zondag 24 september 2017

'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

over 50 worden en de menopauze

' Ben je al in de menopauze'? vroeg de verpleegster toen ze me instructies gaf voor de zich zo dadelijk afspelende  mammografie. 
'Geen idee' was mijn antwoord.... .



'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

Vorige maand kreeg ik - naar wat vriendin Tonia me vertelde - een  'nief voordeur' waar ze me tot mijn verbazing uitvoerig mee feliciteerde. 

'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

We hingen aan de telefoon en ik wilde al gaan kijken wat er aan de hand was met mijn voor zover ik wist niet veranderde voordeur toen ze me uitlegde dat men dat zegt als het eerste cijfertje van je leeftijd verandert. Ik had de uitdrukking nog nooit gehoord maar ze had wel gelijk: ik ben namelijk 50 geworden.

'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

Ik kan dat eigenlijk niet zo goed bevatten. Waar is al die tijd gebleven? Ik lag toch nog maar net in mijn bed me te bedenken dat er vast wel iets zou gebeuren want ik kon me met mijn 12-jarig brein echt niet voorstellen dat ik na de zomer al zo groot zou zijn dat ik naar het middelbaar mocht. Ikke? Middelbaar? Dat kon gewoon  niet ....
Het verste dat ik me kon voorstellen was 33 zijn, want dat magische getal - de leeftijd die Jezus bereikte voor hij stierf wist ik - zou ik bereiken in het mythische jaar 2000. En daar dacht ik wel eens over na: hoe zou mijn leven er dan uitzien? 


'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

En nu zijn we al 2017 en is 2000 oud nieuws en ben ik 50 en weet ik hoe mijn leven er op mijn 33ste in het magische jaar 2000 uitzag.


'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

Als je 50 bent krijg je een uitnodiging in de bus om een mammografie te laten doen ontdekte ik. En zo komt het dat ik de menopauzevraag voorgelegd kreeg. Een vraag waar ik niet op kon antwoorden en waar ik eigenlijk nog niet heel ernstig had over nagedacht. Ze was al wel eens af en toe doorheen mijn hoofd gefladderd maar even snel weer verdwenen. Maar nu ontdekte ik dat met het 50 worden die vraag toch iets meer aandacht verdiende.


'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

Bon, ik weet het dus echt niet. Ik heb namelijk een mirenaspiraaltje dat het bijkomende zeer aangename gevolg heeft dat ik al lang niet meer menstrueer. 


'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

Toen ik de vraag wat grondiger onderzocht besefte ik dat ik eigenlijk weinig weet van de menopauze. Ik weet dat je dan niet meer ongesteld wordt, dat je er dikker van kunt worden (help! Niet nog meer! ) en dat je er 'opvliegers' van krijgt. En dat de éne zegt dat je dan hormoonpillen moet pakken en de ander dat je dat zeker niet mag doen....
Maar dat is het.


'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

Ik ken eigenlijk bijzonder weinig vrouwen die me al iets vertelden over hun ervaringen met die fase in het leven. Da's precies iets dat zich in de schaduw van de samenleving bevindt, aan die kant van het leven waar men niet over praat.
Of ik heb er steeds naast geluisterd, dat kan ook natuurlijk ....


'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

Wat die opvliegers betreft: ik heb het al jaren zeer vaak te warm. Regelmatig speel ik al mijn kleren uit als ik weer eens het toch écht veel te warm heb als ik in mijn zetel voor TV de avond doorbreng. Mijn verwarming gebruik ik zelden en 's nachts gooi ik vaak het donsdeken van me af, hunkerend naar koele nachtlucht op mijn huid. Hittegolven vind ik al lang niet meer plezant en dikke truien liggen ongebruikt in de kast.


'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

Vriend google zegt me na een eerste snelle blik dat ook het feit dat ik al een jaar of 2 niet goed meer slaap wel eens daar zijn oorzaak zou kunnen vinden. Ik die altijd zeer goed kon slapen heb ineens al een paar jaar moeite met diep genoeg te slapen.. Ik val in slaap en na een paar uur word ik zeer vaak wakker en slaap ik niet helemaal meer in. Zeer vervelend.... . 


'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

En de pijn in mijn lijf waar ik vaker dan me lief is mee op sta zou daar ook wel eens van kunnen komen.
Of toch niet? Want dat heb ik precies al heel lang....


'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

Die menopauzevraag waar ik niet kon op antwoorden geeft me nu nog meer vragen waar ik niet kan op antwoorden.
En dus ben ik heel benieuwd: is het bij jullie al zover? En hoe merk je dat? En wat doe je daaraan? En waar halen jullie info over de menopauze? Vertel eens wat over jullie ervaringen? 


'Een nieuw voordeur' en een vraag die vele vragen opriep: over 50 worden en de menopauze

15 opmerkingen:

  1. Ik was al vroeg in de overgang, begin veertig, pfffffffffff altijd moe en opvliegers en altijd moe. Heb uiteindelijk hormoonpillen gebruikt gedurende vier jaar, ik voelde me ineens zo echt zoveel beter. Maar ben er toch mee gestopt,omdat het een extra risico voor borstkaner geeft. Tenminste dat werd toen gezegd en mijn moeder is daaraan jong overleden. Waar ik de informatie vandaan haalde weet ik niet meer, internet was er toen nog niet, zo 37 jaar geelden, ik denk uit damesbladen. Iets heel anders , na je laatste blog over Parijs heb ik meteen een rteinkaartje gekocht en het boek besteld. Blijf een anchtje over dus het is maar kort maar ik ga regelmatig, het is maar twee uur treinen. Ik heb ook een restaurant tip voor je. Ik logeeraltijd in het Solarhotel, een zijstraat van rue Daguerre. Die rue is een heel egzellige straat meet veel terrasje, retsaurants en veel jonge mensen. Ik ga dan eten in een Vietnamees restaurant, rue Daguerre 46. Het is piepklein, erg lekker en aardige bediening en redlijke prijs . Het heet un jour à Ha Noi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij iedereen is het anders de overgang maar ik herken me wel in jouw verhaal. Het enige verschil is dat jaren geleden mijn eierstokken zijn verwijderd en ik toen tot mijn 50 ste hormonen geslikt heb. Nu inmiddels 53 jaar zit ik er midden in en pfffff dat is niet altijd fijn. Ik vind dat er toch regelmatig aandacht wordt besteed aan de overgang in de media, maar ja bij iedereen is het anders en ervaart iedereen het anders. Gefeliciteerd nog met je verjaardag en welkom in de 50 ers voordeur. Hahaha die kende ik ook nog niet.

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nog vergeten, hier goeie tekst om eens te lezen

      http://www.lastvandeovergang.nl/

      Verwijderen
  3. Hey Mieke, bij mij is ook alles weggenomen dus ik ben in de menopauze gesmeten. Ik kreeg binnen de 14 dagen hevige opvliegers en ik kan je zeggen: dat was niet effe de trui uittrekken. Dat voelde aan als een stoof vanbinnen die ineens aanschoot. Als je er zo 7 op een nacht hebt, dan slaap je niet meer. Ik heb natuurlijk geen geleidelijke overgang gehad. Met een operatie valt je productie ineens stil. Ik neem nu ook hormonen maar Baukje heeft gelijk, er is een verhoogd risico op borstkanker omdat het oestrogenen zijn. Maar wij hebben bijna geen enkele kanker in de familie dus ik neem ze en ik heb het comfortabel nu. En die hormonen dat kost zo goed als niets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan uwen tak van de familie niet, maar aan die van ons mama wel helaas... Ik laat dus braafkens regelmatig mijn borsten onderzoeken.
      Ik heb ook regelmatig warmte-aanvallen, ook 's nachts. maar ik heb dat precies al wel wat jaren en ik weet dat altijd aan overgewicht. Maar tegenwoordig slaap ik echt ook niet goed meer... .
      Is dat nemen van die hormonen een groot verschil in wat je dan voelt?

      Verwijderen
  4. IK heb het genoegen gehad een heeeeel pittige menopauze te hebben doorlopen. Voor mij de rotste tijd van mn leven, om niet te overdrijven :/. Man man man wat heb ik me ellendig gevoeld, stemmingswisselingen, heel negatief zijn, mijn vrij vrolijk karakterke is helemaal veranderd, opvliegers 25 op een dag, en kletsnat van tzweet, niet/heel slecht slapen, moe, geen om dingen te ondernemen (ikke ??????? ja gij)... ik stap volgende maand op lijn 6, en nu pas begint het een beetje te beteren. Voor mij heeft die menopauze gewoon te lang geduurd, en was ze veeel ingrijpender dan ik verwacht had. Het is een kwestie van geluk hebben denk ik, sommige mensen rollen erdoor zonder dat ze het weten, anderen :( :/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ama Gaby, zoveel last en dat zo lang! Ik wens je toe dat je er echt vanaf bent dan! X!

      Verwijderen
  5. ik ben 64 en sinds mijn 61e in de overgang.. dat wil zeggen ik menstueer niet meer sinds mijn 61 en halfde.. meer heb ik er echt niet van gemerkt!!! geen extra slapeloosheid, geen opvliegers, geen extra pijnen.. (slapeloosheid en gewrichtspijn heb ik al sinds ik 25 was) dus zonder ellende de overgang in kan ook!!! wel krijg je dan andere rare vragen .. zelfs van gynecologen die toch moeten weten dat 50 een gemiddelde is en je dus veel mensen hebt van in de 40 en dus ook mensen van in de 60 die dan pas in de overgang gaan.. maar het schijnt dat 60 of hoger een uitzondering is vandaag aan de dag.. ik heb nooit een voorbehoedsmiddel gebruikt, misschien is dat de oorzaak???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Plezant, om ook eens zo'n verhaal te lezen :) . Jij hebt op dat vlak precies geluk gehad!

      Verwijderen
  6. Zo te horen zitten er wel wat overgangsverschijnselen bij, haha! Als je echt niet meer menstrueert (zonder medicatie)ben je in de menopauze, de periode daaraan voorafgaand heet (in NL) overgang. En dan heb je nog de pre-overgang. Dan beginnen de klachten geleidelijk aan op gang te komen. Ik zit volop in de overgang, joehoe. Soms erg vervelend, ik maak er in lastige situaties onder mensen maar een soort zelfspot grapje over. Dat breekt het ijs, en brengt wat koelte, haha. En hopelijk begrip. Jammer dat het eigenlijk zo in de taboesfeer blijft hangen. Deze fase in je leven brengt meer verandering teweeg dan je puberteit. Het hoort erbij en ik heb gemerkt dat hoe minder druk je je erover maakt, des te makkelijker heb je het.
    En dan nog even wat anders: wat een Keigave, prachtige foto's!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Taboe's zijn altijd een beetje stom hé. Van die pre-overgang had ik nog nooit gehoord! Bedankt voor de complimenten over de foto's! Het zijn bloemetjes uit mijn tuin :) .

      Verwijderen
  7. Ah ook jij hebt een nieuwe voordeur gekregen. Die uitdrukking is echt Vlaams geloof ik. Een verlate Van harte gefeliciteerd. Hoe schrijf je een gezellig verhaal over de overgang. Nou zo dus. Net 50 geworden heb ik geen idee en probeer ik me er nog ver weg van te houden. Hopend dat mij dat gegund is :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gij ook ne gelukkige hé! Ik gun het je van harte dat de overgang nog effe wegblijft!

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com