zondag 27 mei 2018

(free) DIY haken/crochet: sfeerlichtjes voor in de tuin versie 2/garden candle lights version 2

DIY haken/crochet: sfeerlichtjes voor in de tuin versie 2/garden candle lights version 2

Genieten jullie ook zo van de lente? Ik alvast wel en daarom vertaalde ik ook dit oud patroontje naar het Engels. Ik maakte 2 verschillende ontwerpen voor gehaakte tuinlichtjes. Het eerste vertaalde ik eerder al, en nu is versie 2 aan de beurt.


Do you enjoy the spring sun as much as I do? To celebrate spring I decided to translate one of my old crochet patterns. I designed 2 different patterns for crocheted garden lights. I translated the first one a while back and today I present you number 2.


DIY haken/crochet: sfeerlichtjes voor in de tuin versie 2/garden candle lights version 2

3 kaarslichtjes in mijn tuin is bijlange niet genoeg om op zwoele zomeravonden romantisch te doen met mijn lief in den hof, dus bedacht ik een nieuw patroontje.
Ik werd daarbij zwaar beïnvloed door deze toffe gehaakte fleshoezen van 'Chris in de haak'. Ge moet daar zeker eens naar gaan kijken want het is een plezante manier om een fles wat op te fleuren en ze legt heel goed uit hoe je dat maakt!

3 candle lights in my garden is not enough to - on summer evenings - act romantically  with my lover in my garden, so I designed another pattern.
The crocheted bottle jackets made by 'Chris in de haak' influenced  me a lot by making this design. Take a look at her design: it is a nice way to decorate a bottle and she explains how to make it yourself! 

Maar in een fles krijg ik geen theelichtje, dus combineerde ik haar steek met mijn eerder gemaakte  tuinlichtjes en deed daarbij ook nog eens de moeite om wat foto's te maken voor een nieuwe tut...

But a wax candle doesn't fit in a bottle, so I combined her design with my first design for garden candle lights and made some pictures for a tutorial.


DIY haken/crochet: sfeerlichtjes voor in de tuin versie 2/garden candle lights version 2

Ik werd trouwens van mijn sokken geblazen door het aantal bezoekers op mijn blog bij het vorige patroontje. Ik had het patroon op ravelry gezet en daar werd het opgepikt door de dame van moogly die het vervolgens op haar facebookpagina en daarna op haar blog zette. Nog nooit op zo'n korte tijd zoveel paginahits gehad! 
Da's wel plezant eigenlijk eerlijk gezegd ;) ...

By the way: I was very impressed by the amount of visitors at my blogpost about design number one. I shared the pattern at my ravelry and it got picked up by the owner of moogly who placed it at her facebook page  and later at her blog. I never ever had that many visitors in such short time! (And I liked it  ;) ).


DIY haken/crochet: sfeerlichtjes voor in de tuin versie 2/garden candle lights version 2


Hierbij presenteer ik jullie : gehaakte tuinlichtjes versie 2: 
Hereby I present you: crocheted garden lights version 2:

BENODIGHEDEN/SUPPPLIES

- een glazen bokaaltje. Ik gebruikte er 1 van yoghurt. Je kan gelijk welke bokaal gebruiken en dan pas je gewoon het patroon in aantal steken en rijen wat aan.
- garen : puppets eldorado in ecru 
- haaknaald : ik gebruikte nummer 1,75

- a jar: I used a jar from yoghurt. But you can use any jar you want: just adjust the number of rows and stitches to fit the jar.
- yarn: puppets eldorado in ecru
- hook number 1,75 (USA: 4 - UK: 2)


DIY haken/crochet: sfeerlichtjes voor in de tuin versie 2/garden candle lights version 2


ZO MAAK JE HET/DIY


voor het eerste deel van het patroon verwijs ik jullie graag door naar het patroon van de vorige lichtjes. Da's namelijk identiek hetzelfde ...

For this part I suggest you take a look at this design: it starts the exact same way.







eens je het ' kuipje ' af hebt waar het glazen potje in past, ga je over naar de steek van Chris in de haak .
Maar ik zal het hier zelf ook uit de doeken doen...

Once the bottom is done, you start with the stitch of 'chris in de haak'. But I will show you how here too.





haak 5 lossen...

5 chain...










... en haak vervolgens een vaste in de 4de steek in de rij eronder . Zo maak je heel de eerste rij af en dan krijg je dit.

... and a double crochet (UK)/singe crochet (USA) in the 4th stitch of the row below. Repeat until the circle is closed.

vanaf de 2de rij doe je gewoon hetzelfde : je haakt 5 lossen en vervolgens haak je 1 vaste rond de onderliggende lus , ongeveer in het midden. Zo ga je verder tot je het 'net'gedeelte hoog genoeg vindt. Bij mij was dat na 10 rijen.

Repeat this starting in row 2: 5 chain and a double crochet (UK)/singe crochet (USA) around the center of the crocheted bow below. Keep on crocheting like this until you think this part of the design is done. I needed 10 rows but it depends on the size of your jar.

Dan haak je de eerste rij van de afsluitende rand. Haak daarvoor 2 vasten rond de onderliggende lus en 1 vaste rond de vaste van de rij er onder. Ik heb op de foto telkens de 3 steken aangeduid met een getalletje...

Now start crocheting the next part of the design: UK: 1 row: 2 double crochet around the bow below + 1 double crochet around the double crochet of the row below. Repeat these stitches. Look at the picture for more information - USA: 1 row: 2 single crochet around the bow below + 1 single crochet around the single crochet of the row below. Repeat these stitches. Look at the picture for more information



Dan heb je de basis om verder te gaan met de brede boord.


Now you made the base for the following rows.






Haak verder vasten tot je aan de rand van de bokaal bent.

Keep on crocheting double crochet(UK)/Single crochet (USA) until your creation reaches the edge of the jar.




en sluit af met het boordje dat ik ook bij de vorige lichtjes gebruikte: 3 lossen en een vaste waarbij je telkens een steek overslaat in de rij er 
onder...
Haak zoals hier in de laatste stap nog wat lossen om 'hengsels' te maken voor het lichtje en het is - na wegwerken van de draadjes - klaar voor gebruik.


End with 1 row of crocheted bows: 3 chains + 1 double crochet (UK)/single crochet (USA) in the second double crochet (UK)/single crochet (USA) below. Crochet some chains the same way I did here to make the handles and hide the loose ends.
Done!



DIY haken/crochet: sfeerlichtjes voor in de tuin versie 2/garden candle lights version 2



Toch ook nog een waarschuwing : maak de hengsels lang genoeg om brandgevaar te vermijden. En gebruik ze hangende alleen buiten. Laat geen brandende kaarsjes onbewaakt achter en laat kinderen er niet mee spelen. Gebruik ook materiaal dat tegen een beetje warmte kan en hang ze niet onder iets dat licht ontvlambaar is. Kort gezegd : wees verstandig in gebruik van dit patroon want kaarsjes kunnen  gevaarlijk zijn ! 

warning ! : Make the handles long enough to prevent fire ! Use these jars hanging only in the garden and not inside ! Don't leave candles burning when no one is present and please keep it away from children and pets.
Use material that's suitable for heat and don't hang them under something that easily catches fire 
in short : be wise in using this pattern because candles can be dangerous !  


DIY haken/crochet: sfeerlichtjes voor in de tuin versie 2/garden candle lights version 2

meer haaktutorials
more english tutorials


6 opmerkingen:

  1. Ja hé, die Amerikanen weten hoe het werkt, een blogje promoten! Plus dat haken daar immens populair is natuurlijk. Toffe windlichten, moet ik ook nog eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dis soooooo pragtig. Ek wens so ek kon hekel, maar ek het 'n vriendin wat wel so iets vir my kan maak. Ek gaan met haar deel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb er 1 gehaakt zonder de hengsels. Dank voor het patroon. Hij is heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh! Fijn! Ik gebruik ze tegenwoordig ook gewoon in huis op de kast en heb de hengsels er rond gedraaid.

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com