woensdag 26 september 2018

Al wie daar zegt, de reus die komt...

folklore: De reuzenstoet in Deurne

"... de reus die komt!" Die liegen daarom. 
Kereweerom, reuske, reuske, kereweerom, reuzegom! "


folklore: De reuzenstoet in Deurne

Dat is een liedje dat ik me nog herinner van heel erg lang geleden en dat prompt mijn hoofd insloop toen ik de foto's van de reuzenstoet die ik onlangs bezocht aan het bewerken was.

folklore: De reuzenstoet in Deurne
folklore: De reuzenstoet in Deurne

Ik ben altijd zo gefascineerd als ik ergens in het buitenland getuige ben van een plaatselijke gewoonte. Ik denk bijvoorbeeld aan de mariaprocessie in Napels of de garnalen aan de vistrap in Oostende  of het gebruik van de taxi's in Marokko... . 

folklore: De reuzenstoet in Deurne
folklore: De reuzenstoet in Deurne

Toen ik de jaarlijkse aankondiging van de reuzenstoet in Deurne zag, bedacht ik me dat het eigenlijk raar is dat ik daar op een ander enthousiast over zou worden maar in mijn eigen woonplaats veel van die dingen aan me laat voorbij gaan en zelfs gewoon niet ken: zo had ik die reuzenstoet nog nooit bezocht.

folklore: De reuzenstoet in Deurne

Toen die dus een week of 2 geleden zijn jaarlijkse ronde deed, besloot ik deze keer eens te gaan kijken.

folklore: De reuzenstoet in Deurne

Ik had de aankondiging maar vluchtig gelezen en ging er van uit dat de reuzenstoet in Deurne een klein stoetje was met een stuk of 5 plaatselijke reuzen en daarachter een fanfare of zo. 

folklore: De reuzenstoet in Deurne
folklore: De reuzenstoet in Deurne

Maar ik bleek me zeer erg te vergissen: de stoet in Deurne blijkt 1 van de grootste reuzenstoeten van het land te zijn: er nemen reuzen aan deel vanuit heel het land waardoor er een parade te zien is van wel 130 giganten.

folklore: De reuzenstoet in Deurne
folklore: De reuzenstoet in Deurne

Speciaal voor deze blogpost ben ik eens gaan googlen naar de oorsprong van deze jaarlijkse klassieker. 

folklore: De reuzenstoet in Deurne
folklore: De reuzenstoet in Deurne

Vanwaar komen die reuzen eigenlijk? En wat is de bedoeling? En zo ontdekte ik een website propvol info over deze traditie.

folklore: De reuzenstoet in Deurne
folklore: De reuzenstoet in Deurne

Voor als ge geen zin hebt om dat allemaal te lezen, hier de feitjes die ik er uit heb geplukt:

folklore: De reuzenstoet in Deurne
folklore: De reuzenstoet in Deurne

De reuzen en hun stoeten bestaan al van de 14de eeuw! De eerste reuzen waren christelijk geïnspireerd, het waren figuren vanuit de bijbel. 

folklore: De reuzenstoet in Deurnefolklore: De reuzenstoet in Deurne
Maar doorheen de eeuwen veranderde dat - er zijn ook perioden geweest dan de reuzen zowat verdwenen waren trouwens  -  en de meest recente reuzen zijn exemplaren die gebaseerd zijn op plaatselijke persoonlijkheden. 

folklore: De reuzenstoet in Deurne


folklore: De reuzenstoet in Deurne
folklore: De reuzenstoet in Deurne

Ik heb geen idee of die reuzenstoeten ook in de rest van het land - en misschien daarbuiten zelfs - doorgaan. Hier in Antwerpen heb je er alvast 2 vlak na mekaar: eerst is er die van Deurne en 2 weken later die van het aangrenzende Borgerhout. De laatste is 1 van de langst bestaande stoeten en bezocht ik ook nog nooit.

folklore: De reuzenstoet in Deurne

Het viel me op dat er niet zo heel veel volk stond te kijken naar de reuzen in Deurne. 

folklore: De reuzenstoet in Deurne

Ik vind dat zonde want eigenlijk vond ik het best plezant. 

folklore: De reuzenstoet in Deurne

Misschien zou het drukker zijn als de stoet van Deurne en Borgerhout de krachten zouden bundelen tot een gemeenschappelijke stoet waar dan een beetje meer tamtam rond gemaakt wordt zodat er meer volk naar komt?
Zomaar een ideetje van me hoor .....

folklore: De reuzenstoet in Deurne

Ik vond het plezant om te zien hoe de plaatselijke kinderen reageerden op de voorbijkomende kolossen: ik zag wat jongetjes met veel bravoure op de reuzen toelopen, al roepend dat ze toch geen schrik hadden. Om vervolgens gillend weg te duiken achter de beschermende rokken van de mama als de reuzen hun richting uitkwamen. Ik zag ook een kindje dat hartverscheurend begon te huilen toen het aangesproken werd door een reus. En anderen raapten dan met veel enthousiasme de snoepjes op die hen toegegooid werden. 

folklore: De reuzenstoet in Deurne
folklore: De reuzenstoet in Deurne

Voor de deelnemers van de stoet lijkt me deze activiteit vooral een gelegenheid te zijn om in gezelschap met de bloedbroeders en -zusters in het bier te duiken. 

folklore: De reuzenstoet in Deurne

Menig stoetdeelnemer was in jolige bui en ze hadden allemaal wel de 1 of andere verdoken plekje van waaruit men een pintje opduikelde. 

De reuzenstoet in Deurne

Hebben ze bij jullie in de buurt ook reuzen en reuzenstoeten? 

De reuzenstoet in Deurne

Zo nee: Dan moet je een jaartje geduld hebben en volgend jaar tijdens de bevrijdingsfeesten afzakken naar Deurne. Dan kan je er 130 zien!

De reuzenstoet in Deurne
De reuzenstoet in Deurne

Meer blogposts over Antwerpen via deze tag of op deze pagina...

1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com