supermarkt/recycled bags for buying fruit and vegetables in

Meer/more recyclage ...
Meer/more tutorials ...

4 opmerkingen:

  1. Tof ! Heb hier just ook een gordijn liggen, gevonden bij het opruimen, om zakjes mee te gaan maken, moet eerst ff gewassen worden. Ik had nog geen idee wat ik zou gebruiken als touw maar zo'n bakketrstouw heb ik ook nog liggen dus thx voor de tip :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie tip! Ik gebruik dit soort zakjes al een tijdje en het is even wennen om ze mee te nemen naar de winkel. Maar ik doe er goed aan en dat is het punt. Allemaal een steentje bijdrage is belangrijk.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat slim om hier gordijnstof voor te gebruiken. Goed bezig voor het milieu!
    Groetjes, Lisa

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com